Annons

Fokuseringsproblem m sigma 18-200

Produkter
(logga in för att koppla)

PerPer

Aktiv medlem
Hej,

är lite ny i fotovärlden. Har just köpt min första digitalkamera, 350D, och objektiv sigma 18-200mm. Har, som flera andra med det objektivet, lite problem med fokuseringen.

När jag zoomar in max och fokuserar får jag skarpt fokus med autofokusen. Med i stort sett alla andra brännvidder blir det inte skarpt. Detta kan ses när man efter att ha fastställt fokus zoomar in max. Då är det som jag fokuserat inte skarpt.

Är detta ett vanligt problem med många objektiv? Att man får olika fokus beroende på brännvidd och att det bara är i maxfokus som det blir skarpt?

Lätt förvirrad...

Det du gör resulterar alltid i oskärpa. Man kan med vissa objektiv zooma in och ställa in skärpan för att sen zooma ut igen men aldrig tvärt om.
Allt är nog som det ska!

Grimmer skrev:
Man kan med vissa objektiv zooma in och ställa in skärpan för att sen zooma ut igen men aldrig tvärt om.
Är du säker på det sista?

Jag vet att de flesta zoomobjektiv måste fokuseras om när man ändrar brännvidden (zoomar), några få behöver tydligen inte det. Men att det skulle bara gå att göra åt ena hållet (dvs zooma ut men inte zooma in) på dessa senare har jag inte hört/läst något om. Skulle snarare tro att när man zoomar in så ser man tydligare när det är oskarpt varav det skulle vara mer märkbart åt ena hållet. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Men boven i det här dramat är säkerligen att man fokuserar och sedan zoomar, det är jag övertygad om.

Sen bör man tänka på att objektiv med extremt zoomomfång sällan tillhör de objektiv som är allra skarpast. När man konstruerar sk "superzoomar" gör man tyvärr avkall på bildkvalitet i utbyte mot att få in det större omfånget i objektivet. Fördelen är ju uppenbar, ett relativt lätt och litet objektiv där man har tillgång till stort brännviddsomfång, för många det optimala reseobjektivet.

(PS. Ingen av de zoomar som jag ägt verkar bibehållit fokus efter att jag ändrat brännvidd.)

Tyvärr är det nog så att objektivet inte fokuserar rätt. Jag har ett Sigma 18-125 och upptäckte samma fenomen. Testade att först fota ett motiv på vanligt vis och sedan att först zooma in, låta autofokusen ställa skärpan och sedan zooma ut igen innan jag tog bilden. I det senare fallet blev skärpan betydligt bättre och nu gör jag alltid på detta sätt (om det finns tid).

ANNONS
Götaplatsens Foto