Annons

Svart/vit-filter med 29,5 mm fattning

Produkter
(logga in för att koppla)

Retina

Aktiv medlem
Hej!

Jag har varit medlem i fotosidan sedan början av 2002, men efter en längre tids uppehåll i mitt fotograferande blir detta mitt första inlägg sedan jag registrade mig. Jag har fotograferat sedan 1996 och använder en gammal Kodak Retina från 1950. En del av er höjer säkert på ögonbrynen och placerar, efter att ha återhämtat er från förvåningen, ner mig i kategorin nybörjar-fotograf. Faktum är dock att jag sedan länge förmodligen lagt ner tillräckligt med pengar på framkalling, kopiering, fotopapper, film, kameratillbehör etcetera, för att motivera köp av en ordentlig, modern systemkamera. Jag ser det dock som en trevlig kontrast till den teknik jag vanligtvis omger mig med i mitt arbete som grafisk formgivare och tycker dessutom att det det ger en trevlig känsla för tekniken. Dessutom kan det ju vara värt att reflektera över att tekniken i en vanlig amatörkamera idag inte helt sällan är bättre än vad Henri Cartier Bresson eller Ansel Adams hade att röra sig med för ett halvt sekel sedan, eller att många gärna sätter in en 50 år gammal Tri-X i sin hypermoderna sysemkamera.

Nåväl, med det sagt så kan det naturligtvis vara lite knepigt med en gammal kamera ibland. Efter en tids letande i slutet av 2001 hittade jag äntligen svart/vit-filter med en fattning som passade min kamera (29,5 mm). Glad och lycklig beställde jag ett rödfilter och ett gulfilter från Aifo för att kort därefter få ett mail med svaret "Tyvärr, dessa filter har utgått ur sortimentet". Trist. Även nu kan jag konstatera att det verkar finnas ett irriterande tomrum i sortimentet mellan 28,5 och 30,5 mm. Så, min fråga är alltså om det är någon som vet om det går att få tag på filter med 29,5 mm fattning någonstans? Jag är främst ute efter ett rödfilter (Kodak Wratten 24) och ett gulfilter (Kodak Wratten 8) för svart/vit fotografering, men även andra filter kan vara intressanta.

Tack på förhand!

Johan

Jag vet inte om det kan vara till hjälp men när jag var nere i Prag för två år sedan så fanns där en mängd begagnade filter i olika dimensioner, väldigt ofta mindre. Om det just var 29,5mm vet jag inte.

Den butik jag besökte var en av de större i Prag där jag själv införskaffade filter, vad jag än frågade efter hade de det i lager! Svartvitt verkar vara lite större där. Jag tror att de kan fixa postorder och dessutom så är de ju nu också med i EU vilket förenklar skattefrågan.

Adressen till sidan är http://www.fotoskoda.cz och de har en sida på engelska. Annars kan du ju ta en semesterresa ned dit också. Det finns mycket fotovänligt där nere och utställningar på hög :-D

Du får inget konkret svar av mig heller mest beroende på dåligt minne. Nästan säker på att jag för något år sedan köpte ett filter med din numer udda diameter. Det var av fabrikat Heliopan http://www.heliopan.de I Sverige säljs de av Dito.

Mvh

Peter

Retinorna tar 29,5mm skruvfilter och 32mm påsticksfilter. Jag använder de senare eftersom jag läste någonstans att Kodak använde en speciell stigning på gängorna.

Ett tag sedan jag köpte dem från Aifo, men de tillverkas nog fortfarande.

Får du tag på skruvfilter som passar från Heliopan, så meddela oss här på Fotosidan!

Vilken/vilka Retinor har du? Jag har en Ib och en IIc, vilka jag dyrkar! Härliga kameror, och jag saknar verkligen inte datorchip och autofokus.

Hej!

Tack för era svar! Påsticksfilter låter onekligen som ett intessant alternativ! Hur ser man vilka filter som går att använda på det sättet? De butiker jag varit inne på verkar bara lista filter efter fattningens diameter.

Hasse Lundberg (hasse lundberg) skrev:
Se om du hittar en Stepup-ring till mer vanliga filter.

En stepring skulle kunna vara en lösning även om det förstås hade varit trevligare att ha rätt dimension från början. De stepringar som finns verkar dock mest konvertera mellan befintliga format (vilket väl i och för sig är huvudsyftet). Några förslag på var jag kan leta?

