Annons

Finns det klara fördelar med mellanformatet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kul Walle :)

En kul fråga.... Är det så att mellanformat kan få en ett lyft tack vara digitalteknikens frammarsch?

Hustomten skrev:
En kul fråga.... Är det så att mellanformat kan få en ett lyft tack vara digitalteknikens frammarsch?
Förmodligen, men bara bland oss hobbyfotografer som helt plötsligt fått ett större utbud och lägre priser på begagnatmarknaden. Det utbudet finns ju dock inte där för att mellanformatsmarknaden som helhet är på frammarsch, utan tvärtom.

Walle skrev:
Jag är helt inne på din linje, Janne!

Men jag saknade verkligen vissa bitar från det traditionella...så jag gjorde slag i saken och köpte mig en mer eller mindre komplett Hasselbladsutrustning, 6x6. Hus 500C, ett 80mm, ett 150mm och ett 250mm, samt tre bakstycken plus lite andra attiraljer. också!

Rekommenderar mellanformat starkt, som ett komplement till det digitala! För mig så kompletterar utrustningarna varandra perfekt!

Mvh Walle

STORT TACK TILL ER ALLA!
NI HAR VERKLIGEN BELYST MIN FRÅGA UTFÖRLIGT.
Jag har som sagt haft tanken en längre tid att komplettera småbild (för färgdia) med en mellanformatare (för svart-vitt).
Och idag har jag köpt mig en Hasselblad 501CM med en 2,8/80 Planar.
Mvh
Wolfgang

Wolfgang skrev:
STORT TACK TILL ER ALLA!
Jag har som sagt haft tanken en längre tid att komplettera småbild (för färgdia) med en mellanformatare (för svart-vitt).
Mvh
Wolfgang

Härligt värre:)!

Hoppas att du blir nöjd och att kanske vi får njuta lite av ngr bilder senare:)!!

Mvh niclas.

Niclasfoto skrev:
Härligt värre:)!

Hoppas att du blir nöjd och att kanske vi får njuta lite av ngr bilder senare:)!!

Mvh niclas.

Tack, Niclas, jo, jag skall visa några till hösten. Jag känner bara att jag måste öva en hel del, eftersom jag aldrig har jobbat med en mellanformatare. Har tagit 2 bilder idag och det är en dröm att kunna titta i den stora schaktsökaren uppifrån med båda ögon.
Det räcker egentligen, man behöver inte ta något kort :<)

Och jag har blivit med Rolleicord sen sist. Gillar den verkligen. 6x6-formatet är trevligt. Bra att komponera i schaktsökare, men mattskivan är rätt ordentligt mörk. Lätt att missa skärpan med några millimeter. Det korta skärpedjupet passar mig fint annars. Men aldrig ska man bli nöjd. Nu har jag fått för mig att 6x7 är ännu trevligare och har börjat sukta lite efter en RB67.... Hmmm...

Wolfgang skrev:
Tack, Niclas, jo, jag skall visa några till hösten. Jag känner bara att jag måste öva en hel del, eftersom jag aldrig har jobbat med en mellanformatare. Har tagit 2 bilder idag och det är en dröm att kunna titta i den stora schaktsökaren uppifrån med båda ögon.
Det räcker egentligen, man behöver inte ta något kort :<)

Hehe, visst är det så!

Jag använder ibland min flickvänns gamla mamiya220pro från 50,talet. Den har givetvis inte lika ljusstark mattskiva som nyare bladare men visst är det en fröjd att blicka in i sökaren!

Den kända norska fotografen Morten Krogvold berättade för mig en gång att han ääälskar att jobba dokumentärt med handhållen bladare eftersom han kommer nära människorna utan att hålla kameran vid ögat,, han menar att han uppnår en helt unik kontakt med modellen där han ser ned i sökaren ställer in och sedan betraktar objektet face to face i direkt kontakt.

När vi samtalade om det så gick det upp för mig hur unikt arbetssättet faktiskt ÄR i fotografisk synvinkel..

Mvh Niclas,

Ps,Här är en länk till Krogvold som jag nämnde, en workshop med honom och man är en pånyttfödd kreativ människa!
http://www.mortenkrogvold.com/

Wolfgang skrev:
STORT TACK TILL ER ALLA!
Mvh
Wolfgang

Grattis!

Jag har kört Hasselblad i några månader nu & har fått tillbaks känslan för fotografi igen. Inget ont om digitalare & moderna småbildare men idag så känns fotograferandet mycket mer som ett hantverk.

Snabb är man inte men eftertänksamheten kan vara oerhört mycket värd...

/Larsa

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
!

Den kända norska fotografen Morten Krogvold berättade för mig en gång att han ääälskar att jobba dokumentärt med handhållen bladare eftersom han kommer nära människorna utan att hålla kameran vid ögat
När vi samtalade om det så gick det upp för mig hur unikt arbetssättet faktiskt ÄR i fotografisk synvinkel..

Mvh Niclas,

Ps,Här är en länk till Krogvold som jag nämnde, en workshop med honom och man är en pånyttfödd kreativ människa!
http://www.mortenkrogvold.com/

OjOjOj, vilka fina porträtt! Jag kan tro att en workshop med honom ger kreativitet.
Ovannämnda unika arbetssätt har jag hört talas om av någon som jobbade med tvåögd Rolleiflex.
Intressant.
Mvh
Wolfgang

.Z. skrev:
Grattis!

