Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filsystem 20D på cf-kort?

Produkter
(logga in för att koppla)

T-Max 400

Aktiv medlem
Sökt men inte funnit svar här på forumet så jag frågar;

Bilderna som 20D sparar på mina cf-kort ligger i flera olika kataloger.

Just nu tex på mitt sandisk 1gb har 20D gjort 3st kataloger; "700canon","701canon" och "702canon".

Varför är min fråga.

Olika kataloger pga olika fototillfällen/dagar eller varför?

Ibland har någon av dessa kataloger dessutom varit tomma (inte saknat någon bild, alla har funnits).

Mvh

Tobias

Canon-kameror verkar dela upp bilderna i kataloger om 100 st. Namnet på katalogerna baserar sig på bildnumreringen, vill minnas att de två sista sifforna i katalognamnet är de två första i bildnumret.

Sedan verkar det som om viss mjukvara inte raderar katalogerna när man raderar bilderna från kameran, det gör att det blir tomma kataloger kvar.

Skälet är givetvis att FAT-filsystem är effektivast med rimligt små kataloger.

FouFoto skrev:
När du formaterar kortet (i dator eller kamera) tas katalogerna alltid bort.

Tar 20D ett kort formaterat i XP då? Xp har filsystemet NTFS och såvitt jag vet så är det fat32 som gäller i 20D. Det är ju bara att formatera om kortet i kameran isåfall men då är det lättare att bara radera katalogerna ifrån Explorer. (detta gäller kort som formateras i en fristående kortläsare).

Midhrafn skrev:
Tar 20D ett kort formaterat i XP då? Xp har filsystemet NTFS och såvitt jag vet så är det fat32 som gäller i 20D.

Alltid när jag formaterar ett kort i läsaren i mina datorer med XP så har jag bara FAT som filyststem att välja på.
Tvivlar att det ens går att välja NTFS efterssom det inte finns med i droplisten där man normalt kan ändra vilket filsystem man ska formatera med.

/Tobbe

gazorg skrev:
Canon-kameror verkar dela upp bilderna i kataloger om 100 st. Namnet på katalogerna baserar sig på bildnumreringen, vill minnas att de två sista sifforna i katalognamnet är de två första i bildnumret.

Sedan verkar det som om viss mjukvara inte raderar katalogerna när man raderar bilderna från kameran, det gör att det blir tomma kataloger kvar.

Skälet är givetvis att FAT-filsystem är effektivast med rimligt små kataloger.

Hade en lånad 300D där den skappade en massa mappar på minnes kortet, vilket den även gör på min Canon 20D men min Canon Mark2 skapar bara en mapp på minneskortet, så det varierar lite.

Tobbe.T skrev:
Alltid när jag formaterar ett kort i läsaren i mina datorer med XP så har jag bara FAT som filyststem att välja på.
Tvivlar att det ens går att välja NTFS efterssom det inte finns med i droplisten där man normalt kan ändra vilket filsystem man ska formatera med.

/Tobbe

jorå, du kan välja. Åtminstone när man formaterar ett CF-kort i pc.

Omar skrev:
Hade en lånad 300D där den skappade en massa mappar på minnes kortet, vilket den även gör på min Canon 20D men min Canon Mark2 skapar bara en mapp på minneskortet, så det varierar lite.

Ja.. MkII lägger 9999 bilder i samma mapp, innan den skapar en ny. Men å andra sidan kan man ju själv skapa mappar på kortet med mkII ;)

Detta eftersom mkII har ett helt annat system för filnumrering än 1.6x DSLR'erna från Canon.

FouFoto skrev:
jorå, du kan välja. Åtminstone när man formaterar ett CF-kort i pc.

Hm, ok.

Kanske är olika med olika läsare eller ngt?

Har en 4i1 läsare inbyggd i min burk o kör XP Pro, o får bara fram FAT som altenativ.
Inte för jag behöver mer möjligheter, men det verkar uppenbarligne skilja mellan olika läsare/datorer isf av ngn anl.

/Tobbe

ANNONS
Götaplatsens Foto