Annons

Finns det något verktyg som kan ta bort vita fläckar från ett scannat s/v foto

Produkter
(logga in för att koppla)

stenp

Aktiv medlem
Jag har en hel del scannade foton där negativen varit skadade så att det finns massor av vita fläckar över hela bilden, se exemplet här som är en liten del av en bild.

Finns det någon programvara i Windows eller Linux som kan ta bort dessa på ett inte alltför förstörande sätt. Jag har provat Photoshops Neural filter "Photo restauration" men det försvinner så mycket annat på bilden av den.

De webbtjänster jag testat har inte heller fungerat men om någon har bra erfarenhet av någon som fixat sånt här problem så kom gärna med tips.

Skärmbild 2026-01-08 152457.png

Det är ju lite kul, visst försvinner alla vita fläckar men ibland ändras ansiktsuttrycket på en del personer, fortfarande så det är tydligt vem det är men i stället för att le så är munnen stängd eller blicken flyttad etc... spooky.

Behövs en noggrann koll efteråt av varje bild och justera just det som blivit tokigt.

Fortfarande ett supertips.

Ah... Men om du markerar ansiktet, och inverterar markerinegn och sedan låter AI ta bort prickarna - kan det fungera bättre då?
Det var ju inget ansikte på provbilden så jag tänkte inte på at prompten gör att AI tar bort tänder...

Jag markerade ansikte och promptade "fill white spots without affecting face", fick ett perfekt ansikte i nytt lager.

Tyvärr är det slut på det roliga, nu börjar det kosta, inte skjortan men ändå. Får ta de hopplösa fallen.

Tack igen för tipset.

ANNONS
Götaplatsens Foto