Annons

Fläckigt negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

hurf

Aktiv medlem
Jag framkallade nyligen en rulle Fuji Neopan Acros 100. Då jag skannade såg jag "fläckar" på flera bilder (se bifogad, på flera vis medioker, bild). Först trodde jag att det var någon slags artifakt i bildformatet (vilket vore konstigt då det från början var okomprimerad tiff), men då jag tittade på negativet så fanns fläckarna där med. Någon som har något tips om vad det kan vara?

Jag har själv teorin att någon av framkallningsvätskorna var för gammal/slut. Filmen är framkallad i
T-Max dev, som redan använts för fyra rullar tidigare (jag kompenserade med +2 minuter och framkallade alltså i 1+4, 20C i 7,5 minuter). Stopvätskan var också körd i fyra rullar, men var fortfarande rätt gul, så den tror jag inte det är. Fixen (T-Max) var även den använd fyra gånger förut. Jag fixerade i fyra och en halv minut.

Tillägg: Jag borde nämnt att filmen före denna var av samma sort och framkallad enligt samma modell (men då var förstås vätskorna använda en gång mindre). Dessutom borde jag kanske varit tydligare med att dessa fläckar är mer av det oljiga slaget än t.ex. fix-fläckar som kan uppkomma ibland.

Bilagor

• 103-03.jpg
    103-03.jpg
    12.4 KB · Visningar: 277
Senast ändrad:
Jag serr inga fläckar, annat än något som kan vara dammprickar nedanför blomman? Kan du precisera var på bilden fläckarna ifråga finns?

Jag serr inga fläckar, annat än något som kan vara dammprickar nedanför blomman? Kan du precisera var på bilden fläckarna ifråga finns?

Ah, sorry, Borde ha markerat detta. Kolla på den bilden jag bifogar här. Jag tycker inte dessa ser ut som vanliga oskarpa partier.

Tillägg: Ett exempel till.

Bilagor

• 103-03.jpg
    103-03.jpg
    15.7 KB · Visningar: 224
  • 103-06.jpg
    103-06.jpg
    11.4 KB · Visningar: 222
Svårt att avgöra? Man måste nog se negativet för att kunna bedöma om det finnns i bilden eller är något som tillkommit på annat sätt. Har det samma färgton som övriga negativet?

Torkfläckar kan ju ge såna där konstiga mönster, dvs om man inte använt vätmedel så kan vatten stanna kvar på filmytan och ge torkfläckar. Dessa sätter sig oftast på den blanka sidan och de kan torkas bort försiktigt med ett fuktat och väl urvridet lisnputspapper (ristyp). Sen finns även dikroitisk slöja, en utfällning av silver på filmytan som är i princip omöjlig att få bort. Kan t.ex uppstå om man slopar stoppbadet och bara använder vatten.

Edit: Har det färgvariationer kan det kanske vara dålig fixering? Då brukar det gå bra att fixera om filmen i färskt fix.

Tack

Torkfläckar kan ju ge såna där konstiga mönster, dvs om man inte använt vätmedel så kan vatten stanna kvar på filmytan och ge torkfläckar. Dessa sätter sig oftast på den blanka sidan och de kan torkas bort försiktigt med ett fuktat och väl urvridet lisnputspapper (ristyp). Sen finns även dikroitisk slöja, en utfällning av silver på filmytan som är i princip omöjlig att få bort. Kan t.ex uppstå om man slopar stoppbadet och bara använder vatten.

Tack så jättemycket för dina svar, Nils, det uppskattas verkligen. Jag är på jobbet nu, och kan således inte titta närmre på negativet för tillfället. Men jag skall göra det i eftermiddag. Återkommer med vad jag ser.

Jag har inte använt vätmedel (dock lite lite diskmedel i en av de senare sköljarna). Jag använde dock stop (1 minut under kontinuerlig agitering). Alla aktuella kemikalier är nu placerade i dunk för återvinning, det får bli helt fräscha nästa framkallning.

Då bilderna inte är av något värde för mig så skall jag ta och skrubba lite på dem när jag kommer hem.

Jag tycker att det ser ut som lite för skarpa tonövergångar i oskärpecirklarna från bakgrundsoskärpan. Det kanske skulle kunna bero på att framkallaren är lite trött och "tar slut" i de högst exponerade delarna, så att du får en alldeles för skarp kant i övergången mot mörkt på något vis. Eller så beror det på mjukvaruprocessen involverad i skanningen, men det borde du då kanske ha sett även förut.

Kan du lägga upp lite större bilder eller utsnitt av problemområdena? Svårt att se i detta mikroskopiska format.

