Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fixa bild som är dimmig

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140916

Avslutat medlemskap
Jag har en bild i min portfölj som är lite "dimmig".
Har någon ett förslag på hur man förbättrar den med photoshop Elements 4?

Tack på förhand Mats

Bilagor

• restaurang400x400.jpg
    restaurang400x400.jpg
    52.3 KB · Visningar: 538
Så här kanske? Körde oskarp mask med radien på max och threshold på 1 sedan rätt hög styrka. Maskade området utan dimma och drog ner färgmättnaden i det bearbetade området.

Bilagor

• ejdimma.jpg
    ejdimma.jpg
    93.5 KB · Visningar: 484
Senast ändrad:
Det bör bli bättre om du ökar kontrasten i det området där det är dimmigt, samt lite usm som ovanstående.

Här är vad jag kunde åtstakomma på 2 min, det är svårt att jobba med så lågupplösta bilder men det blev hyffsat ändå tycker jag.

Bilagor

• restaurang400x400 copy.jpg
    restaurang400x400 copy.jpg
    95 KB · Visningar: 445
Här kommer min variant

Jag har duplicerat bilden,maskat och justerat färgerna med selektiv och saturation bilden
tyvärr ser bilden bättre ut PS än på webben :(

Bilagor

• restaurang400x400.jpg
    restaurang400x400.jpg
    57 KB · Visningar: 332
Hej!

Ytterligare ett sätt är att använda Nivåer på det dimmiga området. Histogrammet bör bli en kulle på mitten, och genom att dra in svart- och vitpunkterna mot histogrammets bas borde det minska dimmigheten. Sedan kan man om det behövs justera gråpunkten för att få en naturlig ljushet på området.
Efter det är det bara att justera vidare med bl a de metoder som redan nämnts om det inte ser bra ut med enbart Nivåer.
Själv skulle jag nog ha börjat med antingen Nivåer eller Kontrast.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto