Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns min drömkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

onemin

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en analog kamera som tar kvadratiska bilder på 35 mm film, finns det?
Jag gillar formatet men mellanformat blir dyrt i längden.

Jag är på jakt efter en analog kamera som tar kvadratiska bilder på 35 mm film, finns det?
Jag gillar formatet men mellanformat blir dyrt i längden.

Jag har hållit på med kameror i 40 år och aldrig hört talas om det. Halvformat, 18x24, på 35 mm men då är det ju rektangulärt i alla fall. :)

Men köper du en bra klippmaskin för några hundralappar kan du ju kapa alla bilder så de blir kvadratiska! Enklast och billigast!

Sätter man dessutom lite svart tejp på spegeln (eller mattskivan) så ser man det kvadratiska formatet direkt i sökaren.

;-)

Sätter man dessutom lite svart tejp på spegeln (eller mattskivan) så ser man det kvadratiska formatet direkt i sökaren.

;-)

Jag vill påpeka att det är synnerligen olämpligt att göra något med spegeln. Det är en balanserad finmekanisk precisionsapparat. Dessutom fungerar det inte att maska på spegeln då den inte visar maskningen skarpt.

Det enda stället man kan maska bilden är i sökaren och på mattskivan. Jag har gjort detta på en kamera till 3:4-formatet då slutprodukten alltid var en 18x24-bild. Jag tog syrafri dokumenttejp (3M Scotch Magic) och målade kanten svart. På så sätt kunde jag även se hela sökarbilden med ett par tydliga stödlinjer i sökaren.

Jag kan passa på att nämna att kameran hade utbytbara sökarskivor så jag kunde ta ut den. Kan man inte ta ut sökarskivan blir det väldigt svårt.

;-)

Håller med dig, utan tvekan, en relativt bra metod, men nu efter många års fotande, det finns bättre!
Klipp filmen i den önskade kvadradiska storleken, med fördel utföres i ett mörkt utrymme, därefter sätt in den i kameran, en bildruta i taget, ja, lite pillrigt, men ändå nog den bästa metoden.
Ta ut den exponerade filmen, ur kameran, även nu i ett mörkt utrymme, framkalla kvadraten, kopiera på runt fotopapper, med hög kontrast, - skitkul ny form av fotohobbyn.

Finns även en Zeiss Taxona från 50-talet med Tessar-optik. Optiken är mycket skarptecknande, men frammatningen på min fungerar sämre. Mycket liten kamera som går ner i bröstfickan, men lite tung. Robot Star tror jag också är 24x24-kameror med fin optik. Några nyare kameror i 24x24 tror jag inte finns. Själv brukade förut jag köra med maskad mattskiva på min Contax RTS och gjorde då kvadratiska bilder från småbild. Kopierade sedan kvadratiskt i mörkrummet.

Tyvärr kan jag inte bifoga bilden på min Taxona, eftersom jag redan laddat upp den i ett annat forum. Fotosidan har en massa sketna buggar som sätter hinder för det tydligen? Kodsnickaren måste fixa det här tror jag. Det var mycket bättre förr, då kunde man utan problem ladda upp samma bildfil i flera forum.

Jag vill påpeka att det är synnerligen olämpligt att göra något med spegeln. (...)

Det enda stället man kan maska bilden är i sökaren och på mattskivan. Jag har gjort detta ...
Mitt förslag var (vilket jag hoppades att den avslutande smajlin skulle göra tydligt) skämtsamt. Jag trodde ingen skulle få för sig att göra den typen av modifikationer av sin kamera. Uppenbarligen hade jag fel!

;-)

Du skulle kunna ta en en gammal mekanisk kamera ala Nikon F2 och byta ut eller maska tryckplattan (sitter bakom slutaren). Samt maska sökaren som folk har sagt tidigare.

Har just i dagarna skaffat en Ricoh GR II digital och den har charmen att kunna ta 4:3, 3:2, och 1:1 RAW bilder och har dessutom ett härligt filmliknande brus.

Ja den sitter på baksidan! Vad skulle du vinna genom att fippla med den???

Det var ett tag sen jag såg innanför bakstycket på en kamera men jag vill minnas att det oftast slitter en bit som ger lite avstånd mellan slutaren och filmen för att inte slutaren ska skrapa filmen.

Men detta är som sagt lite luddigt.

ANNONS
Götaplatsens Foto