Annons

Finns det klara fördelar med mellanformatet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolfgang

Aktiv medlem
Fast det mesta nuförtiden rör sig (av naturliga) skäl kring den digitala tekniken, skulle jag vilja ställa följande fråga:

Vilka fördelar finns det med mellanformatet
(120-film) i jämförelse med småbild (135-film) förutom att man får skarpare bilder med mellanformatet.
Jag har ställt den fråga till en del yrkesfotografer och har fått olika svar.
Därför är det intressant att höra åsikter från amatörfotografer.
Jag tänker då på en mellanformatare för "långsam" (ej yrkesmässig) fotografering av porträtt, arkitektur och landskap i svart-vitt.
Är det t. ex. roligare att fotografera med eftertanke och mindre antal bilder istället för knäppandet?
Vad tycker ni som har en mellanformatare?

Senast ändrad:
Det självklara svaret är väl att man kan förstora mera, men min far som använder Hasselblad tycker också om det fyrkantiga formatet. Ibland är det klockrent som det är. Ibland vill han inte behöva tänka på kompositionen när han tar bilden, eftersom man har möjlighet att beskära till både vertikal- och horisontalformat i efterhand. Man har så att säga råd att tillåta sig mera luft runt omkring motivet. Jag kan förstå detta eftersom man ibland upptäcker en komposition som hade varit lysande, när man sitter med bilden framför sig, men då är det försent att göra om den. Utbytbara bakstycken verkar praktiskt det också.

/Pontus

Utan att ens ha provat mellanformatet kan jag svara på vad jag saknar hos småbildsformatet som finns i mellanformatet:
För mig blir det lätt att man knäpper iväg lite extra bilder på måfå i småbild. Det gör att jag får en förskräcklig massa negativ att sålla fram bra bilder ur. I mellanformat hade jag fått färre men bättre bilder, vilket kanske skulle leda till att jag kan lägga allt krut på ett par negativ åt gången i mörkrummet istället för att slarvslabba fram ett helt gäng, som jag ofta gör nu.
Men det är ju inget som hindrar att man tar det lugnt bara för man fotar småbild.
Jag inbillar mig också att schaktsökare är bättre för bildkomposition och för att man inte har en svart klump framför ansiktet som hindrar kontakten med en modell.

Är nybliven Hasselbladsägare.

Det som jag ser som klara fördelar är utbytbara bakstycken. Jag har tre stycken, ett för dia, ett för färgneg och ett för svartvitt neg. Superbra att kunna byta film när som helst!

För övrigt så gillar jag att komponera med schaktsökare. Upplever det som lättare att komponera snyggt. Sen gillar jag det kvadratiska formatet (6x6).

Wolfgang skrev:
Vilka fördelar finns det med mellanformatet
(120-film) i jämförelse med småbild (135-film) förutom att man får skarpare bilder med mellanformatet.
Den svårbeskrivna känslan.

Bilagor

• c9.jpg
    c9.jpg
    36.5 KB · Visningar: 1,552
Mellanformat

Jag har tre Pentax 67, varav ett med polbakstycke och det är känslan, kvaliteen som slår allt.
Det är svårt att beskriva denna underbara känlsa.
Har också småbild, men då blir det bara knäppa knäppa, men med mellanformatarna så blir det lite mer "tänka efter" innan jag trycker av.

Och sen att se en välexponerad dia i format 6x7 på ljusbordet. Oj oj oj!

Mvh / JIM

Att det säger "gadonk" när man trycker på avtryckaren och sedan blir det helt svart i sökaren, då vet man att man har tagit ett "riktigt" fotografi.

Det är tex mycket enklare att kunna se vilket skärpedjup man får när man bländar ned.

Men den största fördelen om man väljer 6x6 är just det kvadratiska formatet. Jag har svårt att få till bra komposition i småbild. 6x4.5 skulle också funka bra men jag gillar 6x6 bättre.

Jag är dessutom noggrannare med mellanformat men det kanske är för att man ser bilden bättre i sökaren.

I mitt fall hjälper den långsammare processen mig att tänka igenom bilden. Komposition, val av skärpa och exponering blir viktigare.
Dels för att allt (i mitt fall) sköts manuellt samt att jag bara får ut 14 bilder per rulle.

Man tvingas tänka efter och bli noggran.

Dessutom är det både enklare och roligare att kopiera större neg.. Å se jätte bilder på ljusbordet är inte fel det heller.. :)

Mitt analoga fota har fått sig en knäck sedan jag skaffade min D100. Orsaken är helt enkelt att nu har jag min systemkamera utan att behöva plocka fram film....men jag gillar ju analogteknik, och jag vill ju fota dia.

Så för att motivera det analoga fotot tänker jag mig att framöver kanske skaffa mig en mellanformatare 6x6 för t.ex landskapsfotografering på dia.

Vad tror ni om tanken? Har ni tips på kameror till hanterbara priser?

Hoppas du har bättre simultankapacitet än jag har, Janne ;-)

Tänk på att du introducerar många valsituationer om du har för mycket utrustning och att risken är att det går ut över din koncentration. Jag körde både mellis och småbild förut men tyckte inte det funkade för mig. Jag ville gå över helt till mellanformat men det var inte ekonomiskt realistiskt, även om det är vad som hade passat min stil bäst.

Som jag gör nu, digitalt för färg och film för svartvitt, är ungefär vad jag klarar av att hantera i utrustningsväg. Men du kan ju mycket väl vara annorlunda. Men tänk ändå till i förväg.

