Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fläktar som gör en döv! Nya ska skaffas, tips önskas!

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Dags att skaffa nya fläktar till datorn, de låter som en valsverksindustri!

Jag har en Packard Bell köpt på PC-City, med en AMD Athlon 64 3700+. Vad måste jag tänka på när jag köper fläkt? Är det särskilda fläktar beroende på processor? Det här har jag noll koll på!

Kan ni rekommendera några bra fläktar? Går det att komma under 5-600?

Kom med era tips!

Först måste du ta reda på vilka fläktar det är som stör, t.ex. grafikkortsfläkten, nätaggets fläkt, moderkortets ev. chipsetfläkt eller chassifläktarna. Eller en kombination av flera störande fläktar.

AMD:s processorfläktar brukar inte vara högljudda.

Grafikkortets kylare brukar vara den största ljudboven. Vad har datorn för grafikkort?

Senast ändrad:
Har också problem men högljuda fläktar.
Nån som vet om man ska ha med eller utan kullager? vilket är tystast ock vilket håller längst?

//david

Som Patric säger...kolla vilken/vilka fläkt/ar som väsnas innan du köper nytt. Ibland kan en dammsugning göra susen ; ) Är det nätaggregatet så kan det i vissa fall vara svårt att byta och då blir det dyrt om man måste köpa nytt, annars räcker 500-600 bra.

Är det processor-fläkten som väsnas mest så kan jag rekommendera en http://www.webhallen.com/prod.php?id=31304 till din dator (det är typ av processor-sockel som bestämmer fläktval). Den har en stor diameter (effektiv värmebortförsel) och en varvtalsreglator som du kan ställa hastigheten (och därmed också ljudet) med.

Generellt för fläktar i datorn är att större är att föredra då du kan köra dessa vid lägre varvtal men med samma värmebortförsel som en mindre fläkt vid högre varvtal. Kolla hur det ser ut med fästpunkter i chassit, finns det möjlighet med 120 mm fläktar så köp det. Likt fläkten ovan kan man koppla in en http://www.webhallen.com/prod.php?id=19413 till chassifläktarna vilket gör att man kan dra ner på hastigheten.

Angående rekommendationer av märken så är ovan nämnda Zalman och Papst några jag bara har goda erfarenhet av.

Ok, får kolla upp det lite närmare,vilken det är som låter mest alltså.

Har ett ganska enkelt grafikkort, ett ATI Radeon 9550LX 256mb.

VARNING!!!

Jag skulle avråda från att damsuga inne i datorn.
Det finns div saker där som är känsliga för statiskelektricitet.
Dammsugare är bra på att generera sådan... :-(

Ser du damm på fläktarna så försök blåsa bort det tex med hjälp av ett sugrör.

/E

Re: VARNING!!!

Erik_J skrev:
Jag skulle avråda från att damsuga inne i datorn.
Det finns div saker där som är känsliga för statiskelektricitet.
Dammsugare är bra på att generera sådan... :-(

Ser du damm på fläktarna så försök blåsa bort det tex med hjälp av ett sugrör.

/E

Hehe, skippar nog det då... Får väl ta och använda min eminenta kraftiga blåsbälg från Hama kanske? Så får man ju nytta av den till mer än att blåsa rent sensorn med :)

Re: Re: VARNING!!!

mange78 skrev:
Hehe, skippar nog det då... Får väl ta och använda min eminenta kraftiga blåsbälg från Hama kanske? Så får man ju nytta av den till mer än att blåsa rent sensorn med :)
Lite dammvarning dock, i datorn brukar det finnas dammråttor som skulle göra den största katt mörkrädd, man vill ju inte ha in något av det dammet i bälgen.

Jo, att damsuga förutsättningslöst är inte att rekommendera, men med ett munstycke då datorn är avstängd har jag i a f gjort i flera år utan problem. Om man är osäker så kan man jorda.

Magnus; är det grafikkortet som låter är nog Arcticfläkten en bra grej.

Kylpasta är det du smetar mellan processorkärnan och botten på fläktens flänspaket, underlättar värmeöverförseln. Brukar följa med en liten tub till många processorfläktar, kanske även till den produkt du länkade till då Arctic har en massa kylpastor under sitt namn.

Nu har jag kollat i burken, grafikkortet verkar inte ha någon fläkt? Sitter i alla fall ingen i anlutning till det. Vad jag kan se finns det bara två fläktar, en till nätagg och en till CPUn. Sitter det någon fläkt vid hårddiskarna tro? Jag kan inte hitta någon i alla fall.

Lite svårt att avgöra vilken som låter mest, kan jag koppla ur cpu fläkten en liten stund för att avgöra hur mycket nätaggets fläkt låter?

Kylpasta bör du använda.

Det är en kladdig massa som du har mellan det som skall kylas och kylelementet. Eftersom ytorna inte är perfekta så finns det gropar som bildar små luftreservoarer och luft isolerar ju som bekant bra. Med kylpasta så fyller man ut dessa med något som leder värme bättre än luft.

Kylpastan är dock sämre på att leda värme än direktkontakt så därför skall man ha ett tunt lager som helst bara fyller ut håligheterna men det är svårt att uppnå.

