Annons

Finns det klara fördelar med mellanformatet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är inte heller odelat positiv till schaktet. Jag tycker att det är suveränt för komposition tack vare att 3D-seendet stängs av. Pillet med luppen stör mig inte heller. Men däremot tycker jag att mattskivan snabbt blir svår att använda när det blir mörkare ute, eller om man har lite ljussvagare optik. Med 250/5.6 var jag tvungen att använda prisma även mitt på dagen. Det är möjligt att riktigt moderna mattskivor löser det problemet i och för sig.

Den nya Matte-Acute-skivan är mycket ljus och med 2,8 i normaloptiken är det inget problem.
Jag tror det blir så att jag gör kompositionen utan lupp och fininställningen med lupp.
Kanske jag kompletterar med en prismasökare senare, men själva schaktsökaren ger mig en nostalgisk känsla.
Fotografí handlar mycket om känslor både när det gäller kompositionen och själva hanteringen av kameran. I alla fall i min värld.

Roligt att få läsa alla dessa variationer på åsikter. Mycket lärorikt och trevligt.

Wolfgang skrev:
Den nya Matte-Acute-skivan är mycket ljus och med 2,8 i normaloptiken är det inget problem.

Japp, min skiva är ca 1/2 steg mörkare än din (inte mycket alltså) & med 2.8 så går det bra. Med 4.0 däremot så blir det lite mörkt...

matnyttige skrev:
Niclas, vad är det du INTE längtar efter när det gäller fotoprylar? ;-)

Längtar Är kanske fel ord,,

Jag lever i filosofin att mitt fotande blir mer smidigt och effektivt om jag komprimerar min utrustning till det minimala. Det betyder varken att jag har mycket eller lite prylar utan utifrån mina behov absolut minst möjligt.

Pga det så kanske man längtar efter nya format och varktyg, men frågan är ju om man nånsin blir nöjd!?!

Jag köper inte på mig mer än jag samtidigt orkar bära i min Lowe Phototrecker AW.

Mvh niclas.
Ps, skule jag själv investera i mellanformat just nu så blir det 6x6Bladare eller pentax 6x7 eftersom jag gillar dem propotionerna bäst av alla som existerar i standard.

.Z. skrev:
Tycker att det är bökigt att fälla upp luppen & fokusera för att sedan fälla ned den & komponera, vid naturfoto funkar det dock super.
Varför fäller du ned luppen när du komponerar?
Jag brukar fokusera och komponera samtidigt med hjälp av luppen när jag använder mina tvåögda Rolleikameror.

Olle

Jag vet inte hur luppen på en Hasselblad fungerar, men med mina Rolleikameror ser jag utan problem hela mattskivan när jag använder luppen. Om det sen bevisar att jag har vidvinkelögon eller inte låter jag vara osagt.

Olle

Jag har ingen vidare bladarerfarenhet heller, men lyckas inte få ett helhetsintryck av motivet med vare sig Bronica ETRS, Kiev 88 (förvisso med schakt från en Hasselblad), Yashicamat EM eller Minoltacord genom luppen.

Jag tycker jag får minst lika bra helhetsintryck av motivet med schaktsökare och lupp, som med min systemkamera (Minolta XD-7) med prismasökare. Enda nackdelen är att sökarbilden med schaktsökare är spegelvänd, men det gäller ju oavsett om jag anväder lupp eller inte.

Menar du att du inte ser hela sökarbilden när du använder lupp med dom kameror du nämnde?

Olle

Olle skrev:
Varför fäller du ned luppen när du komponerar?

Det är omöjligt att komponera med luppen på min bladare eftersom man som Jim skriver bara ser centrum av bilden, det är möjligt att jag genom att förflytta ögat kan se lite till men det blir bara bökigt & hela vitsen med ljusschaktets fördelar försvinner...

Larsa

Tydligen är det skillnad mellan Hasselblad och Rolleiflex/Rolliecord. Jag ser hela sökarbilden med mina Rolleikameror och lupp lika lätt som med min småbildskamera med prismasökare.
När jag använder luppen ser jag även detaljer som kan vara viktiga för kompositionen, som jag inte ser på några dm avstånd utan lupp.

Olle

Olle skrev:
Tydligen är det skillnad mellan Hasselblad och Rolleiflex/Rolliecord. Jag ser hela sökarbilden med mina Rolleikameror och lupp lika lätt som med min småbildskamera med prismasökare.
När jag använder luppen ser jag även detaljer som kan vara viktiga för kompositionen, som jag inte ser på några dm avstånd utan lupp.

Olle

Den fördelen har även Mamiya c220 pro,,

Ser hela bilden i luppen med ögat nära,,,

Mvh Niclas.

Olle skrev:

Olle

Kan det inte vara så att Hasselblad har större förstoringsgrad på sina luppar vilket borde ge större noggranhet? Dessutom så är ju ljusschaktets största fördel detta med att komponera på den stora mattskivan...

Sitter just nu & kollar ned i luppen. Jodå, man missar bara kanterna men ser dem om man rör ögat nån millimeter.

Känslan att komponera igenom den blir dock lika med noll så då använder jag hellre prismat.

Vid naturfoto m.m då jag har tid på mig så blir det dock ljusschakt, dock bara med luppen som hjälp vid skärpeinställning.

Enligt Hasselblads hemsida förstorar luppen i ljusschaktet hela 4,5X. Som jämförelse har deras ”skorstenssökare” 3,3X, 45-gradersprismorna 2,5X och 90-gradersprismorna bara 2X.

Det kanske förklarar skillnaden. Rolleis luppar förstorar 2,5 ggr, förutom Baby Rolleiflex (4x4) för 127-film som har 4,5 ggr förstoring.

Olle

ANNONS
Götaplatsens Foto