Annons

Filterfunderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Hejsan! Någon som kan förklara följande för mig:
Vad skillnaden på ett vanligt polfilter och ett cirkulärt polfilter är.
Om man behöver överexponera bilderna (typ ett steg över vad ljusmätaren säger?) om man har ett blåfilter.
Vad som händer om man har ett t ex ett blåfilter och fotar s/v?
Om varmtonsfilter och blåfilter kan kombineras.

Tacksam för svar..
/cj

Carl Johan skrev:
Hejsan! Någon som kan förklara följande för mig:
Vad skillnaden på ett vanligt polfilter och ett cirkulärt polfilter är.

Skillnaden mellan ett cirkulärt och ett linjärt (det du kallar vanligt) är att det linjära inte funkar med moderna kemerors TTL mätning. Har du en manuell kamera kan du dock använda de billigare linjära polfiltren.

Carl Johan skrev:
Om man behöver överexponera bilderna (typ ett steg över vad ljusmätaren säger?) om man har ett blåfilter.

I och med att kameran mäter ljuset genom objektivet så kompenserar denna för det automatiskt. Slutartiden blir ca 1-2 steg kortare vid användning av ett blåfilter (beroende på hur mörkt blå filtret är).

Carl Johan skrev:
Om varmtonsfilter och blåfilter kan kombineras?

Ja.

Tack för det snabba svaret! En följdfråga bara. Det går ju att vrida på cirkulära polfilter (iaf mitt), vad ska det vara bra för?

Beroende på i vilken vinkel du står i i förhållande till solen så är vinkeln på det polariserande ljuset olika.
Genom att vrida på filtret så har du möjlighet att få så bra resultat som möjligt.
Bäst resultat om du vill ha så blåa himlar som möjligt får du 90 grader åt höger/vänster från solen.

Ett sätt att se vad som verkligen händer är kika på tex ett moln på himlen och se vad som händer när du vrider på filtret.
Testa så får du se.

Alla polfilter går att vrida på, såväl linjära som cirkulära. Det är för att effekten blir olika beroende på vinkeln till ljuskällan. Du vrider tills du får önskad effekt helt enkelt.

Re: Re: Filterfunderingar

Niklas10D skrev:

I och med att kameran mäter ljuset genom objektivet så kompenserar denna för det automatiskt. Slutartiden blir ca 1-2 steg kortare vid användning av ett blåfilter (beroende på hur mörkt blå filtret är).

Borde inte slutartiden bli längre?
Jag anar tankevurpa ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto