Annons

Fixa färgstick

Produkter
(logga in för att koppla)

TorO

Aktiv medlem
Nån som kan ge mig tips om hur jag (i bildbehandlingsprogram) fixar till den gröna missfärgningen som jag fått i delar av taket i t.ex. denna bild? http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=463562
Fick vid fototillfället fler bilder med liknande problem, inte minst i den vita putsen.

Är inte säker på vilket verktyg jag ska använda, eller hur jag går till väga. Fotad i RAW (tre exponeringar som har arbetats med), men jag tycker jag har testat det mesta vad gäller vitbalansen.
 
nu är ju egentligen vitt aldrig riktigt vitt, det är bara vår hjärna som spökar och tolkar färgerna som vitt.
är mycket tydligt på P.S. KrØyers skagenmålningar för att ta ett exempel. vi ser en kvinna i vit klänning. men klänningen är egentligen inte ett dugg vit. vi bara tolkar det så.
så jag skulle nog vilja säga att bilden känns helt okej. det är levande med färgskiftningarna i det vita.

men vill du nu ha en helt neutral vit färg är det nog enklast att i ps (om du har ps, dvs) helt enkelt dra bort färgmättnaden med tex. justeringslager och nyans/mättnad, fylla justeringslagret med svart färg och måla tillbaka den mindre färgmättnaden med vit färg.
så gör jag när tex. en vit brudklänning drar för mycket åt nån färg.
 
Tack för ditt svar Christel, håller egentligen helt och hållet med dig om att det funkar och ju faktiskt är naturligt att det blir så här. Ingen har ju heller anmärkt något om bilden.

Och tack för metoden, ska testa den på en annan bild som drar iväg lite mer.
 
Använd samma metod som Christel beskrev men testa att använda selektiv färgändring som justeringslager. Beroende på färgstick och hur det sitter så är det Nyans/mättnad eller Selektiv färgändring som jag använder.

mvh/Ove
 
selektiv färgändring fungerar mycket bra, men det enklaste när det är vitt som ska neutraliseras är "min" metod.
det blir en väldigt massa fipplande annars innan man kan tona ner alla färgstick i det vita.
 
ANNONS