Annons

Filter - bra eller dåligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

JKristiansson

Aktiv medlem
Hej,

När jag köpte mitt objektiv för några år sedan så köpte jag till ett B&W-filter. Nu har jag fått för mig att jag läst nånstans att skärpan försämras när man använder filter eftersom ljuset måste genom ytterligare en "yta", eller vad det nu stod...

Stämmer detta? Vet att filtret skyddar objektivet, men försämras det bildkvaliten och skärpan i bilden?

Tacksam för svar
 
stämmer och stämmer, men allt som du placerar framför Nikons, Canons, Pentax, Sigmas etc etc dyra glas påverkar bilden.

uv-filter, har ingen funktion förutom att "skydda" frontlinsen i smutsig miljö eller eventuella "stenskott" , men de flesta är av ganska kass kvalitet och påverkar slutresultatet

De enda filter jag sätter framför mina gluggar är:

Polarisationsfilter för att hantera reflektioner
HD filter (Big stopper) för att få längre slutartider i vissa fall

that my 10 cents
 
Filter påverkar i stort sett alltid bildkvaliteten på ett negativt sätt, utom i de specialfall Mikael nämner där man inte kan få den bild man vill ha utan filter, eller i supertelen som har en optisk konstruktion som är uträknad för att alltid användas med filter (fast i de fallen är det insticksfilter som man sätter i objektivet och inte framför det).

I övrigt är det ingen poäng att använda filter annat än som skydd i smutsiga miljöer (tycker jag).
 
Filter

Jag testade mitt objektiv, med b+w och utan. Såg ingen skillnad.
Däremot har jag tappat några objektiv i backen. De har alla klarat sig tack vare filtret.
 
Jag testade mitt objektiv, med b+w och utan. Såg ingen skillnad.
Däremot har jag tappat några objektiv i backen. De har alla klarat sig tack vare filtret.

Prova fota i motljus, sidoljus utan motljusskydd eller nattfoto så lär du se skillnad.
Skärpa och kontrast i dagsljus, studioljus lär du nog inte se någon skillnad i.

Gick filtret sönder? Annars lär objektivet nog ha klarat sig ändå. Motljusskydd skyddar bättre!

/Stefan
 
När jag köpte mitt objektiv för några år sedan så köpte jag till ett B&W-filter. Nu har jag fått för mig att jag läst nånstans att skärpan försämras när man använder filter ...

När det gäller filter av låg kvalité stämmer det, men med B+W är påverkan inte märkbar (utom i vissa extrema situationer, som redan påpekats). Om du tycker att det känns tryggare med filter på kan du lugnt fortsätta plåta med ditt B+W-filter.
 
Filter

Prova fota i motljus, sidoljus utan motljusskydd eller nattfoto så lär du se skillnad.
Skärpa och kontrast i dagsljus, studioljus lär du nog inte se någon skillnad i.

Gick filtret sönder? Annars lär objektivet nog ha klarat sig ändå. Motljusskydd skyddar bättre!

/Stefan

Filtret gick sönder i samtliga fall. ok, ska testa under dåliga förhållanden.

/Cula
 
Jag testade mitt objektiv, med b+w och utan. Såg ingen skillnad.
Däremot har jag tappat några objektiv i backen. De har alla klarat sig tack vare filtret.

Din, och många andras, logik är bristfällig. Att man tappar ett objektiv med monterat filter och objektivet klarar sig betyder inte att det var filtrets förtjänst, oavsett om filtret går sönder eller ej.

Så, påståendet att objektiven klarade sig "tack vare filtret" är felaktigt. Det skulle lika gärna kunna vara så att de klarade sig TROTS filtret.

Man brukar säga att korrelation inte medför kausalitet, dvs bara för att händelserna sammanfaller betyder inte att den ena orsakat den andra.
 
Din, och många andras, logik är bristfällig.

Nej. Om yttre våld leder till att filterringen stukas men objektivet är oskatt så kan man ganska säkert dra slutsatsen att utan monterat filter så skulle objektivet ha skadats.

Men det kanske är andra fördelar med filter som är viktigare. T ex ökat väderskydd, ingen risk för slitskador på frontlinsen.
 
Hej,

När jag köpte mitt objektiv för några år sedan så köpte jag till ett B&W-filter. Nu har jag fått för mig att jag läst nånstans att skärpan försämras när man använder filter eftersom ljuset måste genom ytterligare en "yta", eller vad det nu stod...

Stämmer detta? Vet att filtret skyddar objektivet, men försämras det bildkvaliten och skärpan i bilden?

Tacksam för svar


Jag har haft filter, bra kvalitet UV, på mina objektiv sedan tidigt 1960-tal. Har inte testat om jag fått sämre bilder. ;) Men ett filter är lättare att torka rent från eventuella fingeravryck och damm, än att hålla på och "repa" optiken hela tiden, så har min utgångspunkt varit. :)
 
Nej. Om yttre våld leder till att filterringen stukas men objektivet är oskatt så kan man ganska säkert dra slutsatsen att utan monterat filter så skulle objektivet ha skadats.

Bara om de två är precis lika tåliga eller objektivet mer ömtåligt än filtret. Att det "ganska säkert" är så får stå för dig.

Jag har inget emot att någon påstår att han tror att filter kan rädda objektiv från yttre våld. Det jag opponerar mig mot är att tvärsäkert hävda att det är så enbart baserat på att man slagit sönder filter men inte objektiv. Objektivet kan mycket väl ha klarat sig utmärkt utan filtret, det vet man helt enkelt inte. Jag vill till och med påstå att det inte är osannolikt att ett krossat filter kan förvärra situationen... jag hävdar dock inte att det alltid är så, bara för att det hänt.
 
Jag har haft filter, bra kvalitet UV, på mina objektiv sedan tidigt 1960-tal. Har inte testat om jag fått sämre bilder. ;) Men ett filter är lättare att torka rent från eventuella fingeravryck och damm, än att hålla på och "repa" optiken hela tiden, så har min utgångspunkt varit. :)

En sund och verklighetsförankrad anledning till att använda filter, det är tveklöst som så att man inte repar fronlinsen när man putsar filtret :) Men det blir snabbt ganska mycket pengar att sätta bra filter på alla objektiv, filter som i bästa fall inte påverkar bildkvalitén negativt (och aldrig påverkar den positivt).

En, för mig, ganska tveksam investering. Jag har inte fotat sedan 60-talet, men väl sedan 90-talet. Sedan 2003 mer eller mindre dagligen... i princip alltid utan UV-filter och jag har ännu ej lyckats åstadkomma några putsrepor på något av mina objektiv... men väl sparat många tusenlappar.

... och även om jag hade lyckats åstadkomma smårepor på någon frontlins, påverkar de bildkvalitén mer än ett filter?
 
Bara om de två är precis lika tåliga eller objektivet mer ömtåligt än filtret. Att det "ganska säkert" är så får stå för dig.

Jag har inget emot att någon påstår att han tror att filter kan rädda objektiv från yttre våld. Det jag opponerar mig mot är att tvärsäkert hävda att det är så enbart baserat på att man slagit sönder filter men inte objektiv. Objektivet kan mycket väl ha klarat sig utmärkt utan filtret, det vet man helt enkelt inte. Jag vill till och med påstå att det inte är osannolikt att ett krossat filter kan förvärra situationen... jag hävdar dock inte att det alltid är så, bara för att det hänt.
En helt felaktig slutsats, filtret kan ha räddat gluggen just på grund av att materialet är mindre tåligt än materialet i gluggen. Ett krossat deformerat filter har effektivt tagit upp krafter som annars skulle ha påverkat själva gluggen. Vore filtret tillverkat i t.e.x. stål, alltså tåligare eller lika tåligt som materialet i gluggen skulle kraften överföras från filtret till den mindre eller lika tåliga gluggen och förstöra eller påverka denna. En deformationszon fungerar just genom att ge efter för krafter (deformeras) . Titta på styva bilar, sk stadsjeepar och pickuper, där skadas man allvarligare än i bilar med effektiva deformationszoner.
Mvh Anders.
 
En helt felaktig slutsats, filtret kan ha räddat gluggen just på grund av att materialet är mindre tåligt än materialet i gluggen. Ett krossat deformerat filter har effektivt tagit upp krafter som annars skulle ha påverkat själva gluggen. Vore filtret tillverkat i t.e.x. stål, alltså tåligare eller lika tåligt som materialet i gluggen skulle kraften överföras från filtret till den mindre eller lika tåliga gluggen och förstöra eller påverka denna. En deformationszon fungerar just genom att ge efter för krafter (deformeras) . Titta på styva bilar, sk stadsjeepar och pickuper, där skadas man allvarligare än i bilar med effektiva deformationszoner.
Mvh Anders.

Jag håller med dig, jag uttryckte mig klantigt, vi får se om jag hinner med ett klargörande längre fram.
 
ANNONS