Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flytta bilder i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Jag har ett hundratal bilder som ligger i en mapp 2008/2008-06-11 under bilder och som är importerade till LR. Eftersom kameran var felinställd skulle datumet vara 2008-07-11. Jag har redan en mapp som heter 2008/2008-07-11 och har, efter att ha editerat om tagningsdatumet för bilderna till 2008-07-11 försökt flytta bilderna till rätt mapp. Det brukar vara lätt att flytta bilder, men datorn svarar att det redan finns filer med just de aktuella fil- (bild-) namnen. Det gör det inte: Vad gör jag för fel?

Liten varning på den metoden bara, jag tror det är risk att LR då tappar alla justeringar som gjorts på bilderna. (?)

Om man markerar bilderna i LR och väljer Metadata / Spara metadata till fil innan man gör flytten så följer det mesta med.

Annars brukar LR vara bra på att fatta att det är samma bilder även om man flyttar runt dem på hårddisken. I alla fall på Mac.

Precis, om all info är sparad i filerna och inte bara i databasen så bör det fungera.

Har fått det att fungera. Först flyttar jag filerna på hårddisken så de ligger i en fil med rätt datum. Därefter hittar nat-vis inte LR dem
eftersom de ligger på ett nytt ställe.Vad jag sedan försökte när jag ställde frågan ( efter att först försökt flytta dem i LR) var att sedan direkt importerta dem till LR, från den nya mappen på hårddisken. Det går inte för LR tror att bilderna ligger kvar i den ursprungliga mappen (som dock inte finns längre). Därför måste jag först köra remove på bilderna i LR i den ursprungliga LR-mappen(miniatyrerna, dvs previews är kvar). När jag kört remove på detta sätt kan lyckas jag med att importera dem från den nya mappen och är då också noga med att de hamnar rätt i LR, dvs i en mapp med rätt datum.

mvh/ Björn T

Om mappen redan finns i LR är det synkronisering som gäller (högerklicka på mappen). Tror inte det går att importera en mapp som redan finns i LR.

Tips till en annan gång. Jag hade flyttat bilderna i LR så slipper jag problem med att LR inte hittar bilderna. Jag hade helt enkelt gått till mappen som skulle flyttas och marketat alla bilder i mappen (ej mappen i sig) och sedan dragit dom till rätt mapp. Sedan hade jag tagit bort den tomma mappen.

mvh Lotta

ANNONS
Götaplatsens Foto