Annons

Fixa till blå himmel, hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

INJUREDMOOSE

Aktiv medlem
Hej, jag är en komplett novis vad gäller PS har version 7 för närvarande, skulle lägga på en blåare himmel på bilden nedan, lyckades hyggligt med ena sidan, skulle fortsätta på andra med "magic wand för att markera ytan, men fick sedan up felmedelande.

"Could not use magic and because the target is a fill layer".

Dessutom växte bilden till helt vansinniga 25 MB ????? finns inga enklare metoder?

Så nått exempel på den havfärdiag bilden har jag inte ens kunnat öppna på min gammla burk & komprimera.

Tacksam om någon har förslag till hur jag skall fixa hela himmlen. Eller få snyggare effekter, jag kan gärna mejla hela bilden om ni vill göra några versioner, originalet är bara 2.5 mb, så vore det kanon, man lär sig väl själv till slut, men tålamodet tryter ofta när man måste prova så många alternativ innan man börja hitta rätt.

Jag är egentligen tecknare, men att fuska till lite hyggliga "foto akvareller" som föreställer väl kända lokala motiv, som jag avser att förstora & rama in, då jag har en ram verkstad. Så är det ett roligt alternativ, & man får anledning att fota lite oftare.

Nu var det inga idealsiska förhållanden så jag fick överexponera, i en riktig akvarell så slipper man överexponera himmlen från början så att säga :) + att flagstång & gammal midsommar stång är i vägen, det är lite överkurs att trolla bort med mina PS kunskaper ännu.

MVH Raffe
 

Bilagor

  • kopia (2) av dsc_0053.jpg
    kopia (2) av dsc_0053.jpg
    43.3 KB · Visningar: 546
Det låter som att du har gjort ett justeringslager och sedan försökt göra markeringen i det. Då finns det inget att markera eftersom det är en tom yta. Det lager som är blått är alltid det som du jobbar i, så får du upp något medelande ä du troligtvis i ett tomt lager så att säga.
Vad gäller storleken så växer det nästan alltid lavinartat när man börjar jobba med en bild. Ex är att jag skannade en bild på 20 mb duplicerade den i ett nytt lager och då var det 90 mb istället. Sen kan du ju alltid spara i tex jpg så går storleken ned.

MVH
Erik T
http://www.eriksgallery.com
 
gjorde ett försök för att göra det så enkelt som möjligt. det kanske inte är världens bästa men det kanske kan ge lite idéer i varje fall..

valde nytt lager, valde förgrundsfärg vit och bakgrundsfärg ljusblå. därefter tog jag filter, render, clouds i menyn. då ser hela bilden ut som himmel. (Ett annat alternativ är att lägga en annan bild på en himmel över bilden) därefter ändrade jag till darken i layers-menyn där det från början står normal. (den finns över där alla lager syns) det mesta såg då bra ut men solen blev mörkare, vilket inte är så bra. Alltså fick jag radera lite av det nya lagret. Nu vet jag ju inte hur det skulle bli med orginalet, då kanske man måste pilla mycket mer med bilden och radera mer av det nya blåa lagret. Skulle jag valt en mörkare blå färg skulle det blivit ganska mycket att radera för den blåa färgen skulle då lysa igenom mycket mer. (Fördelen med photoshop är ju att man alltid kan ångra och gå tillbaka några steg om man upptäcker att man raderat för mycket)

ett annat sätt är att att måla med penseln på ett nytt lager och då är det ju också lätt att radera det man inte vill ha med. det är säkert ganska pilligt vid grenarna. Sedan kan man ju laborera med opacity och fill som också går att hitta över lagrena.. Även här kan du prova med darken mm.

För att "trolla" bort midsommarstången skulle jag använt kloningsverktyget och även målat en del med penseln på ett nytt lager. smudge är också ganska användbart om man inte har så mycket "flow" och "opacity", ganska liten storlek på verktyget och zoomar in.

hoppas detta kan vara till lite hjälp. (min förklaring kanske var något rörig, men fråga gärna) det finns säkert bättre sätt. www.webdesignskolan.com brukar ha rätt många bra exempel om man orkar gå igenom.

/Emma
 

Bilagor

  • himmel.jpg
    himmel.jpg
    41.1 KB · Visningar: 365
Jag vet att denna tråd handlar om datorjobb, men som ett litet tips vill jag ändå nämna att den blåaste himlen i en orginalbild uppnås om man fotar himlen i medljus. (Solen i ryggen)
 
Arleklint skrev:
Jag vet att denna tråd handlar om datorjobb, men som ett litet tips vill jag ändå nämna att den blåaste himlen i en orginalbild uppnås om man fotar himlen i medljus. (Solen i ryggen)


Tack Janne, jag kände till detta, men jag ville ha motljus för effektens skull, den är dessutom omgjord till akvarell för inramning åt några kunder,Jag tar rätt mycket motljussbilder (jag har ju Nikkor optik) hade jag haft film i kameran hade jag inte brytt mig om att ta bilden ens, med eftersom det handar om "foto & datorn" så är det bra att man kan ta knepigare bilder än man tidigare inte funderat på att slösa film på.
RW
 
cornflower skrev:

hoppas detta kan vara till lite hjälp. (min förklaring kanske var något rörig, men fråga gärna) det finns säkert bättre sätt. www.webdesignskolan.com brukar ha rätt många bra exempel om man orkar gå igenom.

/Emma

Hej Emma, stort tack för hjälpen, jag skall testa din metod också, Jag har emellertid löst himmlen riktigt bra med gradient map & lite små pill med magic wand fick jag till en riktigt bra & naturlig himmel med övertoning & lite riktad ljus vinkel, det tog väl 5 koppar kaffe några A4 med svordomar & 2 timmar men till slut blev jag nöjd.
Ha en bra dag !
MVH RW
 

Bilagor

  • 3ff2eeac42c4d.gif
    3ff2eeac42c4d.gif
    10.1 KB · Visningar: 264
ANNONS