Annons

Filter

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt 67 mm B+W UV 010 MRC som sitter på mitt fina Pentax 16-45/4,0 :) Det är mitt favoritfilter, men så äger jag bara UV- och skylight-filter. Det känns gediget och fint, tysk kvalitet ;)
Någon gång kanske jag skaffar ett polarisationsfilter, och ännu senare kanske ett avtonat gråfilter. Men det enda filtret jag är riktigt sugen på är ett IR-filter.

B+W Cirkulärt polarisationsfilter 77 mm MRC är nog favoriten, skärpeförlusten är inte större än att blända ner från 8 till 11 ungefär, men se nedanstående tråd om oljeläckage
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=80429

Oftast använt är B+W UV MRC som sitter på de flesta objektiv för det mesta, utom när solen kan riskera träffa glaset (det hamnar ju längre ut än objektivets glas) eller ibland vid vidvinkel (10-22:an) då ökad vinjettering kan vara ett problem.

Hoyas "billigare" filter (har inte testat deras bästa) har jag nästan upplevt kunna flytta autofokus en bit (mer frontfokus). Jag vet inte om det är inbillning, men en fokusförflyttning skulle möjligen kunna vara orsaken till den skärpeförlust med tele som Altin upplever? Främsta orsaken till att jag bytte till B+W är att de inte nyper fast i gängorna och att MRC-ytskiktet tål en omildare behandling.

Jag har ett Soligor Pol cirk 58mm Digital high grade och ett vanligt UV- filter: Soligor UV 58mm Digital high grade.

Just nu gillar jag polfiltret då det ger bättre färger, tycker jag.

Men jag ska också ut och testa hur stor skillnad det är på att köra med resp. utan filter. Det kanske är som Pontus skriver att det ger sämre resultat.
Men samtidigt har jag läst att ett polfilter ska ge bättre skärpa i bilderna. Stämmer inte det ?

Jag använder cirkulärt polarisationsfilter, ND-filter -6 steg, samt tre olika graders avtonade ND-filter som jag använder med Cokins P-hållare.

Sen har jag också UV-filter (B+W UV MRC) som skydd till mina objektiv, mest för att dom är väldigt dyra, jag ser ingen som helst kvalitetsförlust heller, endast problem med flares i motljus och vid långa exponeringstider runt gatljus och dyl, men då tar jag utav det.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto