Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns monopd som vecklar ut sig själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha ett enbent stativ som dras ut genom att trycka på något (en knapp) så att stödbenet far i marken av sig själv och vecklar ut sig. Sedan släpper man knappen och stativet stöder som det ska. (Vad svårt det vara att beskriva vad jag vill åt! Ni fattar, va?)

Finns sådana? Vad ska jag söka på?

Per.

Problemet är väl att det stativet inte skulle palla särskilt stor tyngd då du inte vill låsa benen för hand.

/Rommél

Manfrotto Neotec

finns en variant som fungerar tvärt om, du drar ut det och det fastnar där du släpper, sen får du trycka på en knapp för att kunna fälla ihop det. inga spännen eller så när det fälls upp alltså. bara att dra ut önskad längd.

Manfrotto som tillverkar dem och serien går under namnet NeoTec. Har en trebenare i den serien. Sjuuukt nöjd!

Re: Detta kanske kan vara något.

Segeson skrev:
Det vore ju lämpligt att söka på enbensstativ på någon sida som säljer fotogrejer.

Här är ett exempel.
Enbenare, auto från Cyberphoto.

Japp, Manfrotto 334B verkar vara svaret. CYberphoto beskriver det jag försökte beskriva så här: "Allt du behöver göra är att hålla in låsspärren och antingen släppa ut mer eller trycka ihop stativet till rätt längd."

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto