Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

focus trap med mf objektiv på 20d?

Produkter
(logga in för att koppla)

bEPH

Aktiv medlem
Nu så blev jag grymt avundsjuk på en d70 igen, den hade ju "focus trap" tror jag det heter.
Kan man inte använda det på manuella objektiv med 20d:n på nåt sätt?
Är inte helt säker på att det heter focus trap, men det är när man håller ner kanppen och kameran tar en bild först när den hittar fokus.
Det funkar ju på vanliga objektiv i manuellt läge, varför inte på manuella objektiv?

Jag har också lagt märke till att min 20D indikerar rätt fokus i MF läge tillsammans med 17-85. Har dock inte lyckats få detta att fungera med några manuella linser. Skulle vara grymt om man skulle få det att funka, tekniskt är det ju inga svårigheter...
/Niklas

Hur menar du? Har man mf-läge tar ju kameran en bild oavsett om den tycker sig hittat fokus eller inte. Fokuseringsindikatorn i mf-läge är ju bara kopplad till aktiv fokuspunkt.

niklas_klinte skrev:
Jag har också lagt märke till att min 20D indikerar rätt fokus i MF läge tillsammans med 17-85. Har dock inte lyckats få detta att fungera med några manuella linser. Skulle vara grymt om man skulle få det att funka, tekniskt är det ju inga svårigheter...
/Niklas

Ja, men hur ska den veta var du vill lägga fokus? Den utgår ju från aktiv fokuspunkt trots att du är i af-läge. Om du med manuell glugg menar gluggar utan af kan den ju inte veta var du vill lägga fokus. Hur ska det gå till då?

Vet inte vad som menas med aktiv fokuspunkt men har du valt mittpunkten som fokuspunkt så kommer den att lysa upp när du hittat fokus i MF läge med en EOS glugg. Kamerans autofokus behöver ju inte veta vilken lins som sitter på så tekniskt så borde detta fungera även med MF linser. Verkar dock som om Canon stängt av funktionen av någon anledning när man använder manuella linser.
/Niklas

niklas_klinte skrev:
Vet inte vad som menas med aktiv fokuspunkt men har du valt mittpunkten som fokuspunkt så kommer den att lysa upp när du hittat fokus i MF läge med en EOS glugg. Kamerans autofokus behöver ju inte veta vilken lins som sitter på så tekniskt så borde detta fungera även med MF linser. Verkar dock som om Canon stängt av funktionen av någon anledning när man använder manuella linser.
/Niklas

Jo, den lyser ju upp så länge fokus ligger i mitten. Väljer du en annan af-punkt, lyser den upp när fokus ligger där. Manuella gluggar bygger ju på att du har en mattskiva anpassad för manuell fokusering. Tror inte de betraktar den funktionen som särskilt efterfrågad då det inte är särskilt vanligt att man använder manuella gluggar på Eos-kameror.

Personligen gillar jag inte alls fokuseringsindikationen. Den stör mig nåt oerhört när jag fokuserar manuellt och jag tycker det borde gå att välja att stänga av den via cfn.

Edit: Det finns ju inte heller någon elektrisk mekanism i manuella objektiv som kan indikera att fokus ligger korrekt. Så rent tekniskt borde det heller inte gå. Kameran och objektivet för ingen "elektrisk kommunikation".

Knappast någon tröst Björn, men 1D-serien har denna funktion ;p

Men anledningen till att det inte fungerar är precis som Magnus säger att den elektriska kopplingen saknas.

Jeppe skrev:
Knappast någon tröst Björn, men 1D-serien har denna funktion ;p

Men anledningen till att det inte fungerar är precis som Magnus säger att den elektriska kopplingen saknas.

Har 1d serien möjligheten att stänga av fokusindikationen i MF-läge?

Nja, jag svarade på Björns fråga, angående möjligheten. Jag uppfattade frågan som att man ville att kameran skulle lösa ut när något kom in i det förinställda fokusområdet. Men det kanske var fel uppfattat av mig?

Jeppe skrev:
Nja, jag svarade på Björns fråga, angående möjligheten. Jag uppfattade frågan som att man ville att kameran skulle lösa ut när något kom in i det förinställda fokusområdet. Men det kanske var fel uppfattat av mig?

Nej nej. Jag frågade mer utöver den frågeställning som fanns från början :).. Alltså om det finns möjlighet att stänga av fokusindikationen i MF-läge via cfn på 1d serien. Eftersom man kan byta mattskivor tänkte jag att det skulle finnas möjlighet att liksom helt lämna automatiken.

bEPH skrev:
Nu så blev jag grymt avundsjuk på en d70 igen, den hade ju "focus trap" tror jag det heter.
Är inte helt säker på att det heter focus trap, men det är när man håller ner kanppen och kameran tar en bild först när den hittar fokus.
Det funkar ju på vanliga objektiv i manuellt läge, varför inte på manuella objektiv?

