Annons

Filter funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

mluther

Ny medlem
Jag får väl kalla mig nybörjare i fotandet.
Har skaffat mig en Minolta Dynax 4 med ett Zoom objektiv 28-80mm.
Är nu sugen på att prova med lite olika filter.
Men då är frågan, hur skall man veta vilket filter man skall ha ? Jag hade tänkt skaffa mig ett polarisations filter, men vilken storlek ? Hur vet man det ?

Tack på förhand.

Polfilter är kul att ha.
Röd, gul eller orange om du fotar svartvitt.
Tycker du om att fota natur/landskap är ett avtonat gråfilter guld värt.

Du får kolla vilken filterdiameter det är på ditt objektiv. Jag tror att det kan vara 62mm på ett Minolta 28-80.

Mvh / Hasse

Hej

ett tips.. kolla om frontringen roterar först, gör den det så är det lite trixigt att använda polafilter eftersom det ju också roterar med.

Jag använde polafilter förr till en Pentax Z1 med normal zoomen där frontelementet roterar... höll på att bli galen.

Ett polafilter med storlek 62 mm kostar ju en slant, 700-900.- (vet ej exakt men ungefärligen)

Med vänlig hälsning
Johan

Titta vid kanten av objektivet sett framifrån. Där bör det stå vilken filterdiameter just ditt objektiv har.

Jag antar att det är ett autofokusobjektiv du har, och då är det ett cirkulärt polfilter du behöver.

Ett polfilter är det mest användbara - både för färg och svartvitt. Det tar bort reflexer i glas- och vattenytor, och alltså också dis i luften som ju beror på att ljuset reflekteras i alla små vattendroppar. Du får en mer intesivt blå himmel t.ex. Skruva polfiltret tills du ser effekt genom sökaren.

Se effekt här : http://www.cyberphoto.se/filter/pol.htm

Filter för svartvitt och vilka effekter de ger:http://www.aifo.se/bwf/svfilter.htm

Man kan givetvis köpa motsvarande filter av andra fabrikat!

Gissar att Dynax 4 och 5 har samma 28-80 objektiv. Då är det 55mm som gäller. Det står i framkant på objektivet: ø55mm

Glömde säga: Polfilter = polarisationsfilter

Jag plåtar nästan uteslutande i svartvitt, och de filter jag använder mest är polfiltret, orangefilter, och rödfilter.

Sen finns det softfilter i olika grader, filter som ger stjärneffekt, filter som gör gult inomhusljus mera vitt, filter för att ge ett varmare ljus när man plåtar utomhus i skugga, avtonade gråfilter för att mörka ner en himmel så den blir rätt exponerad jämfört med landskapet mm, mm.

Tackar !!

Tack så mycket för all info som man har fått av er alla om filter.

Mycket bra att man kan få hjälp så smidigt. Nu är det bara ut och skaffa några filter och fota för fullt.

Tack så mycket !

ANNONS
Götaplatsens Foto