Annons

Filter och bilar

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Lule

Aktiv medlem
jag är helt ny på filter området (har ingen koll alls...), vad blir det för skillnader med och utan olika filter när man fotar bilar?
 

KloP

Medlem
Pol-filter är inte så dumt att använda, de tar inte bort alla reflektioner och då endast av ljus i vissa vinklar. Men i rätt förhållanden är de fantastiskt bra för att få bort reflektioner, speglingen av himlen i fönstret försvinner också till viss del så man ser mer av föraren än molnen ovan. Himmlen blir djupare blå och den generella färgmättnaden ökar något.
Annars kan jag inte komma på några filter som lämpar sig specifikt till bilfoto, ett ND filter kanske kan vara kul vid vissa tillfällen, sen finns det ju lite olika effektfilter men de har jag inte provat eller känt behov av.
 
Förutom pol filter kan ND filter vara användbart om du vill panorera och samtidigt hålla bländaren någonlunda för att få bakgrundsoskärpa
 

jagarbosse

Aktiv medlem
precis som postaren ovan säger så är ND-filter bra för längre slutartider.
används till t.ex. riggbilder som den här:
 

jagarbosse

Aktiv medlem
riggen är hyffsat stabil.
sen går jag och knäpper av eftersom, och håller koll utifall att sugkopparna skulle lossna. =)
jag skulle aldrig hänga en månadslön på 2 sugkoppar från jula utan att någon höll en hand under.
 

Gnutte

Aktiv medlem
Men om jag har förstått det rätt så kör man väldigt långsamt för att inte få någon skakningsoskärpa samt lång tid!
 
ANNONS