Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flyga med superteleobjektiven

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant diskussion.
Jag jobbar själv på Arlanda med både checkin och gatearbete och mycket annat. Vet mycket väl hur bagage behandlas och att bagaget ska skydda inehållet, flygbolagen tar inte ansvar för det som är inne i väskan. Sen finns det alltid specialfall och det går genom reklamationer.
Jag har själv en enkel regel: Flyga bör man göra med bara handbage. Men det är inte alltid det går, ni har pratat om surfbrädor och resor på över två veckor mm.
Jag har alltid med mig mitt kamerahus och 2-3 objektiv och min dator 12", inga supertele i och för sig. Jag skulle aldrig skicka en väska med dessa saker.
Som Jesper Blomster även sa: Tänk på att inte skicka det som ni absolut behöver; detta speciellt om ni flyger till långväga destinationer dit flygbolagen inte flyger varje dag och där ni kommer att vara på resande fot.

En "liten" ryggsäck är egentilgen det bästa, model 30 liter eller lite mindre. Ett annat tips som jag inte borde ge är: Checka in i omgångar, om ni är i sällskap, låt den ena hålla dom känsligaste prylarna medan den andra checkar in. Det finns en risk i detta, för har ni överdrivet mycket handbagage så kan ni vara säkra på att dom tar ifrån er det i gaten och det är värre. Då har man inte mycket tid att tänka igenom vad man ska ta ut och vad som hamnar i lastutrymmet + att det kommer att sitta en manuell märkning på ert bagage och den är mycket känsligare än dom man får i checkin, risken för att en sådan ska slitas av under färden är större.
Vara ödmjuk och säga precis som det är - Jag har ömtålig och dyr fotoutrustning i väskan som jag hellst inte vill skicka!
Jag åker alltid med en rullväska model mindre som jag vadderar efter behov, där allt får plats.
Ha det bra o lycka till ut i världen!

Flightbag?

polarhund skrev:
,,,förespråkar jag användandet av en "flightbag" vilket reducerar antalet lösa detaljer från exvis fotoryggsäckar. Om jag mot förmodan flyger med ryggsäck så är det en flightbag ytterst som gäller.
...
Vad menas med "flightbag"?

Avser man en speciell sorts väska eller överdrag
eller
innebär termen vilken_väska_som_helst som är stor nog att omsluta den där yviga ryggsäcken med alla remmarna och de flaxande spännena?

Re: Flightbag?

cowboy skrev:
Vad menas med "flightbag"?

Flightbags är en typ av ryggsäcksöverdrag som helt innesluter en ryggsäck och gör den lite mer anpassad för flygtransport. Vanligt vis så ser ryggan mer ut som en bag efter att ha lagtsner i en sådan.

Här finns ett exempel på en sån: http://www.naturkompaniet.se/index.asp?ItemId=12994

Senast för en dryg timme sedan så såg jag den senaste trasiga ryggan som hade överlevt om den hade haft en flightbag runt sig. Det var höftbältet som fastnat och med väskor som kom efter den och tryckte på så blev resultatet att säcken revades upp i ryggpartiet...

/Jesper

dagr skrev:
Ni som har 300/2.8 och större objektiv - tar ni med dessa i kabinen eller checkar ni in dem? Om det senare - använder ni Canons originallådor? De verkar som upplagda för stölder. :)

Har massor av fotoväskor och att ta mitt 500/4 + övrig fotoutrustning på flyg kan vara ett elände beroende på flygbolag. Senaste väskan jag har testat och som är godkänd i storlek är ThinkTank Airport Addicted och finns på:

http://www.thinktankphoto.com/ttp_product_ArprtAddctd.php

Säljs av Isarfoto i Tyskland och kostar nästan 5000:- Plats för lap-top, extra hårddisk, 500/4 med avtaget motljussjydd men påsatt Eos-1D MII samt x-tra kamera och 2 objektiv + blixt. Som sagt storleken OK, men vikten blir hög.

ANNONS
Götaplatsens Foto