Annons

Fixa underexponering

Produkter
(logga in för att koppla)

viktor1623

Aktiv medlem
Vilket är egentligen det bästa sättet att rätta till underexponering? Är det levels eller curves som är det bästa? Vilka siffror/lägen ska man ställa in? Inte helt självklart att veta...

det beror ganska mycket på utgångsmaterialet.
Är det en RAW så ska du givetvis göra justeringen i raw-konverteraren. Annars tycker jag att levels fungerar bra för enklare justeringar.

Autonyvåer är ju levels bara att datorn räknar ut vad den tycker att du ska ändra!??!

Men levels brukar funka bra, själv drar jag i kanterna tills de närmar sig histogrammet. Sedan drar jag i mitten lite åt det ljusare hållet för att lätta upp skuggorna. Hur mycket är individuellt för varje bild.

Duplicera lagret och välj "screen" som lageregenskap på kopian. Dra i "opacity" för att reglera effekten. Man kan lägga flera lager på varandra åxå om ett inte räcker.

Nu blir det rörigt här.

Det några viktiga skillnader mellan kurvor och nivåer.

Generellt är kurvorna kraftfullare, för att de är mer exakta, men också besvärligare att använda.

I nivåerna har du tre faktorer att laborera med; svartpunkt, vit punkt och medelgråpunkt i de respektive kanalerna. Svartpunkten avgör vad som ska vara 100% svart, vit punkten vad som ska vara 100% vitt och med medelgråpunkten ställer du vad i den aktuella kanalen (Röd, Grön eller Blå alt. Cyan, Magenta, Yellow, Komplementfärg (svart).). Svartpunkten och vitpunkten är alltså ingångs- och utgångsvärdena. Gråpunkten styr mellantonerna.

När du drar i kurvan påverkar du i princip bara mellantonerna, även om du får effekt långt ut mot svart- och vitpunkten, förutsatt att du låter kurvan börja och sluta på samma ställe som tidigare. Var du ställer kurvans början och slut ställer alltså in- och utångsvärdena, dvs svart och vitpunkten. Mellan dessa punkter kan du sedan forma kurvan hur du vill, vilket kan vara nog så användbart om du måste sitta och göra något vettigt av en klantskalle till fotografs verk. I nivåerna kan du bara flytta medelgråpunkten, men inte påverka de olika delarna av mellantonerna i sig, utan de flyttas bara med framför och efter medelvärdet.

Så till din fråga: Drar du även i kurvans början och start samt har lite fläng på hur man ska utnyttja styrkan i kurvverktyget så är det kurvor som kan trolla mest med en kass bild. Annars är nivåerna lättare att använda och överblicka, om man inte känner att man har full koll på kurvorna. Då får du tydlig feedbak i nivåerna i och med histogramet. Det kan man få i kurvorna också om man har histogrampaletten aktiv förvisso, vilket är ett bra tips att ha.

Så mitt svar bli nog att kurvorna är det BÄSTA verktyget, om man kan använda det, annars nivåerna.

/Jens

PS. När jag talar om gråpunkten, trots att det förmodligen är en färgbild, menar jag att man betraktar varje bild som sammansatt av tre (eller fyra) gråskalebilder som var och en representerar en av grundfärgerna röd, grön eller blå, som tillsammans bildar en färgbild. DS.

ANNONS
Götaplatsens Foto