Annons

Fokuserings problem

Produkter
(logga in för att koppla)

MGK

Aktiv medlem
Jag har en 400D. I siktet så ser allt kanon ut. Men sedan när man trycker av och därefter öppnar bilden i datorn så ligger focus bakom eller framför önskat objekt. Det händer inte alltid. många bilder blir bra.

Förutom att fotografen inte kan ställa fokus vad kan det mer bero på?

Bakfokus

Testa först att fokusera endast med den mittersta fokuspunkten så att du är säker att fokus ligger där den ska och ta bilden. Märker du att fokus sedan ligger bakom (eller framför) trots det så har du samma fel som jag på kameran, det kallas bakfokus. Enda sättet att fixa det är att lämna in kameran för service :(

Prova med ett teleobjektiv, bakfokus märks mera ju längre brännvidd objektivet har.

Bakfokus

Ja det kan det göra, det händer att gluggar är också felkalibrerade, men om du testar med t.ex. 4 gluggar och får bakfokus med alla så är det sannolikt kameran som behöver kalibreras. Om du känner någon som har en 400D kan du ju testa dina objektiv med den kameran och se om det blir bättre, blir det det kan det vara dags att lämna in kameran för service.

Jag testade med att ställa två objekt några cm ifrån varandra på köksbordet i lampljus.
Utan blixt blir det suddigt.
När jag använder blixt så blir det skarpt.
Hmm troligen är det oskärpa från skakingar.

Jag trodde att det man såg i "siktet" var det som sedan fastnade på minneskortet. Och det man ser är kanon. Men så adderar man lite skak under tiden ridån är öppen så vipps så bli bilden suddig.

ANNONS
Götaplatsens Foto