Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokus och brusproblem med d80

Produkter
(logga in för att koppla)

fizzi

Medlem
Har idag en d80 och tycker att bilderna ofta blir oskarpa och mycket brus, Är ofta missnöjd med att inte få till fokus och skärpa i bilden. Är detta problem vanligt för d 80? Har ni några tips att komma med. Ska jag köpa en ny kamera typ d300 eller ett bättre ljusstarkare objektiv för att kunna lyckas med skärpan i bilderna.

Tänk på att man ser det minsta lilla skakningsoskärpa uppförstorat på en skärm.

Prova med lite snabbare slutartid. Om optiken du använder fokuserar rätt (vilket du ju lätt kan kolla) är det ofta skakningsoskärpa som är boven.

Bilder utan skärpa upplever man som mer brusiga.

/K

Har också en D80 och hade i början samma problem. Löste dessa genom att genomgående försöka fotografera på låga iso-tal(100 nästan jämt), ha brucreduceringsfunktionen i kameran påslagen, fota mycket och på det sättet "lära" mig att hålla kameran stadigare och till sist lära mig enkla handgrepp i Photoshop för att skärpa och allmänt ytterligare fixa bilderna...

Ville också initialt byta upp mig på materialet men kan du få skarpa bilder med det du har (vilket självklart går) kan du få skarpa bilder med nästan allt...

Lycka till och läs dig till mer tips och trix!

MVH
//Anders

Se till att få tillräckligt korta slutartider samt att blända ner något steg från största öppning på objektivet. Då kan du behöva höja ISO något, men det är ett mindre problem än skakningsoskärpa och billiga objektiv på full öppning. Jag jobbar konsekvent så med min D80 och det är först vid ISO 800 som man iggentligen lägger märke till något brus. En annan viktig sak är att har brusreduceringen AVSTÄNGD. Den tar bort detaljer och det börjar synas vid ISO 800 och uppåt.

Här är två ISO 800 bilder med brusreducering avstäng i kameran. Observera också att ingen brusrducering är gjord efterråt i något program.

http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines--/Boeing-737-683/1377063/L/

http://www.airliners.net/photo/USA---Air/Boeing-C-32A-(757-2G4)/1364130/L/

Du har fått många bra svar tidigare, å D80 är en riktig fin kamera tillsammans med tex 18-70. Mitt tips som kanske kan komplettera är att välja fokuspunkt själv, så att du inte låter kameran välja fritt. Brukar gå att göra i den kreativazonen å personligen har jag A läget som favorit (bländarprioritet).

Var inte rädd för höga ISO, å så länge du inte kraftigt underexponerar brukar ISO 1000 inte vara några problem. Men det kan ju vara onödigt att gå upp så högt ibland så klart, så det är ju ett samspel mellan slutartiderna osv.

Schyssta bilder för övrigt fredrik!

Det är inte så att du har auto ASA Frida?
Då ställer den upp känsligheten hela tiden du bländar ner eller kortar tiden, och det blir brus.

Du skriver inte vad du har för optik, men med kitobjektivet 18-55 hade jag stora problem. Det löste sig när jag förpassade uv-filtret till papperskorgen. Det var ändå ett hyfsat Hoyafilter jag hade.

//Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto