Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter till Canon EF 50 mm 1:1,8 II

Produkter
(logga in för att koppla)

john78

Aktiv medlem
Som sagt ett filter är väl ett "måste".
Valet står mellan UV-filter och polarisering. Jag har läst en hel del inlägg där UV-filter beskrivs som onödiga.
Vad är det för fördelar med respektive filter?

//John

UV filter används i princip bara för att skydda frontlinsen i objektivet mot smuts och skador.
Dem är enklare att rengöra än en välv glasyta samt går att byta ut utan att skicka objektivet till reperation om du skulle t.ex. repa dem.
Polarisationsfilter används för att t.ex. ta bort reflektioner i glasrutor.
För mer information angående polarisationsfilter så finns det en artikel skrivet om just detta här på fotosidan. Se: http://www.fotosidan.se/cldoc/polarisationsfilter-2.htm

Ett UV-filter ska inte påverka bildresultatet. Det gör ett pol-filter.

UV-filter är absolut inget måste. Men många föredrar att använda det av säkerhetsskäl.
Frontlinsen i 50/1,8 II sitter ganska djupt in, så den är ju skyddad ändå. Slänger du dessutom på ett motljusskydd är du nästan "odödlig". Jag har UV-filter och motljusskydd på mitt objektiv av samma modell och har aldrig ens behövt torka av filtret. Kommer helt enkelt inte in någon smuts dit.

Köp till ett motljusskydd så är du mer skyddad.

Ingen idé att sätta ett filter på objektivet som skydd .Dels eftersom ett filter av bra kvalitet kostar typ hälften av vad objektivet gör, samt att skulle du stöta till objektivet såpass hårt att filtret skulle gå sönder så går sannolikt objektivet sönder ändå. Det är ju riktigt plastigt (men bra optiskt).

Köp till ett motljusskydd så är du mer skyddad.

Jag håller med fredrik. Men jag har för mig (jag vet inte säkert) att just EF 50/1.8II använder ett motljusskydd som man skruvar fast i objektivets filtergängor. Eftersom filtergängorna på detta objektiv sitter i en enhet som rör sig vid fokusering undrar jag om inte just det objektivet blir KÄNSLIGARE för smällar med ett motljusskydd på. Man får helt enkelt en hävarm som riskerar att knäcka hela "fokusgruppen". Dessutom sitter fronlinsen redan en god bit in i objektivet, så den är hyfsat skyddad från början.

Jag håller med fredrik. Men jag har för mig (jag vet inte säkert) att just EF 50/1.8II använder ett motljusskydd som man skruvar fast i objektivets filtergängor. Eftersom filtergängorna på detta objektiv sitter i en enhet som rör sig vid fokusering undrar jag om inte just det objektivet blir KÄNSLIGARE för smällar med ett motljusskydd på. Man får helt enkelt en hävarm som riskerar att knäcka hela "fokusgruppen". Dessutom sitter fronlinsen redan en god bit in i objektivet, så den är hyfsat skyddad från början.

Du har helt rätt. Motljusskyddet skyddar endast själva frontlinsen, inte själva fokuseringsmekaniken (det var det jag menade ovan). Möjligen är det som du säger att det gör det lite känsligare t. o.m än utan, men fokuseringsdelen sticker ut en del ändå.

ANNONS
Götaplatsens Foto