Annons

Filterkvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbiias

Avslutat medlemskap
Jag har filter till alla mina objektiv, mest för att skydda linsen från smuts/repor osv.

Vad spelar kvalitén på dessa för roll om jag bara har dem som skydd? Kan de försämra bildresultatet?

Har nämligen ett superbudgetfilter vid namn 'Dörr' till ett av mina objektiv, och det skulle ju vara synd om detta på något sätt drog ner kvalitén på bilderna..

Mvh,
Tobias

det tycks inte finnas några 100 % tillförlitliga test men flera på fotosidan har uttryckt försämrad prestanda med budgetfilter. Speciellt vid användning av tele-optik. Själv har jag filter på alla mina objektiv, endast dyra rackare dock, utom på mitt 85 1,2. Inbillar mig att kameran focuserar något osäkrare med filter på just den gluggen. annars så är den allmänna rekomendationen att använda Hoyas Pro 1 serie eller B&W Mrc-filter. De är av högsta kvalitet. B&W är dock lättare att rengöra och innehar i mitt tycke en högre kvalitetskänsla.

prova att lägga ett bw filter och ett hoya brevid varandra på ett vitt papper.. bw är klart, men hoya lite gulaktigt..

är dock osäker på skillnaden i resultat..

ANNONS
Götaplatsens Foto