Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Filter-fråga.
- Trådstartare horton
- Start datum
RolandM
Aktiv medlem
Jag har pol-filter i mina solglasögon och de stjäl massor av ljus, ungefär 50% vilket i fototermer är det samma som ett steg. Två korslaggda pol-filter stjäl allt ljus. Pol-filter tar bort reflexer i icke metalliska objekt och mättar blått och grönt ljus, vilket gör att grönska och himlen framhävs.
horton
Avslutat medlemskap
eatfrog skrev:
Din brorsa är ute och cyklar.
Det är det lustiga, för han har fotat i typ fem år och gått flera fotokurser, så jag tyckte det var ett märkligt uttalande. Dessutom tyckte han mitt usm-bestyckade lilla 28-105 fokuserade toksnabbt...
Fotograf121
Aktiv medlem
horton skrev:
Har ett uv-filter (Hoya super hmc pro 1, ja, det heter så...) påmonterat.
Har trott att ett uv-filter ska vara helt neutralt, men brorsan sa att det är bättre med ett pol-filter, eftersom uv-filtret "stjäl för mycket ljus".
Stämmer det han sa?
Tycker att du ska visa din bror hur dit polfilter ser ut och Uv filtret ser ut kan han då inte se skillnaden och förstå att han hade fel så är det tråkigt för honom.
horton
Avslutat medlemskap
.Z. skrev:
UV-filtret stjäl i princip inget ljus alls, det din bror sa stämmer alltså inte...
nej det var det jag misstänkte...
RolandM
Aktiv medlem
horton skrev:
jo jag vet hur ett polfilter fungerar, har ett sånt med. Anväder det dock inte samtidigt med uv-filtret...
Gott! Då kan du själv kontrollera vilket som stjäl mest ljus, genom att rikta kameran med respektive filter mot en ljuskälla och läsa av exponeringsvärden. Enklast är att ha kameran i läge med bländarförval med godtycklig bländare och läsa av tiden för respektive filter.
horton
Avslutat medlemskap
Re: Re: Filter-fråga.
Han använder själv pol-filter, så han borde se det med egna ögon...
121an skrev:
Tycker att du ska visa din bror hur dit polfilter ser ut och Uv filtret ser ut kan han då inte se skillnaden och förstå att han hade fel så är det tråkigt för honom.
Han använder själv pol-filter, så han borde se det med egna ögon...