Peter Wallentin (petwal) skrev:
Nästan säker på att jag för något år sedan köpte ett filter med din numer udda diameter. Det var av fabrikat Heliopan

Så vitt jag kan se på Heliopans och Ditos hemsidor så verkar filter med 29,5 mm fattning lysa med sin frånvaro. Ska dock försöka kontakta dem och höra.

Max Zomborszki (maxzomborszki) skrev:
Jag vet inte om det kan vara till hjälp men när jag var nere i Prag för två år sedan så fanns där en mängd begagnade filter i olika dimensioner, väldigt ofta mindre. Om det just var 29,5mm vet jag inte.

Den butik jag besökte var en av de större i Prag där jag själv införskaffade filter, vad jag än frågade efter hade de det i lager! Svartvitt verkar vara lite större där. Jag tror att de kan fixa postorder och dessutom så är de ju nu också med i EU vilket förenklar skattefrågan.

Adressen till sidan är http://www.fotoskoda.cz och de har en sida på engelska. Annars kan du ju ta en semesterresa ned dit också. Det finns mycket fotovänligt där nere och utställningar på hög :-D

Till att börja med vore det förstås enklast om det gick att få tag på rätt filter från Sverige eller möjligen från någon av de andra nordiska länderna, men visar det sig vara helt omöjligt så är naturligtvis även detta ett alternativ. Jag sparar adressen!

Retina skrev:
Tack för era svar! Påsticksfilter låter onekligen som ett intessant alternativ! Hur ser man vilka filter som går att använda på det sättet? De butiker jag varit inne på verkar bara lista filter efter fattningens diameter.

Det brukar inte stå på listorna. På sin höjd står det någonstans i ett hörn att även påsticksfilter (eller "slip-on" eller "push-on") finns att beställa. Du ringer bara upp Aifo och säger att du vill beställa det och det filtret i 32mm påsticksfattning.

Påsticksfiltren har ett par slitsar som fjädrar så de sitter säkert på objektivet.

Jag har många påsticksfilter i 28,5mm, 27mm, 32mm och 37mm som jag köpt från Aifo till mina förkrigs-Rolleis, Retinor och Ikontakameror.

J. Patric skrev:
Vad har du för Retina?

Ursäkta, jag glömde att svara på din fråga. Vad kul att se att det finns någon annan som också använder en Retina! Jag har en Kodak Retina 1a, modell 013 från 1950, utrustad med ett 50 mm Retina-Xenar-objektiv (f/2,8) och en Compur-Rapid-slutare. Den tillhörde ursprungligen min farfar och användes under en period i början av 80-talet av min far innan han fick en ny automatkamera som han började använda istället. Därefter blev den liggande i en låda tills jag började intressera mig för den när jag var kring 16 år. Långt innan, någon gång när jag var en tre, fyra år, hade jag börjat intressera mig för ljusmätaren, en Sixtomat, på ett mindre vetenskapligt sätt. :) Lyckligtvis hittade jag inte kameran då. Hursomhelst så började jag, efter att ha gjort en snabb kontroll av bälgen och slutaren, att fotografera med den och har fortsatt med det sedan dess. Trots att mitt fotografiska kunnande, lyckligtvis, har ökat betydligt sedan jag började använda den tycker jag fortfarande att det är en trevlig kamera som fyller mina behov.

Senast ändrad:
1a med 3,5 Xenar var min första Retina. Jag blev så förtjust i kameran - den var både snygg och gav perfekt resultat - så jag började samla på Retinor lite smått. Köpte lite olika modeller tills jag vid ett tillfälle behövde pengar, så jag sålde alla utom en 1b, som hade just en 2,8 Xenar som jag tyckte var skarpare än 3,5-versionen.

Men ett par år senare så lade den av. Skickade den till en trevlig Retinakunnig snubbe i Nya Zealand som lagade den åt mig. Nu fungerar den perfekt. :)

Kompletterade den med en IIc med 2,8 Xenon och avståndsmätare.

Förbaskat gedigna kameror som både är vackra och levererar extremt skarpa bilder. Dessutom är de inte dyra, så jag kommer nog att köpa fler igen.

ANNONS