Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Filter i diskmaskin?
- Trådstartare lottath
- Start datum
maxzomborszki
Aktiv medlem
Jag skulle inte försöka mig på det. Börja med mikrofiberduk om det inte är så att filtret har fet smuts. Då räcker det vanligtvis med mild tvållösning. Precis som Simon säger är maskindiskmedel väldigt starka.
Dessutom är diskmaskiner knappast omilda rent mekaniskt, det är ganska högt tryck i vattenstrålarna. Risken är att filtret skulle flyga runt och kunna skadas.
Vissa filter, tex vanliga polarisationsfilter där polarisationsfilm ligger mellan två glasskikt, bör man nog akta för att dränka i för mycket vatten.
Har du väldigt kalkhaltigt vatten där du bor eller kan torkfläckarna bero på att det diskmedel du använder inte är riktigt bortsköljt? Ofta brukar jag kunna få bort torkfläckar genom att andas på filtret och torka med mikrofiberduken.
Dessutom är diskmaskiner knappast omilda rent mekaniskt, det är ganska högt tryck i vattenstrålarna. Risken är att filtret skulle flyga runt och kunna skadas.
Vissa filter, tex vanliga polarisationsfilter där polarisationsfilm ligger mellan två glasskikt, bör man nog akta för att dränka i för mycket vatten.
Har du väldigt kalkhaltigt vatten där du bor eller kan torkfläckarna bero på att det diskmedel du använder inte är riktigt bortsköljt? Ofta brukar jag kunna få bort torkfläckar genom att andas på filtret och torka med mikrofiberduken.
JSL
Aktiv medlem
Jonke O skrev:
Många filter är väl tillverkade av aluminium......
Aluminium och maskindiskmedel är inte nån bra kombination...
Avstå och gör som Max rekomenderar
/Jonas
Tvätta med lite metanol eller isopropanol (2-propanol) ist.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Inget fel på tex isopropanol, jag har en flaska hemma för rengöringsbruk, men det kan ge flammiga torkränder som man måste få bort också.
Dessutom tycker jag inte man behöver ta till det tunga artilleriet för enklare jobb, och så vill jag inte sniffa lösningsmedel i onödan. Men det är mina personliga åsikter, för annars funkar sådana medel.
Dessutom tycker jag inte man behöver ta till det tunga artilleriet för enklare jobb, och så vill jag inte sniffa lösningsmedel i onödan. Men det är mina personliga åsikter, för annars funkar sådana medel.
macrobild
Avslutat medlemskap
Skit i diskmaskinen ta swito stålull, tar bort alltClouseau skrev:
Jag har ett gäng filter som som jag inte har någon nytta av så jag hade kunnat prova, men så har jag ingen diskmaskin... attans!
mikael
Tibor
Aktiv medlem
Re: Tack för svaren
Rent logiskt finns det ingenting i ett glasfilter av bra kvalitet (mässingsring) som kan bli förstört. Glaset lär definitivt inte ta skada. Tänk bara på att det går utmärkt att diska finaste kristall. Och jag vet att det finns en massa fördommar om att det inte går men det är helt fel: redan på 60-talet gjordes tester på Glasforskningsinstitutet i Växjö som visade att kristall inte tar någon skada i diskmaskin. (min far var forskningschef där)
Allt fett lär försvinna. Köra på ett 60 grder program borde fungera utmärkt. 90 grader kan vid riktig otur spräcka glaset (om tunna filter) när det kalla sköljvattnet kommer in (om man inte har kopplat till varmavatten)
Jag har en del gamla filter. Skall testa i morgon. Återkommer....
/tibor
lottath skrev:
Det var bara en tanke jag hade, göra det lite enkelt för sig bara. Ni har nog helt rätt, visserligen kan man ju köra utan maskindiskmedel, men ni har nog rätt, dumt att chansa.
Rent logiskt finns det ingenting i ett glasfilter av bra kvalitet (mässingsring) som kan bli förstört. Glaset lär definitivt inte ta skada. Tänk bara på att det går utmärkt att diska finaste kristall. Och jag vet att det finns en massa fördommar om att det inte går men det är helt fel: redan på 60-talet gjordes tester på Glasforskningsinstitutet i Växjö som visade att kristall inte tar någon skada i diskmaskin. (min far var forskningschef där)
Allt fett lär försvinna. Köra på ett 60 grder program borde fungera utmärkt. 90 grader kan vid riktig otur spräcka glaset (om tunna filter) när det kalla sköljvattnet kommer in (om man inte har kopplat till varmavatten)
Jag har en del gamla filter. Skall testa i morgon. Återkommer....
