Annons

Filter till nakenfoto.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Hej.

En fråga till er som plåtar svart-vitt.
Skall plåta en kvinna (naken naturligtvis) i svart-vitt , med AGFA 100 eller Ilford 100 och funderar på om jag skall använda Gulfilter eller rödfilter för att få bättre kontraster?

Vad tycker ni? Vad är er erfarenhet?

tacksam för tips o svar ///

Niklas, som träffade Mipert och fru utanför VSFL idag !!!!

Du skriver inte i vilken miljö du ska fota.

Regeln är att gulfilter ger ljusare hudtoner och minskar blemmor på huden. Gulfilter ger ljusare hår på blondiner. Orangefilter ger förstås starkare verkan, och rödfilter ger närmast spöklik hud och ljusa läppar.

Blåfilter ger mörkare hud, och blemmor/fräknar/acne syns mer.

Ljusgrönt eller gulgrönt filter är populärt för att få fina hudtoner utomhus.

Fotar du inomhus med lampor så kan ett ljusblått filter vara bra om du vill ha bättre kontrast. Lampor ger ett gult/orange ljus, så gul- och orangefilter rekommenderar jag inte vid detta fall.

Agfa APX 100 är lite mer blåkänslig än vanliga filmer, och ger härliga hudtoner även ofiltrerat både inomhus och utomhus. Speciellt fin gråskala får du med Rodinal som framkallare. Lite grövre korn dock än med t.ex. D-76.

Niklas !

När jag användt mig av filter vid svartvit naken porträttering har jag alltid nyttjat ett orangefilter.
Detta för att jag inte har något gult eller rött.

Jag tycker att resultatet har blivit lyckat men det skall tillstås att man får vara beredd på blek hudton. En annan grej jag har noterat med mina filterbilder är att om modellen bär trosor eller bh innan fotograferingen så tar filtret fram märken i huden av dessa på ett tydligare sätt än utan filter......och det kan ju bli taskigt att i mörkrummet eller framför datorn se saker du inte såg i sökaren.

Lycka till !

Filter?? Tja... som sagt; vilken miljö och vad menar du med ''bättre kontraster''?

Ilford 100 är en bra och skarp film. Kanske för skarp för glamour om det nu är glamour vi talar om. Agfa 100 är en klassisk porträttfilm som är lite mer ''förlåtande''. Annars kan du alltid välja den filmen som du är mest van vid.

Mer info

Jag skall göra denna bilden (se nedan) och det kommer ske i studio med svart bakgrund.
Modellen kommer ha lika stora bröst som de på bilden och jag har skaffat en iknande stol.

Och kommer använda 50 mm/1.8 Canon och Ilford 100 eller Agfa 100. Vill ha mer kontrast/ton i bilden utan att den blir för "svart".
Framkallning sker i D76.

Om jag skall använda Hoya eller Cokinfilter vet jag ej, men jag köper det som finnes.
Just nu lockar blåfilter, men jag vill höra era åsikter

Niklas, utan blåfilter

Bilagor

• bild_tidning.jpg
    bild_tidning.jpg
    28.3 KB · Visningar: 6,935
Med mijlö menade jag ljus. Jag är dålig på studiobelysning, håller den samma temperatur som dagsljus? Då räcker kanske ett gulfilter för att göra hennes hud ljusare. Ett blåfilter kommer att göra huden mörkare men det vill du kanske.

Ljus

Ljust nu lutar det åt en ensam spot på 120 W utan filter på.

Niklas, som vill plåta Pamela Andersson-Lee

Tjena Skåningen ! Står du i studion skulle du ju kunna skippa filter och öka kontrasten med-ljussättningen och framkalla filmen till hårdare kontrast . Jag har nån' gång framkallat till väldigt hög kontrast och fått nästan "statyvit" hud men då är ljussättningen kritisk .

Ofiltrerad spot? Det låter inte som dagsljus. Jag hade nöjt mig med ett gulfilter men å andra sidan tycker jag att bilden du visade redan hade hög kontrast. :) För att fixa det så hade jag istället arbetat med ljuset.

Ooops... du hann före mig Bengt; ''great minds think alike'' :)

Senast ändrad:
Beslutsångest

Jag gör så att jag åker ner till Bergsgatan och fyndfoto och ser vad som finns begagnat. Eller så blir det YFO.Fotoelektronik har väl semesterstängt fortfarande har jag för mig.......

Niklas, lätt begagnad

Tycker orangefilter har funkat kanon för hudtonerna på de s/v nakenbilder jag tagit. Har även provat gulfilter men själv fallit för oranget i sammanhanget. exempel finns i mitt utställningsalbum "Snart ett nytt liv". Visst beror det på belysning också och kanske även på film vad som är bäst..

FEL!!!

Jag hade Fel,fotoelektronik i Malmö hade öppet och snacka om tur.

För när jag kom in där och frågade efter cokinfilter så slängde de en drös med "ovanliga" filter till mig och sa att jag kunde få ett bra pris på dem om jag köpte många. För 870 kronor fick jag 6 cokinfilter & 2 ringar passande mina 2 objektiv. Fick Sepia,Gul,Pastell,lysrörsjusterande (2 st olika) samt 81EF (varmton för huden).

Det lönar sig att vara stammis ; )

Skall bli oehört kul att testa Sepiafiltret
och se hur bra effekten är.

Nä',ha det gott folk !!!!

Niklas,glad som en lärka under parningstid

ANNONS
Götaplatsens Foto