Tillägg: För övrigt får jag torkfläckar även MED vätmedel, om jag inte på något vis torkar av filmen fysiskt innan lufttorkning. Fast det beror på hur blank filmen är på den blanka sidan. Vissa filmer verkar rätt porösa även där, och då är det inga problem.

Nils & Martin:

Tack för era tankar. Nu har jag tittat lite mer på negativen, samt lagt ut ett par större varianter på

http://oblandat.se/tmp/103-03.jpg (hela lite nedskalad) och
http://oblandat.se/tmp/103-06.jpg (ett utsnitt)

Jag tycker mig kunna dra slutsatsen att det inte är en fläck på "ovansidan" av negativet som går att torka bort. Det ser snarare ut att sitta i eller "under" (fast i sådana fall något som man ej kan skrubba bort). Jag skulle tro att era teorier håller, dvs att det antingen är framkallaren eller fixet som lagt av. Jag ska inte framkalla igen förrän om ett par veckor, så jag vill inte blanda någon ny fix idag och fixera om. Det kanske görs för vetskapens skull nästa gång jag framkallar och har färsk kemi.

Jag finner dessa konstigheter på 3 av 10 rutor (nr 3, 6 och 7), vilket kan tyckas lite förbryllande.

Jag har använt T-Max dev 5 gånger förut (lagt på en minut på rulle två och tre, och två minuter på rulle fyra och fem), med redigt resultat.

Tillägg: För övrigt får jag torkfläckar även MED vätmedel, om jag inte på något vis torkar av filmen fysiskt innan lufttorkning. Fast det beror på hur blank filmen är på den blanka sidan. Vissa filmer verkar rätt porösa även där, och då är det inga problem.

Har funderat på vätmedel. Jag införskaffade en sådan där "torkklämma" från photax, men den har jag verkligen inte fått någon fason på. Använder fingarna i dagsläget.

Jag har använt vätmedel i över 30 år, och det fungerar alldeles utmärkt för att få vattnet att helt rinna av filmen. Men detta tror jag även har med vattnets hårdhet att göra, fast det är bara en teori från min sida som grundar sig på erfarenheter av att tvätta sig, brygga the/koka kaffe och tvätta bilen på Öland. De gånger jag tvättat bilen på Öland har det blivit flammigt och fläckigt även efter att jag torkat av den.

Edit: Sen går det åt flerfaldigt med tvål och biltvättmedel för att få någon effekt med hårdare vatten.

Senast ändrad:
Nils & Martin:

Tack för era tankar. Nu har jag tittat lite mer på negativen, samt lagt ut ett par större varianter på

http://oblandat.se/tmp/103-03.jpg (hela lite nedskalad) och
http://oblandat.se/tmp/103-06.jpg (ett utsnitt)

Jag tycker mig kunna dra slutsatsen att det inte är en fläck på "ovansidan" av negativet som går att torka bort. Det ser snarare ut att sitta i eller "under" (fast i sådana fall något som man ej kan skrubba bort). Jag skulle tro att era teorier håller, dvs att det antingen är framkallaren eller fixet som lagt av. Jag ska inte framkalla igen förrän om ett par veckor, så jag vill inte blanda någon ny fix idag och fixera om. Det kanske görs för vetskapens skull nästa gång jag framkallar och har färsk kemi.

Jag finner dessa konstigheter på 3 av 10 rutor (nr 3, 6 och 7), vilket kan tyckas lite förbryllande.

Jag har använt T-Max dev 5 gånger förut (lagt på en minut på rulle två och tre, och två minuter på rulle fyra och fem), med redigt resultat.

Det där är defenitivt inga torkfläckar. Ser däremot ut som typiska digitala artefakter som uppkommer vid JPEG-komprimering. Kan ju uppstå vid scanning t.ex, men ser du det även direkt på negativet så är det väldigt märkligt? Skulle kunna vara resultatet av dikroitisk slöja?

Jag tror på kass framkallare eller möjligen misshandlad film. Det är som att kontrasten fått en hård "knyck" precis i de övergångar som annars borde vara mjuka och fina. Skulle kunna vara skannermjukvaran som överkompenserar för att negativen är väldigt tunna eller kontrastlösa i och för sig, och då är det en digital artefakt på grund av för dåligt utnyttjande av skannerns bitdjup.

Eftersom man ser det på negativet, som en typ av missfärgning (gult/lila) så antar jag att det är någon av kemikalierna som tagit slut eller förorenats. Tror inte på att det är skannern/filformat eller liknande.

Eventuellt kör jag någon ruta genom nytt fixbad då det finnes ett nyblandat sådant här hemma. Tack för era tankar, det uppskattas!

Är det en gullila missfärgning så lutar det åt att fixet varit dåligt. Fixera om filmen i färskt fix så kanske det löser sig?

ANNONS
Götaplatsens Foto