Annons

Flytta lager mellan PSD-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat

Aktiv medlem
Hej!

Jag har tagit fram en PSD-fil från en RAW-fil och i PSCS2 gjort en kopia på bakgrunden. På kopian har jag sedan lagt på skärpa och suddat ut allt utom ögonen så att ögonen är skärpta men resten av bilden inte är det.

Nu vill jag använda samma lager till en ny PSD-fil från samma RAW-fil. Då jag drar lagret från den första till den andra bilden kopieras detta men hamnar så att säga snett. Hur ska jag göra för att justera lagrets placering så att den ligger exakt som det underliggande bakgrundslagret?

mvh

Johnnie

Man ska hålla ner ctrl eller alt eller vad det var när man flyttar lagret för att aligna.
Litet tips är att skärpa det underliggande lagret och sudda fram skärpan genom att sudda på det ovaliggande oskärpta lagret, mindre jobbigt så.

Hej!

=) Det var ett betydligt lättare sätt att jobba. Jag testade dessutom att markera ögonen och bara skärpa dem. Gick också bra.

På min dator (Mac) funkar alignen tvärtom. Om jag flyttar lagret med move tool dras det så att säga till rätt plats medan det inte gör det när jag håller nere ctrl-knappen.

mvh

Johnnie

Jag gjorde så att i källfilen (PSD) släckte samtliga lager, även Bakgrundslagret men bibehöll endast de lager jag ville flytta och markerade det som aktivt lager.
Sedan markerade hela bilden med fyrkantmarkeringsverktyget, följt av Ctrl+C och i målbilden (skall vara öppen) bara Ctrl+V.
För mig funkade det 100%.
Man skulle prova att med alla, utom ett lager välja från Select menyn All och använda Ctrl+C tricket.
/Fred

[Edit]Jo, jag provade det sista också. Det är naturligtvis likvärdigt med fyrkantmarkeringen.
Om genomskinligheten i källan var , säg 50% då i kopierade lagret blir 100%.
/Fred

Senast ändrad:
dunberg skrev:
Hej!

=) Det var ett betydligt lättare sätt att jobba. Jag testade dessutom att markera ögonen och bara skärpa dem. Gick också bra.

På min dator (Mac) funkar alignen tvärtom. Om jag flyttar lagret med move tool dras det så att säga till rätt plats medan det inte gör det när jag håller nere ctrl-knappen.

mvh

Johnnie
I min PS CS2 (Engelsk för Win) funkar varken Ctrl, Alt eller Shift. Jo, de fungerar, men jag måste joxa med att plasera det rätt.
Men, metoden jag beskriver här ovan är ganska snabb och lagret kommer på rätt plats, förutsatt att målritningen har samma storlek som källan.
Rättelse: I tidigare inlägget skrev jag "genomskinlighet" 100%. Det skall vara "opacitet"
/Fred

Senast ändrad:
Hej!

Det tycks ofta finnas flera sätt att göra samma sak i PS. Din metod känns verkligen enkel, särskitl om man snvänder command+a/ctrl-a och command+v/ctrl-v och lagret hamnar rätt direkt.

mvh

Johnnie

ANNONS
Götaplatsens Foto