Annons

Firmor som proffs-scannar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Vilka firmor ska man anlita för att proffs-scanna sina svartvita 24x36 negativ eller mörkrumskopior om man vill ha den bästa kvalitén som kan uppnås, och vad kan det tänkas kosta? Skulle inte tro att min egen enkla scanner duger om bilden ska tryckas eller liknande och man vill i regel då ha en bildfil istället för mörkrumskopian. Jag vill heller inte investera i någon dyr utrustning själv (ännu i alla fall) då jag i första hand gör bilder i mörkrummet och inte arbetar med datorn mer än för att visa bilderna på fotosidan etc.

Jag tackar för alla tips! Det verkar ju inte vara så svårt ändå och priset ska ju bara vara för scanning. Resten (redigeringen) räknar jag med att kunna fixa själv.

Hur många bilder det blir vet jag inte utan det får framtiden utvisa. Dock vore det bra att ha åtminstone några av sina bästa bilder i högupplöst digital form med bra kvalitét. Blir nog inte så många ändå.

thefinger skrev:
www.yfo.se

Fast där får du göra det själv! (Hellre göra det själv tycker jag)

Men jag har inte råd att lägga de pengar som krävs för att få absolut högsta kvalitét på scannern. Och det är bättre att låta någon som kan med grejorna göra arbetet med scanningen för att det ska bli bra. Redigeringen fixar jag ju själv skrev jag. Tack för tipset ändå!

Graal skrev:
Vilka firmor ska man anlita för att proffs-scanna sina svartvita 24x36 negativ eller mörkrumskopior om man vill ha den bästa kvalitén som kan uppnås, och vad kan det tänkas kosta? Skulle inte tro att min egen enkla scanner duger om bilden ska tryckas eller liknande och man vill i regel då ha en bildfil istället för mörkrumskopian. Jag vill heller inte investera i någon dyr utrustning själv (ännu i alla fall) då jag i första hand gör bilder i mörkrummet och inte arbetar med datorn mer än för att visa bilderna på fotosidan etc.

Bra Nils att du ställde frågan.
Det finns många, men vilken är bäst av alla ?
/Thomas

ANNONS
Götaplatsens Foto