Annons

Fjärrutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
Till D50 D40 och D70s

Hur fungerar den? är det bara att peka mot kameran och skjuta av? Eller måste man ställa in en massa i kameran för att det skall fungera?

Det är ju skönt att den är relativt billig i alla fall :p

På D50n har du en knapp som ser ut som en klock brevid avtryckaren, tryck ner den tre gånger och den är instäld till fjärrutlösaren.

D40 och D70 har jag ingen aning om.

På D70s är det till att trycka på en knapp och vrida på en av tumhjulsomkopplarna. Sedan finns den kvar i det läget i en tid som du bestämmer i menysystemet.
Du kan också använda BULB (B) första tryck öppnar slutaren, andra tryck stänger...

Jan Emanuelsson skrev:
På D70s är det till att trycka på en knapp och vrida på en av tumhjulsomkopplarna. Sedan finns den kvar i det läget i en tid som du bestämmer i menysystemet.

Intressant att du säger det. Jag har just skapat en tråd om detta, fast utan fjärrkontroll. Den enda tid som jag kan hitta som verkar ha med detta att göra är under (pennan) meny 25 Fjärrkontr. Där kan man välja 1, 5, 10 eller 15 minuter. Har du någon aning om det går att få kameran att stanna i självutlösarläget efter att bilden är tagen?

zoomzoom skrev:
Intressant att du säger det. Jag har just skapat en tråd om detta, fast utan fjärrkontroll. Den enda tid som jag kan hitta som verkar ha med detta att göra är under (pennan) meny 25 Fjärrkontr. Där kan man välja 1, 5, 10 eller 15 minuter. Har du någon aning om det går att få kameran att stanna i självutlösarläget efter att bilden är tagen?

Testade lite nu precis, och enda sättet för att behålla den i självutlösarläget, är att ha den kopplad till fjärren.

Det där är rätt iriterande. Jag använder ofta 'tidstutlösaren' (2 eller 5 sek) istället för trådis när kameran står på stativ, men då måste man ställa in det igen efter varje exponering. Pilligt värre!

/Per

ANNONS