När du applicerar pastan så rör ytorna mot varandra så att pastan sprids och tunnas ut.

Hi folks

CPU fläkten kan du lätt kolla ljudnivån på. Sätt dit ett finger så att den stannar. Om det värsta oljudet försvinner så har du hittat felkällan! Var lite försiktig bara. Den snurrar rätt fort så om du gör det på fel sätt så kan det göra lite ont. Det är själva vingarna som gör ont. Om du sätter dit fingret i centrum på fläkten så fungerar det fint. Se bara till att fläkten startar igen när du är klar. CPU:n mår inget vidare utan kylning en längre tid. Om datorn är kall och processorn är obelastad så kan du lätt koppla ut fläkten ett par minuter. Om datorn är arbetsvarm och under belastning är det kanske lite mer vansklit att göra så. Men att stoppa fläkten ett toitals sekunder är vid alla tillfällen helt riskfritt förutom smärnat för ditt finger då.

Du kan i princip göra samma sak med fläkten (fläktarna) i nätagget oxå. Lite svårare att komma åt eftersom de oftast sitter bakom galler. dessa går oxå att byta ut. Krävs demontering av kåpor och nät agg först, lite pyssligt men fullt genomförbart om du är lite händig.

Mankan

arctic silencer är mycket bra för att tysta ner datorn plus att få ut värmen direkt ur datorlådan - en bra investering.

angående fläktar så skulle jag rekommendera Schyte, har deras 120 mm till min P-180v2-låda och det är verkligen klockrent. Låter ingenting, det man hör är luftflödet (som inte låter så mkt) eftersom du får en annan luftföflyttning med 120 mm jämte t.ex. 90 mm. Lägre rotationshastighet osv.

beroende på vad man har för cpu - till min sockel 939 använder jag Zahlman 9500cu och den är klockren. Låter inte heller något, riktar ut luften ur lådan direkt även den, om man har sådan fläktutgång i lådan.

----
AMD Athlon64 [4800+ @2x2,9Mhz] -:- Asus A8N32-SLI Deluxe v2 -:- Corsair 3500LLPro [2x1024 @500MHz DC] -:- Gainward 7800GT [512MB @450MHz] -:- WD Raptor [150GB 10krpm] -:- WD Caviar SE16 [500GB 7,2krpm] -:- Zalman 9500CU -:- Antec Phantom Hybrid 500W -:- Antec P180 Case 2 -:- 4xShythe [8dB@39cfm]

Senast ändrad:
Men är det inte konstigt att det inte finns någon fläkt för grafikkortet? Eller det kanske inte behövs på lite mindre avacerade kort?

Det är lätt cpu fläkten som för det mest oväsen! Stoppade den en kort stund och det var ungefär som att kliva in kyrkan... Fåt bli en ny CPU fläkt helt enkelt!

Nu till nästa fråga: Bör man köra på en så stor som möjligt? Nu har jag en på ca 70mm men kan nog få plats med en 120mm.

Sen en fråga till: Hur vet jag vilken socket jag har?

Fler frågor med bilder :)! Jag blir inte klok när jag tittar på specar och liknande, nu verkar det som om man måste montera bort moderkortet för att byta cpu fläkt, stämmer det? Vi börjar med två bilder på hur det ser ut i min låda...

Bilagor

• dator1.jpg
    dator1.jpg
    48.6 KB · Visningar: 1,301
mange78 skrev:
Det stora kortet i bakgrunden är väl det som är moderkortet? Måste jag då montera bort det för att få dit den här fläkten exempelvis?

Vore det inte kul att testa lite saker innan du lägger ut flera hundralappar på en ny CPU-fläkt + kylare.

1) Det finns en del 'mjuka' saker som man kan göra för att få tyst på fläktar. T.ex kan du kolla i BIOS-et att AMD:s Cool 'n' Quiet är på. Vad den gör är att automatiskt justera fläkthastigheten i förhållande till CPU:s temperatur. Ju svalare CPU desto tystare fläkt.

2) Sen kan det finnas inställningar i BIOS:et där man kan manuellt dra ner fläkthastigheten. Detta heter olika hos olika tillverkare, vissa har det inte alls. Värt att undersöka kanske. Här är det viktigt att hålla koll på CPU temperaturen så att den inte blir för varm. Till det kan man t.ex. använda ett gratisprogram med namnet SpeedFan. Och då är vi framme vid punkt ...

3) SpeedFan. Med hjälp av detta program kan man på vissa moderkort monitorera lite olika parametrar, t.ex. varvtalet på fläktarna, temperatur på CPU, moderkort, hårddiskar plus lite till. Dessutom kan man på vissa moderkort även justera fläkthastigheter inifrån programmet. Det kanske går att dra ner varvtalet på CPU:fläkten något, utan att den blir för varm.

4) Det finns även en lite hårdare lösning på problemet och det är att använda en Zalman Fan Mate 2, som Krisiun redan har nämnt.

Jag tycker att man borde ha koll på alla dessa mjuka lösningar för även dyra och 'tysta' fläktar låter när de går på 100%.

/Ognjen

ANNONS
Götaplatsens Foto