Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter i diskmaskin?

Produkter
(logga in för att koppla)
Köp inga kassa "aluminium" filter, de dyrare är av mässing, de nyper inte lika lätt heller så det är en förutsättning om man vill köra fler filter på varann, jag vet dock inte hur mässing funkar i diskmaskin..

/Magnus

Någon form av slipmedel finns oftast (fortfarande) i de flesta diskmedel för maskin. Dessa ger oftast långsiktigt synliga repor på glas etc. Detta gäller i de fall jag känner till i pulverdiskmedel.

Därav ska man t ex inte diska sina dyrbara köksknivar i dismaskiten för det förstör den vassa eggen.

Kolla på dina gamla glas du använder och kör dagligen i maskenen.. det brukar synas. Det är sällan vardagsanvändingen som orsakar alla smårepor.

Jag kommer aldrig köra mina filter i diskmaskinen.

Flytade diskmedel som används utanför maskinen brukar inte innehålla slipmedel.

kodak gör en speciell vätska för optikrengörning som borde lösa ditt problem. Dessutom om man använder linspapper istället för duk behöver man inte bry sig duken är skitig.

zlice skrev:
Någon form av slipmedel finns oftast (fortfarande) i de flesta diskmedel för maskin. Dessa ger oftast långsiktigt synliga repor på glas etc. Detta gäller i de fall jag känner till i pulverdiskmedel.
Hmm, är du säker?
Jag känner ett par som inte har diskmaskin, de har fått minst lika mycket repor under årens lopp, du tror inte att det bara mängd nötning av glasen mot varandra eller nåt?

Jag ringde nu support på ett maskindiskmedel och frågade om slipmedel, hon svarade att de inte hade slipmedel i maskindiskmedel, dock så på skyndar den maskindiskning "glassjukan" genom att den har högre temperatur och renare diskning.

ANNONS
Götaplatsens Foto