Annons

Filtertyp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Roterande frontlins lika irriterande med ett CIR-PL

Epix skrev:

Baklänges? Det låter ju skitskumt. =) Är de inte uppbyggda på samma sätt? Glas/polariserande skikt/glas. Skillnaden borde då ligga i pol.skiktets uppbyggnad. Kan detta verkligen vara uppbyggt så att det blir skillnad från vilket håll ljuset passerar?
Nej, det ingår alltså en fasförskjutande del också. Dessutom blir det väl en fasförskjutning 180 grader i spegeln. När väl ljuset når linjärpolarisatorn igen är det nog totalt felpolariserat och släpps inte alls genom.

Detta har jag provat med t.ex. två par solglasögon. Men jag antar att dessa är LIN.PL?
Och då spelar endast vilnkeln mellan spalterna roll.
Exakt. Fast "spalterna" är bara ett sätt att åskådliggöra polarisationsriktning i ritade figurer.

Tack! =) Jag gjorde en motsvarande skiss som den jag bifogade tidigare (den med linjära horisontella spalter). Min skiss föreställer ett skikt där spalterna ligger som cirklar. I varje punkt av ett sådant filter skulle endast ljuset i ett plan passera. Med andra orde så borde det betyda att hälften av allt ljus som faller genom filtret skulle polariseras. Det slår mig nu att det verkar ganska opraktiskt och det enda som skulle hända är att ljuset blir svagare, inte att reflexer försvinner. Skissen stämmer heller inte överens med dina påståenden, så vi skippar den teorin.
Spalter har inget med polarisation att göra.

Polariseringen sker väl först då ljuset passerar genom filtret, eller? Det vi vill få bort med pol.filtret är väl reflekterat ljus i ett visst plan. T.ex. reflekterat ljus från en vattenyta. Vi ställer filtret i horisontellt läge så att de vertikala ljusvågorna "polariseras bort".
Opolariserat ljus är mer att betrakta som en röra av alla olika polarisationer.

Re: Re: Re: Roterande frontlins lika irriterande med ett CIR-PL

BengtJohnsson skrev:
Nej, det ingår alltså en fasförskjutande del också. Dessutom blir det väl en fasförskjutning 180 grader i spegeln. När väl ljuset når linjärpolarisatorn igen är det nog totalt felpolariserat och släpps inte alls genom.

Tror jag måste se detta i en skiss för att förstå. 180 grader, då borde det väl inte hända någonting, eller?

Exakt. Fast "spalterna" är bara ett sätt att åskådliggöra polarisationsriktning i ritade figurer.

Hur är ett polariserande skikt uppbyggt i så fall om inte av tunna tätt liggande spalter? Jag är medveten om att fysik på gymnasienivå i många fall är förenklad för att bli mer lättförståelig men inte trodde jag att detta var en sådan vetenskap.

Spalter har inget med polarisation att göra.

Opolariserat ljus är mer att betrakta som en röra av alla olika polarisationer.

Detta känns motsägelsefullt. Om inte spalterna har med polarisationen att göra hur ska man då kunna "reda ut" röran av allt opolariserat ljus för att få önskad effekt - polarisation?

Edit: Ska läsa ditt första inlägg nu, missade det.

Mittåt, CIR-PL är uppbyggd av LIN-PL + Lambda/4

1. Ett cirkulärpolariserat filter är asymmetriskt uppbyggd av först en linjärpolarisator samt en efterföljande kvartsvåglängdplatta, till skillnad mot vad jag tidigare skrev här ovan.

2. För att illustrera total utsläckning av ljus genom att reflektera cirkulärpolariserat ljus via en spegel, så har jag hittat en mycket illustrativ bild över detta på How Circular Polarizer Film Works

3. En fördjupning i vågrörelselära kan man hitta här KTH/ICT Vågrörelselära:

Re: Mittåt, CIR-PL är uppbyggd av LIN-PL + Lambda/4

Sundvisson skrev:
1. Ett cirkulärpolariserat filter är asymmetriskt uppbyggd av först en linjärpolarisator samt en efterföljande kvartsvåglängdplatta, till skillnad mot vad jag tidigare skrev här ovan.

Tackar, min ursprungliga fråga är besvarad!
Jag funderade på om det skulle kunna fungera på det sättet, men jag var inte säker på om man kunde omvandla en linjär pol.stråle till två fasförskjutna (cirkulär pol.) Att motsatsen fungerar beskrivs ju i diverse fakta som kommit upp här och i de länkar som bifogats.

2. För att illustrera total utsläckning av ljus genom att reflektera cirkulärpolariserat ljus via en spegel, så har jag hittat en mycket illustrativ bild över detta på How Circular Polarizer Film Works

Det var en bra bild, fler sådana! =)

3. En fördjupning i vågrörelselära kan man hitta här KTH/ICT Vågrörelselära:

Ska ta mig en titt på det i eftermiddag, nu bär det av ut i det vackra vädret!

Tack för svar Bengt och Sundvisson. Nu ser allting lite klarare ut. Fortsätt gärna resonemanget, jag fördjupar mig gärna ytterligare i ämnet om intresse finns.

Ha en bra dag!

Erik

ANNONS
Götaplatsens Foto