Annons

Fokuseringsteknik med zoom objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Har en Nikon 18-200 och har märkt att fokuseringsskalan stannar på olika avstånd beroende på vilken teknik jag använder.

1. Om jag zoomar in till 200 mm först och fokuserar stannar fokuseringsringen på säg 1 m. Jag zoomar tillbaka till 18 mm med avtryckaren halvintryckt och tar en bild.

2. Om jag fokuserar direkt på 18 mm stannar ringen på ett mycket kortare avstånd, säg 0,7 m.

Resultatet vad jag kan se blir detsamma. Nja, nästan. Teknik #1 ger möjligtvis liiiite mer skärpa.

Jag brukar zooma in först när jag fokuserar då jag har lättare att sätta fokus i den punkt jag vill ha den (vanligtvis ögat). Det har blivit en (o)vana att göra på detta vis. Å andra sidan tar det mer tid och det kan resultera till en missad ögonblicksbild. Just därför vill jag bli av med ovanan. Men jag är "rädd" att fokusen hamnar fel då.

Min fråga är ren teknisk. Hur kommer det sig att fokuseringen stannar på olika avstånd men ger ungefär likvärdigt resultat? Hur gör ni när ni fotograferar med zoom på korta avstånd?

Beror på objektivets optiska design. Vissa objektiv är sk. parfokala, och behåller samma fokusavstånd oberoende av brännvid. Generellt är objektiv av högre kvalitet (och med konstant bländare) parfokala.

Tack för svaret, Jan-Erik! En gång i tiden frågade jag Nikon om samma sak (ungefär). Nikon support fick fråga sina engelska kollegor för att ge svaret, hehe:

"Varifocal lens change the focal plane requiring re-focusing when you alter the focal length unlike a zoom lens which should retain focus as you zoom.

Many older so called “zoom” lenses where varifocal and high end optics the most famous being the Vivitar Series 1 lenses. They are now found most commonly in surveillance camera lenses

As far as I know (and the Nikon history book I have) Nikon have never produced a true variofocal lens."

Alltså alla Nikon zoom objektiv borde vara parfokala. Ändå ser man på skalan att fokuseringen hamnar olika även om det knappt syns på resultatet. Hur kan det vara möjligt? 30 cm på en meter avstånd borde slå enormt mycket! Och hur gör ni med era zoomar? Zoomar ni in först eller fokuserar direkt?

Nikons gamla skjutzoomar är parfokala! Därför är dom fortfarande attraktiva på marknaden. Det är kul att fota med ett 80-200mm vid porträttfotografering och snabbt fånga uttryck.

Maxieboy skrev:
Nikons gamla skjutzoomar är parfokala! Därför är dom fortfarande attraktiva på marknaden. Det är kul att fota med ett 80-200mm vid porträttfotografering och snabbt fånga uttryck.
Som jag tolkar Nikons svar är alla Nikons zoomar parfokala. :)

ANNONS