/tibor
maxzomborszki
Aktiv medlem
Re: Re: Tack för svaren
Personligen känner jag inte någon som har så många filter att det skulle löna sig tidsmässigt med maskindisk (speciellt inte med tanke programtiden för en vanlig diskmaskin). För sådana personer skulle jag nog i första hand undersöka möjligheten med ultraljudstvättar. Jag tvättade mina glasögon med sådana i Tokyo och blev mycket imponerad. Fast det är ganska dyrt att skaffa för ett fåtal tvättar. Jag har bara (tvål-)tvättat ett filter vid ett enda tillfälle under de år jag plåtat. Annars har mikrofiberduken fixat allt annat. Jag medger att jag sällan befinner mig i tex havsmiljö där saltstänk är ett problem.
Skulle det bara vara så att en diskning på hundra eller ens tusen orsakar en skada räcker det för att jag ska avråda denna metod. Ett filter väger inte mycket och en kraftig vattenstråle som får det att flyga runt inne i ett utrymme med metallväggar kan åsamka mekanisk skada.
Kristallglas är inte antireflexbehandlade (tvärtom vill man ha reflexer i sådana). Jag är främst oroad för att antireflexbehandling ska ta skada. Förhoppningsvis bör modern antireflexbehandling med skyddande ytterlager (till exempel B+W MRC-behandling) stå mot mycket men varför chansa när handtvätt funkar?Tibor skrev:
Rent logiskt finns det ingenting i ett glasfilter av bra kvalitet (mässingsring) som kan bli förstört. Glaset lär definitivt inte ta skada. Tänk bara på att det går utmärkt att diska finaste kristall.
Personligen känner jag inte någon som har så många filter att det skulle löna sig tidsmässigt med maskindisk (speciellt inte med tanke programtiden för en vanlig diskmaskin). För sådana personer skulle jag nog i första hand undersöka möjligheten med ultraljudstvättar. Jag tvättade mina glasögon med sådana i Tokyo och blev mycket imponerad. Fast det är ganska dyrt att skaffa för ett fåtal tvättar. Jag har bara (tvål-)tvättat ett filter vid ett enda tillfälle under de år jag plåtat. Annars har mikrofiberduken fixat allt annat. Jag medger att jag sällan befinner mig i tex havsmiljö där saltstänk är ett problem.
Prova gärna, men jag vill inte tillskriva ett eller ens ett fåtal enskilda test särskilt stor tyngd. Men om du tar dig tid att testa får du gärna dela med dig av dina resultat, det är mycket intressant. Det kan vara svårt att dokumentera antireflexbehandlingen, men försök gärna.Jag har en del gamla filter. Skall testa i morgon. Återkommer....
Skulle det bara vara så att en diskning på hundra eller ens tusen orsakar en skada räcker det för att jag ska avråda denna metod. Ett filter väger inte mycket och en kraftig vattenstråle som får det att flyga runt inne i ett utrymme med metallväggar kan åsamka mekanisk skada.
.Z.
Aktiv medlem
Vill inte låta besservissig nu men har ni stora problem med filter & linsrengöring?
Linsputsduk & ånga med munnen räcker till 90% av fallen för mig & nån enstaka gång så blir det varmvatten & nån tvållösning men det är mycket sällan. Ska tillägga att jag i princip aldrig får fingeravtryck på glasytorna, möjligtvis kan man nån gång "slinta" & klanta till det...
Påminner mig om en lite anekdot med en arbetskompis som hade sin gamla Olympus Om1 med sig till jobbet. Jag plockade bort objektivet & kikade in på spegeln varav kompisen ivrigt böjde sig över kameran & stoppade in pekfingret in i den & rakt på spegeln & frågade, va e den till för? Totalt chockad över fettfläcken på spegeln förklarade jag
//Larsa
Linsputsduk & ånga med munnen räcker till 90% av fallen för mig & nån enstaka gång så blir det varmvatten & nån tvållösning men det är mycket sällan. Ska tillägga att jag i princip aldrig får fingeravtryck på glasytorna, möjligtvis kan man nån gång "slinta" & klanta till det...
