Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finepix:kan inte föra över fotona till datorn

Produkter
(logga in för att koppla)
Exakt samma fel har vi fått på ett flertal klienter efter att det anslutits för "många olika" USB-enheter. Dock inte samtidigt.

Nu har jag inte forskat i varför det händer, men det skulle kunna vara samma fenomen som att ha för många mappade enheter...alltså mappade enheter som inte styrs via ett script utan lokalt på klienten.

Detta fenomen har jag bara sett i XP...

Efter en nyinstallation så fungerar det igen.

Nu är det bara mina erfarenheter...inget bevisat alls...

Tilläggas bör göra att jag använder mig av Ghost för att installera om...annars hade användarna fått stå ut med problemet...:)

Jenny-->Har du provat att använda dig av en kortläsare istället?
Ett liknande problem hade jag på min egen efter att kopplat till/från kameran ett antal ggr.

Normalt skall det inte vara några problem såklart...men om det nu är en bugg i XP eller något annat som gör att det hänger sig så kan det vara värt att ha en kortläsare permanent installerad.

Hej igen...

Nu håller jag på att kollar loggboken, det visas "fel" alltså kryss med rött runt... vid en källa som heter DCOM. väldigt ofta. jag fattar inte så mycket utav detta tyvärr... ska kika vidare..

Johan... Ska inte en kortläsare kopplas in via usb oxå då?
Har aldrig använt en sådan...

Jag har försökt installera om datorn, men det går inte för att xp som jag har är nyare än den på cd skivan. så då försöker jag ta bort sp2 för att kunna installera om xp, men då funkar inte det... ***AAGGGHHH***

Det går tydligen inte att hitta vissa filer. så... nu e jag fast... HJÄLP.............

*Hysterin e nära*

...en tanke bara, har du provat att göra en systemåterställning till ett tidigare datum -precis innan det började strula?

Om du vet exakt datum, är det bara att prova med ett datum t.ex. dagen innan eller så...

/Håkan

Jag har inte använt usb porten på flera veckor så jag vet inte riktigt när det kan ha hänt. ska klura på det ett tag...

OjOjOj,, här händer det saker när man inte är på plats.

Att hamna i ett läge där det inte går att installera om pga vissa orsaker och att inte går att ”rätta till” dessa orsaker samtidigt som datorn skriker om att det saknas filer är inget kul.

Det Håkan nämner skulle kunna fungera,, men eftersom du har försökt avinstallera saker och ting samt att XP skriker om saknade filer så kan det vara så att en systemåterställning inte kommer att fungera heller. Men det kan vara värt ett försök.

Men med tanke på att du en längre tid har haft problem med datorn så kanske en TOTAL ominstallation kan vara på sin plats? Och eftersom du har problem med DCOM så kan det vara en fingervisning att du tidigare faktiskt har varit attackerad från Intenet, antingen via mail, webbsidor eller direkt. DCOM var väldigt sårbar under tidiga versioner av XP.

När man försöker göra en ominstallation på en dator där det redan finns ett Windows så kommer XP alltid i första hand försöka att uppgradera denna. Här får man hålla ögonen öppna i början av installationen och välja att man faktiskt vill ha en nyinstallation gjord, och inte en uppgradering. MEN,, då skall man ha väldigt klart för sig att alla tidigare inställningar man gjort kommer att försvinna. Och alla program man haft installerade kommer inte fungera längre så dessa måste också installeras om.

Det brukar finnas ett läge där man kan börja fundera på total ominstallation, inklusive formatering, i stället för att fortsätta leta fel. Detta läge bör infinna sig straxt innan hysterin bryter ut ;)

Skämt å sido. Om du väljer att göra en total ominstallation så ta en ordentlig funderare på vad du har för filer på datorn som du absolut inte vill bli av med och bränn dom till CD innan du går vidare.

En annan sak man bör tänka på vid ominstallation. Vid en nyinstallation av XP så är den väldigt sårbar för attacker från Internet. Jag kopplar aldrig upp datorn mot Internet innan jag fått på SP2 (såvida jag inte kopplar upp mig via en brandvägg). Har man dock en router med brandvägg i sig så kan man våga sig på att koppla in datorn till Internet direkt. Hur får man på SP2 då INNAN man kopplar upp sig till Internet. Jo den går faktiskt att tanka ned i sitt fullo från Microsoft utan att köra Windowsupdate. Du hittar den här för svensk version av XP.
Den är ganska stor (över 250MB) så det tar sin tid om man inte har en snabb lina. Men med denna på en CD kan man lugnt och stilla installera XP och sedan lägga på SP2 innan man kopplar upp sig mot Internet.

hakanv skrev:
...en tanke bara, har du provat att göra en systemåterställning till ett tidigare datum -precis innan det började strula?

Om du vet exakt datum, är det bara att prova med ett datum t.ex. dagen innan eller så...

/Håkan

Lite OT...men systemåterställning är VERBOTEN...avaktivera genast...:)

Får man in trojan/virus/skit...så infekteras filerna i systemåterställning oxå...

Jenny-->Ja...men jag menar att du ominstallerar och sen använder dig av kortläsare...

Efter att läst nu vilka problem du har även med DCOM så är det definitivt läge att göra det.

Jaha mina vänner. Nu har jag kommit såpass långt att en systemåterställning verkar inte göra varken från eller till... formatera datorn går inte. hörde att man inte kan det med Xp, utan att man var tvungen att skriva över allt med installationscd:n... men det går ju inte eftersom datan säger att den har en nyare version av xp än vad det är på skivan???

Då försöker jag som sagt att ta bort SP2, men det funkar inte heller för att datorn kan inte hitta "filen"?!!!!!!

Ekorrhjulet e i rullning här. snacka om att sitta fast. jag vill bara radera allt skit på denna dator nu och börja om, men det går ju F*N inte...

Hänger ni med mig?

Jodå,, det går att formatera vid nyinstallation. Välj att ta bort den befintliga partitionen i början av installationen och skapa sedan en ny. Då är garanterat allt borta sedan.

berätta hur jag gör... snälla gulliga.. för nu börjar det värka rejält i hövvet...
Detta kommer upp när jag försöker installera XP:

"Installationen kan inte fortsätta eftersom versionen på CD-skivan är äldre än den Windows-version som är installerad på datorn.

Varning! Varken filerna eller inställningarna kan återställas om du väljer att ta bort den nyare versionen av Windows som är installerad på datorn."

Sen kan jag bara klicka i rutan "avbryt"...Går inte alls...

*Låter som en gnällig 6-åring*

Senast ändrad:
Oh,, sorry. Jag orkade inte skriva hela proceduren för att göra detta. Men jag hittade denna artikel hos Bill. Hoppa ned till avsnittet ”Partitionera och formatera hårddisken med hjälp av installationsprogrammet för Windows XP". Följ detta och allt bör gå smidigt.

vet inte hur jag ska kunna tacka er som hjälpt till här och funderat...

Speciellt tack till dig Hans för att du orkat med mig.
Jag ska kika på länken du skickade nu...

*Skickar en bukett rymdblommor till Hans och lite smultron till er andra**

:D

*dekorerar hela rummet med rymdblommor*

Ibland får jag ett ryck och försöker dela med mig av mina kunskaper. Tyvärr kanske det händer lite för sällan. Men eftersom jag ser datorer hela dagarna i alla dess former så kan det ibland bli lite för mycket av den varan, och jag brukar oftast hoppa över trådar som denna.

Men nu var det din tur :)
Jag hoppas bara att det reder ut sig till slut och att mina ord kan ha varit till någon hjälp.

ANNONS
Götaplatsens Foto