Ursäkta, men jag förstår inte vad det skulle vara för vits att låta kameran bestämma när den hittat fokus och då slå till och ta en bild?
Jag är i alla fall inte avundsjuk, men det kankse beror på att jag inte begriper.

Re: Re: focus trap med mf objektiv på 20d?

hornavan skrev:
Ursäkta, men jag förstår inte vad det skulle vara för vits att låta kameran bestämma när den hittat fokus och då slå till och ta en bild?
Jag är i alla fall inte avundsjuk, men det kankse beror på att jag inte begriper.

Något kommer snabbt mot dig och du vet att du får en bild när det ligger i fokus? Till exempel häcklöpning, lägg fokus på ett av hindrena och "lyft upp" fokuspunkten till lite ovan, sen får du en bild precis när löparen hoppar över. Ett annat användningsområde är vid makro när du fotar flygande insekter.

Re: Re: Re: focus trap med mf objektiv på 20d?

Orky skrev:
Något kommer snabbt mot dig och du vet att du får en bild när det ligger i fokus? Till exempel häcklöpning, lägg fokus på ett av hindrena och "lyft upp" fokuspunkten till lite ovan, sen får du en bild precis när löparen hoppar över. Ett annat användningsområde är vid makro när du fotar flygande insekter.

Vad är skillnaden mot att lägga fokus manuellt och trycka av en salva precis när löparen passerar?

Re: Re: Re: Re: focus trap med mf objektiv på 20d?

mange78 skrev:
Vad är skillnaden mot att lägga fokus manuellt och trycka av en salva precis när löparen passerar?

Jag håller med Mange och känner ett starkt motstånd mot att kameran skall bestämma när bilden skall tas.

bEPH skrev:

Hej Jag vet vad ditt problem är. Det är nämligen som så att du har fokusen inställd på avtryckren. Detta kan man ändra så att man istället fokucra med tummen. På så sätt reagerar avtryckren direkt. Dessutom bör du ställa in kameran så att den funkar utan objektiv på. Om dessa inställningar gjorts skall du kunna använda gamla objetiv.

På 20d görs inställningarna i följande ordning. Meny - Egen programering (C.Fn) - 04 Avtryckare/automatiklåsknapp, skall ställas på nr 3:AE/AF. inget AE-lås. Efter detta bör det fungera.

Ponera att du vill fota en en kolibri som tankar nektar på ett visst ställe. Istället för att sitta och vänta på att den dyker upp i 4 timmar riggar man kameran med trapfocus.

Re: Re: Re: Re: focus trap med mf objektiv på 20d?

mange78 skrev:

Du kan sitta och slöa till och missa?
Eller så är det en 1/10s för slö på avtryckarfingret och missar bilden.

Sen med makrobilden, säg att du lägger fokusen vid närgränsen och sen "gungar" fram och tillbaka för att jaga skärpa på motivet, påstår du då att du kan slänga av en bild precis när bilden hamnar i fokus? Särskilt om det är ett motiv som rör sig i luften... En sak om man har all tid i världen att ta bilden men jobbar du under tidspress och vet att du måste ha en skarp bild så är focustrap gudomligt.

Re: Re: Re: Re: Re: focus trap med mf objektiv på 20d?

Orky skrev:
Du kan sitta och slöa till och missa?
Eller så är det en 1/10s för slö på avtryckarfingret och missar bilden.

Sen med makrobilden, säg att du lägger fokusen vid närgränsen och sen "gungar" fram och tillbaka för att jaga skärpa på motivet, påstår du då att du kan slänga av en bild precis när bilden hamnar i fokus? Särskilt om det är ett motiv som rör sig i luften... En sak om man har all tid i världen att ta bilden men jobbar du under tidspress och vet att du måste ha en skarp bild så är focustrap gudomligt.

Men om du vill kunna mata av flera bilder då, som du ofta vill vid sportfoto. Du kanske inte vill att kameran ska bestämma precis i vilket läge löparen ska vara när han passerar hindret. Då skulle jag hellre välja att skjuta av en bildserie och ha större chans att få löparen i ett bra läge än en enda bild där kameran tycker att han är i rätt läge.

Vid macrofoto kan jag förstå funktionen, just med att man kan gå där ifrån och låta kameran sköta jobbet.

mange78 skrev:
Edit: Det finns ju inte heller någon elektrisk mekanism i manuella objektiv som kan indikera att fokus ligger korrekt. Så rent tekniskt borde det heller inte gå. Kameran och objektivet för ingen "elektrisk kommunikation".
Objektivet har väl ingen aning om objektet ligger i fokus eller inte?(dock så kan det nog avge vilket avstånd fokus ligger för närvarande på)
Det är ju kameran som känner av om hur fas/kontrastskillnaderna är på ljuset med fokussensorerna i kameran?

ANNONS
Götaplatsens Foto