Påminner mig om en lite anekdot med en arbetskompis som hade sin gamla Olympus Om1 med sig till jobbet. Jag plockade bort objektivet & kikade in på spegeln varav kompisen ivrigt böjde sig över kameran & stoppade in pekfingret in i den & rakt på spegeln & frågade, va e den till för? Totalt chockad över fettfläcken på spegeln förklarade jag
//Larsa
stoltz
Aktiv medlem
Mig veterligen så finns det ofta slipmedel i maskindiskmedel.
Det har dessutom hänt en del sedan 60-talet och "glasforskningsinstitutet" - Maskindiskmedlet har utvecklats med tanken att det skall ta bort smuts och inte ta hänsyn till optiskt känsliga glasbitar.
Skulle någon här tvätta sina glasögon i diskmaskinen? Om svaret är nej, så stoppa inte filterna i maskinen.
Förrsten, är glasforskningsinstitutet släkting till vitamininstitutet in Switzerland?
I övrigt så är väl ämnet mer av ett i-lands problem?
Det har dessutom hänt en del sedan 60-talet och "glasforskningsinstitutet" - Maskindiskmedlet har utvecklats med tanken att det skall ta bort smuts och inte ta hänsyn till optiskt känsliga glasbitar.
Skulle någon här tvätta sina glasögon i diskmaskinen? Om svaret är nej, så stoppa inte filterna i maskinen.
Förrsten, är glasforskningsinstitutet släkting till vitamininstitutet in Switzerland?
I övrigt så är väl ämnet mer av ett i-lands problem?
maxzomborszki
Aktiv medlem
Självklart måste man fråga för att kunna få svar och nyfikenhet kan vara inkörsporten till något helt nytt och spännande.lottath skrev:
Jag är en nyfiken själ! kul att höra om nån mer än jag har kommit på iden, och provat.
Visst har folk klurat på detta, just ultraljudsrengöringen som jag nämnde tidigare var rätt intressant. Jag stötte på den vid ett par ställen utanför optiker i Tokyo. Precis utanför butiken stod en rostfri bänk med två kar. I det ena fanns någon mild tvållösning, i den andra vatten. Man skulle tydligen doppa ned i tvållösningen, sedan i den med bara vatten och trycka på en knapp som under några sekunder "vibrerade bort" smutsen. Sen hade de vanliga mjuka pappersnäsdukar för att torka. Snabbt och mycket effektivt. I morgonruschen var det många som stannade till en halvminut och fixade sina glasögon.
För vanliga filter tror jag detta är en mer än tillräcklig metod om man ska tvätta i stor skala. Jag reserverar mig mest för polfilter där man inte ska riskera att få in något mellan glaslagren. Polfilter av Kaesemanntyp ska vara tätade i kanten, så de bör vara mindre känsliga.
Kjell.com har ultraljudsrengöringsbad i sitt sortiment. Har ingen aning om hur bra de funkar men det är några hundralappar mer än vad min mikrofiberduk kostade så jag fortsätter nog på mitt sätt.
Thunderbird
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Skit i diskmaskinen
Provade detta, filtren blev ännu smutsigare. Och disken i övrigt åxå
/ E
Arctic
Aktiv medlem
maxzomborszki skrev:
Kjell.com har ultraljudsrengöringsbad i sitt sortiment. Har ingen aning om hur bra de funkar men det är några hundralappar mer än vad min mikrofiberduk kostade så jag fortsätter nog på mitt sätt.
Jag har deras största modell (1,4l).
På tio minuter så är ett par solglasögon rengjorda in i minsta skrymsle. Ringar och andra smycken där det finns vinklar och annat där det kan fastna smuts går på ett kick att få bort. Tomhylsor tar lite längre tid.
Jag har hittills bara kört med vatten med nögra droppar diskmedel i. Det finns olika recept på hur man inte bara får rent utan också blankt men de har jag inte gett mig på ännu.
Tyvärr så har jag inga skitiga filter för tillfället så jag kan inte prova.