Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns funktionerna jag önskar? Nikon D60

Produkter
(logga in för att koppla)

Tyaro

Ny medlem
Hej, hoppas någon av er kan ge mig svar på mina frågor.

Jag har en Nikon D60 och har haft den i 1,5 år nu. Jag är nöjd med kameran bortsett från att jag saknar några funktioner:

-HDR, hur gör man för att ta HDR-bilder med D60? Finns det färdiga inställningar som på många Canon-kameror?

-Färginställningar för bild-skärmen. Går det att ändra färginställningarna så att de stämmer överens med datorns inställningar? Vart? Hur? Och hur ändrar jag inställningarna för skärmen på min pc-dator?
Just nu har kameran och datorn helt olika inställningar och det är jobbigt att fota då, när bilderna inte blir som jag tänkt mig på data-skärmen...

Jag funderar på att köpa en ny kamera, något i stil med D60, fast jag vill ha de funktioner jag skrev om ovan. Batterigrepp och större skärm hade inte varit helt fel det heller. Och jag gillar D60:s tre fokuspunkter.

Nikon eller Canon? Jag älskar Nikon, men har de kamerorna funktionerna jag önskar?
Jag känner även att jag börjar växa ifrån min D60 och vill ta mig an en mer professionell kamera, men inte allt för stor och otymplig. Tips?

Tacksam för svar.
Ha det bra.
//Cecilia.

Hej, hoppas någon av er kan ge mig svar på mina frågor.

Jag har en Nikon D60 och har haft den i 1,5 år nu. Jag är nöjd med kameran bortsett från att jag saknar några funktioner:

-HDR, hur gör man för att ta HDR-bilder med D60? Finns det färdiga inställningar som på många Canon-kameror?

-Färginställningar för bild-skärmen. Går det att ändra färginställningarna så att de stämmer överens med datorns inställningar? Vart? Hur? Och hur ändrar jag inställningarna för skärmen på min pc-dator?
Just nu har kameran och datorn helt olika inställningar och det är jobbigt att fota då, när bilderna inte blir som jag tänkt mig på data-skärmen...

Jag funderar på att köpa en ny kamera, något i stil med D60, fast jag vill ha de funktioner jag skrev om ovan. Batterigrepp och större skärm hade inte varit helt fel det heller. Och jag gillar D60:s tre fokuspunkter.

Nikon eller Canon? Jag älskar Nikon, men har de kamerorna funktionerna jag önskar?
Jag känner även att jag börjar växa ifrån min D60 och vill ta mig an en mer professionell kamera, men inte allt för stor och otymplig. Tips?

Tacksam för svar.
Ha det bra.
//Cecilia.

HDR-bilder gör du genom att foga samman ett antal bilder, tagna på samma objekt men med olika exponeringar, alltså behöver man ingen HDR-funktion direkt. Bara att skruva på hjulet nått steg mellan exponeringarna. Det du behöver är rätt mjukvara till din dator.

Vet inte hur man kalibrerar en kameradisplay eller om det går att göra för egen maskin. Du ska nog koncentrera dig på att kalibrera din skärm.

En D90 skulle nog passa dig prefekt.

ANNONS
Götaplatsens Foto