Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

filter+motljusskydd=vinjettering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fullkorn

Medlem
Hejsan alla!
Är det ok att montera ett motljusskydd utanpå ett uv-filter? Jag använder nikons rekomenderade motljusskydd och jag har inte sett några problem tidigare men nu hittade jag ett motljusskydd till min vidvinkel (28mm) och då kanske det är mer kritiskt, eller? Sticker ut på en lång asienresa på lördag, så jag har tyvärr inte tid att prova. Någon som kan hjälpa mig? Såfall är jag hemskt tacksam!

/Erik

Motljusskydden sätter man i en speciell bajonettfattning, åtminstonde om man använder orginal. Därför påverkar inte detta, om det däremot är ett som man skruvar på, bör du kanske sätta detta först, och sedan UV-filtret. Är det tjocka ringar så kan det bli problem, men jag skulle tro att det inte är några problem med 28mm. Fast här är säkert folk som kan svara exakt på detta.

Tack för det snabba svaret Jesper men jag undrar fortfarande om motljusskydden har "marginal" så att ett filter kan placeras innanför eller hur det är tänkt. Alla mina HR- och HN-motljusskydd är Nikon orginal men har ej bajonett-fattning utan ska skruvas. Någon som har läst/hört nått eller till och med själv har provat?

tacksam för alla svar,
Erik

Jag kan skruva på ett (1) filter mellan objektiv och motljusskydd utan att vinjetering uppstår på min 28mm/2.8 ais, motljusskyddet är ett HN-2 som skruvas på. Filtrena är B+W vilka är rätt tunna. Däremot orsakar polfiltret en lätt vinjetering (yttersta hörnen i bilden blir mööörka) om det monteras mellan objektiv o motljusskydd men då är det filtret rätt tjockt. Så är ditt UV-filter bara hyfsat tunnt ska det nog gå bra.

Tack Anders, det låter betryggande, uv-filter ok men polfilter ensamt. Dessutom hittade jag en förteckning på:

http://home19.inet.tele.dk/ne/nikon2.htm

Det är ett HN-2 jag har men mitt 28/2.8 är e-serie så det har inte samma byggnad. HN-2 ska ju dock funka enligt länken ovan och är inte markerat med * under "other hoods". Så jag förstår det som att det ska kunna gå med ett uv-filter innanför. Jag hoppas på det bästa och objektivet har ju tyvärr redan lite mörka hörn på största bländare oavsett vad man sätter framför...

Jag antar att du använder din FE-2:a och den har nog inte en sökarbild som visar 100%. Men när jag nu provade med pol-filter o motljusskydd på min F-4 (visar 100%) och bländar ner ordentligt och använder nedbländningsknappen så kan jag i sökaren tydligt se att yttersta hörnen blir svarta. det kanske funkar o göra så till viss del på din fe-2:a oxå, för att ytterligare försäkra dig om saken, tänkte jag...

Jag får inte några mörka hörn i sökaren ens när jag använder både UV-filter och Pol-filter tillsammans bakom motljusskyddet men fe2ans sökare visar ju också som du sa bara 93%...

Kan ju montera en massa uv-filter påvarandra men det blir väl snarare kanterna på filtren som kommer skugga då.

Det som gör att jag nog tror att det är lugnt är att länken som jag skrev tidigare ger att HN-3 kan användas till E28/2.8 om det sätts direkt på objektivet. HN-3 är 3.8 mm längre än HN-2 men har samma diameter. Mitt UV-filter verkar vara typ 3.8mm tjockt.

Ingen som har ett E28/2.8 och 100%ig sökare? =)

Sticker på lördag, får se hur jag ska göra med framkallning men det kan ju bli spännande att se bilderna när jag kommer hem i december

Tack för hjälpen!

ANNONS
Götaplatsens Foto