Gick över från analog Hasselbladare till Canon digital och måste tyvärr säga att jag saknar bladaren väldigt mycket vid landskapsfotografering. Just vid den typen av bilder är mellanformatet överlägset. Kommer i framtiden köpa en ny bladare eller storformat för landskapsfoto.

Jag fotar svartvitt i 6x6. Det jag gillar mest är tonomfånget i bilderna som blir mycket vackrare än småbild. Dessutom kan jag använda tri-x vars toner jag gillar utan att kornet stör. Dessutom är det lätt att bedöma kontaktkopiorna eftersom de är så stora. Med småbild upptäcker jag ofta saker i bilden först efter jag har förstorat negativet, men med 6x6 får jag en god uppfattning av hur bilden ser ut redan från kontaktkopian.

Hustomten skrev:
men jag gillar ju analogteknik, och jag vill ju fota dia.

Så för att motivera det analoga fotot tänker jag mig att framöver kanske skaffa mig en mellanformatare 6x6 för t.ex landskapsfotografering på dia.

**
Det låter som en väl reflekterad ide'!!

När jag en dag köper min första dslr så så har jag varit inne på att mitt redan idag starka behov för 6x7 formatet blir ännu starkare.
Visst behåller jag småbildsanalogen men ett mellanformatsdias kommer att vara som en pust i backen när man mest fotar digitalt.

Mvh Niclas, som fotar analogt men längtar efter dslr och då givetvis samtidigt 6x7:)!

En stor fördel (eller nackdel) med mellanformat är att skärpedjupet blir mycket mindre än med småbild eller dslr. Detta är jättetrevligt vid porträtt. Storformatare har ännu mindre skärpedjup men där kan man ändra skärpeplanets läge vilket kan ge otrolig skärpa vid tex landskapsbilder. Vill man plåta landskap med eftertanke borde en storformatare vara det självklara valet. Det finns ju förståss ett flexi hus till bladaren som ber samma möjligheter.

Några speciella fördelar...nja egentligen inte, det blir (ofta) dyrare, tyngre, klumpigare, trögare...MEN, känslan är oslagbar, och vem behöver en snabb kamera som inte fotar sport & action?
Själv valde jag mellanformat eftersom jag tyckte 135 filmen hade lite "fel" sidoförhållande, för långsmalt för att få fram en vettig och snygg komposition, och efter att ha granskat ett skarpt och välexponerat mellanformatsdia var jag såld.
Gillar även "trögheten" som ett stort as som tex. Mamiya RB 67 ger, helt mekanisk, inga batterier som tar slut, många stora rattar och skruvar att pilla med, stå länge och fundera på var skärpan ska ligga, hur kompositionen ska vara..och sen till sist trycka på trådutlösare..KLOFF! (=spegelljudet).

Men gillar man inte detta eller vill bränna iväg så många bilder som möjligt på en sekund, så kan jag inte se några fördelar.

Jag använder både mellanformat och småbild, och tycker att de lite olika arbetsätten/verktygen kompletterar varandra fint !
Skulle inte vilja välja bort något av dom.
Allt beror på vad jag skall plåta för dagen.

Kör mest digitalt och småbild men också mellanformat:
Fotar för det mesta 9x6 men lite andra format också.
Ljusmåtare, eller mäter ofta ljuset med en småbildare. Skärpeinställning, bländare, stativ, trådutlösare. Glöm inte ta bort spaden.
Ibland har man glömt dra fram filmen och då var det ju lika bra att man hade glömt spaden.:0)
Det är mycket pill, åtminstone med min relik,
Ska man också börja med bälgen då blir det riktigt mysigt.
Blir 8 bilder på en 120 film.
Det är ett helsike i det stora hela. Men alldeles förbaskat roligt, och man försvinner verkligen bort från allt annat medan man håller på där i sin lilla stora värld.
Och bilderna blir oftast rätt bra då man väljer mer innan man börjar böka.
Jag ser ofta ut ställen i förväg och försöker komma dit i rätt "tid".
Mvh/-Anders

Hustomten skrev:
Mitt analoga fota har fått sig en knäck sedan jag skaffade min D100. Orsaken är helt enkelt att nu har jag min systemkamera utan att behöva plocka fram film....men jag gillar ju analogteknik, och jag vill ju fota dia.

Jag är helt inne på din linje, Janne!

Sen jag köpte min 10D så har jag bara gjort ett fåtal exponeringar med min EOS 30, för det är så himla bekvämt att bara stoppa in minneskortet i datorn och tankaöver bilderna.

Men jag saknade verkligen vissa bitar från det traditionella...så jag gjorde slag i saken och köpte mig en mer eller mindre komplett Hasselbladsutrustning, 6x6. Hus 500C, ett 80mm, ett 150mm och ett 250mm, samt tre bakstycken plus lite andra attiraljer. Allt för dryga 15.000. Dyrt kanske, men helt klart värt det för mig!

Har nu inte hunnit fota så värst mycket med min nya skönhet, men det är en fröjd att fota med den. Speciellt nu när jag har en spotmätare också!

Upplever inte att det är några problem att välja vilken utrustning jag ska släpa med mig, det ger sig automatiskt.

Rekommenderar mellanformat starkt, som ett komplement till det digitala! För mig så kompletterar utrustningarna varandra perfekt!

Mvh Walle

ANNONS
Götaplatsens Foto