Jag har kört Hasselblad i några månader nu & har fått tillbaks känslan för fotografi igen. Inget ont om digitalare men idag så känns fotograferandet mycket mer som ett hantverk, en landskapsbild ska ta 10-15 minuter att få till.

Snabb är man inte men eftertänksamheten kan vara oerhört mycket värd...

/Larsa
Tack, Larsa,
jag tror att jag förstår vad Du menar. Jag hoppas också på en ny fotokänsla, men kommer naturligtvis att fortsätta med småbild ändå, men kanske på ett lugnare sätt än tidigare.
Mvh
Wolfgang

MattiasL skrev:
Och jag har blivit med Rolleicord sen sist. Gillar den verkligen. 6x6-formatet är trevligt. Bra att komponera i schaktsökare, men mattskivan är rätt ordentligt mörk. Lätt att missa skärpan med några millimeter. Det korta skärpedjupet passar mig fint annars. Men aldrig ska man bli nöjd. Nu har jag fått för mig att 6x7 är ännu trevligare och har börjat sukta lite efter en RB67.... Hmmm...

Jag tittade på en RB67, då 6x7 kallas för idealformatet, eftersom man kan utnyttja negativformatet fullt ut på ett bättre sätt,men bladaren är mindre och känns smidigare.
Det är en smaksak.
Men visst, även RB67:an är en fin kamera.

Wolfgang skrev:
men kommer naturligtvis att fortsätta med småbild ändå, men kanske på ett lugnare sätt än tidigare.
Mvh
Wolfgang

Japp. Jag fotar lite digitalt också, dock mycket lugnare än tidigare.

Har t.o.m. börjat använda handhållen mätare till digitalisen, så mycket mer känsla & så mycket bättre exponeringar än tidigare!

.Z. skrev:
Japp. Jag fotar lite digitalt också, dock mycket lugnare än tidigare.

Har t.o.m. börjat använda handhållen mätare till digitalisen, så mycket mer känsla & så mycket bättre exponeringar än tidigare!

Man skall sätta "guldkant" på sitt fotointresse.
Och det är resultatet som räknas.

Walle skrev:
För övrigt så gillar jag att komponera med schaktsökare.
Det finns faktiskt småbildskameror med schaktsökare. Själv äger jag en Exakta VXIIa.

Jag tycker om mellanformatets metodiska lunk även om det inte passar för alla tillfällen. Visst kan man ha samma metodiska lunk med en småbildskamera men det faller sig inte naturligt som på samma sätt med en mellanformatskamera.

jpersson skrev:
Det finns faktiskt småbildskameror med schaktsökare. Själv äger jag en Exakta VXIIa.

Jag tycker om mellanformatets metodiska lunk även om det inte passar för alla tillfällen. Visst kan man ha samma metodiska lunk med en småbildskamera men det faller sig inte naturligt som på samma sätt med en mellanformatskamera.
Jag håller helt med Dig, Jörgen.
Och när det gäller Exaktan, så känner jag till den, eftersom min far hade en sådan. Men den typen fick ingen efterföljare, mattskivan var ju så pass liten.
Även Nikon F3 hade för övrigt en möjlighet att byta till schaktsökare vill jag minnas.

Ni snackar mycket om ljusshaktets fördelar. Själv så använder jag det vid stativfoto på landskap eller stileben, till porträtt m.m så använder jag prismasökare.

Jag har lite svårt för att komma överens med ljusschaktet, detta med att fokusera. Känns som att det får vara nån måtta på långsamheten...

Tycker att det är bökigt att fälla upp luppen & fokusera för att sedan fälla ned den & komponera, vid naturfoto funkar det dock super.

Åsikter om detta?

Jag har lite svårt för att komma överens med ljusschaktet, detta med att fokusera. Känns som att det får vara nån måtta på långsamheten...

Jag håller med dig. Jag fotar mellanformat enbart för kvalitetens skull och ser inte alls en fördel i att det är bökigt. Om det fanns en mellanformatskamera som var snabb och lättjobbad som en EOS hade jag köpt den (Om den inte vägde bly och var svindyr). I dagsläget har jag en Mamiya 6 vilket är en smidig kamera för att vara mellanformat.

bug skrev:
Jag håller med dig. Jag fotar mellanformat enbart för kvalitetens skull och ser inte alls en fördel i att det är bökigt. Om det fanns en mellanformatskamera som var snabb och lättjobbad som en EOS hade jag köpt den (Om den inte vägde bly och var svindyr). I dagsläget har jag en Mamiya 6 vilket är en smidig kamera för att vara mellanformat.

Jag vill gå en liten medelväg där...

Jag är inte intresserad av en EOS-mellanformat (H1?) eftersom jag gillar att arbeta totalt manuellt & vill ha den där robusta "verktygskänslan".

Kände på H1 när jag var på studiebesök på Hasselblad & fick inget "habegär" direkt, förmodligen så är den dock världens bästa mellanformatare med AF & den fyller säkert mångas behov.

ANNONS
Götaplatsens Foto