Annons

Flyga med 7D? Jaha du tänkte så...

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför skulle man det? På de avstånden lär det väl duga med skärpedjupet som det är. Blända ner lite, bara.

Hmmm, jag trodde att det blev suddiga filmer utan autofokus? Ställer han alltså in kameran på ett visst fokus (långt bort?) innan han släpper iväg den med helikoptern och sen filmar den så hela tiden då?

Använder du ett någorlunda normalt normalobjektiv och ställer in bländaren på tex 8 kommer allt bortom ca 3 meter uppfattas som skarpt förutsatt att du ställer in fokus på ca 6m. Sånt kallas hyperfokalavstånd.

Han använder en vidvinkelzoom, Tokina 10-16, och fokus inställt på oändligheten.

//Han som orkade läsa kommentarerna

Jag kolllade på sn sån innan. Kostar inte så mkt. Tror 3-4000 kr för helikoptern. Sen måste du ju ha tillbehör som fäster kameran, ev display som kan skicka bild til dig. Har för mig att det finns att köpa fjärrkontroll med LCD.
Bilr npg rätt dyrt i slutändan. Kanske 10 papp?

/Stefan

....sen gäller det som sagt att få fram någon som är en klippa på att flyga radiostyrd helikopter... En liten detalj, men nog så viktigt :)

....sen gäller det som sagt att få fram någon som är en klippa på att flyga radiostyrd helikopter... En liten detalj, men nog så viktigt :)

Jo, jag kan intyga att det är SVÅRT. Har en s.k "collective-pitch" heli (samma rotor som den i filmen) sedan 2008 och har sedan dess uppnått stadiet att kunna hoovra någon meter över marken - men bara med nosen bortåt. Free-flight som i filmen är inte att tänka på! :)

Just precis - det är makalöst svårt. Men som allting annat så går det att lära sig, med massor av träning! (...och en hel del reservdelar :)

Sant. Ett annat tips är att simulatorer är bra på att spara reservdelar. Men själv väntar jag just nu på nya kuggar till två servon som är på väg från Kina. Askan har gjort att det hittills tagit tre veckor... men efter lite trim blir det snart dags för vårpremiär!

Bifogar en bild på min då lite vinterrenovering pågick. Denna skulle dock inte klara att bära en 7D, rotordiameterna är ca 60cm. Men den skulle kunna bära en kompakt, kanske något att testa när (/ifall) jag lyckas lämna hooverstadiet... :)

Bilagor

• IMG_2109.jpg
    IMG_2109.jpg
    36.1 KB · Visningar: 611
har alla vettiga helikoptrar förbränningsmotorer, eller finns det någorlunda vettiga med elmotor?

Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "vettiga". Det finns utan tvekan ett antal eldrivna fabrikat som skulle fungera utmärk (googla + kolla hobbyaffärerna).

Vad gäller att bära en kamera så är det säkrast med eldrivet. Vem vill ha motorproblem/motorstopp med en 7D hängande under.
Med eldrivet gäller det bara att ha laddade batterier...

En annan fördel med eldrivet är ju att det inte väsnas så förbaskat.

Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "vettiga". Det finns utan tvekan ett antal eldrivna fabrikat som skulle fungera utmärk (googla + kolla hobbyaffärerna).

Vad gäller att bära en kamera så är det säkrast med eldrivet. Vem vill ha motorproblem/motorstopp med en 7D hängande under.
Med eldrivet gäller det bara att ha laddade batterier...

En annan fördel med eldrivet är ju att det inte väsnas så förbaskat.

är det kyosho som gäller? jag är mycket dåligt insatt i RC världen... och skull euppskatta lite tips ...

ANNONS
Götaplatsens Foto