Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Fokusproblem med Canon 400d

Produkter
(logga in för att koppla)

Pzyber

Aktiv medlem
Har hamnat i en väldigt konstig sits. Har 3 fullt fungerade objektiv där af träffar rätt på. Sen köpte jag ett Sigma ex 18-50 där af missar. Nu är det skickat för justering men det fokuserade rätt från början med deras hus. Nu vill de justera objektivet efter huset men då jag tänkt införskaffa en 40d eventuellt efter sommaren hamnar jag i en knepig sits då det isåfall kommer felfokusera på den kameran. Kan det vara ljusstyrkan på 2,8 som är för bra för 400dn? Någon som vet vad som kan orsaka problem med AFen för manuellt blev det bra bilder med objektivet.

jag avvaktar svar då jag har en 400d och ska förmodligen köpa en sigma 18-50...

Ska bli intressant och se vad folk svarar.

Haha, ja 400D trivs bättre med kitgluggar, 18-50 är på tok för bra för 400D:)

Nä, det är generellt Sigma optik som krånglar på Canon, kommer nog vara snarlikt på en 40D.

Ljusstyrkan har nog en väldigt liten del i detta. 50 1.4 fungerade riktigt bra på 400D å blir ett riktigt kompakt välpresterande kombo, å det är ju två steg ljusstarkare än 2.8.

Jo men det är konstigt, de som skulle justera gluggen hade inga problem på någon av deras hus. Nu får jag se eventuellt kommer jag att få byta ut gluggen och få en ny. För konstigt nog fungerar just denna gluggen fel på mitt hus även om det inte beror på spegeln/sensorn då alla andra gluggar jag testat fungerar utmärkt. Förstår inte hur en ny som även den är korrekt inställt skulle kunna fokusera bättre när den jag skickat in även var det. Läste om en som testat i butiken och en glugg fokuserade fel på hans kamera men rätt på butikens referenskamera. Sen testade de med en likadan glugg, den fokuserade rätt på båda. För mig är det inte logiskt, undrar hur de egentligen designat af systemet.

Som du säger så verkar det vara samma problem med 40D med vissa gluggar.

Verkar som Canon har fokusproblem generellt, min 5D fokuserade fel med 300 2,8 och fick justeras och jag har hört och läst en hel del om fokusproblem med 1D och flera andra modeller.

Har 400D + Tamron 28-75/2,8. Tillsammans med min nya 40D felfokuserade den käpprätt. Tror jag limmar fast tamron vid 400D och kör med övriga objektiv på 40D, som för övrigt är på lagning.

Det löste sig, fick en ny glugg skickad till mig och den fokuserade perfekt med min kamera.

Har oxå hört att Sigmas gluggar inte går så bra ihop med Canon. Har ingen egen erfarenhet av det men har två ggr blivit rekomenderad av Cyberfoto att köpa Tamron istället för Sigmas motsvarighet.

Har det med elektroniken i gluggarna o göra eller? Kanske bara är justeringssaker....

Det konstiga är att på min kamera felfokuserade första gluggen men de på servicens kamera fokuserade den rätt med. Om jag skickat min kamera kunde de ju justerat det men då skulle det fokusera fel på alla andra sen och eftersom jag har eventuellt tänkt köpa en 40d skulle det bli problem. Det nya de skickade från cyberphoto fungerade perfekt direkt.

Har läst om flera med samma problem, bland annat en som var inne i en fotobutik med kameran med sig och testade. Då fokuserade det fel men med butikens kamera fokuserade det rätt. Då testade de ett nytt likadant och då fokuserade det rätt på båda.

Frågan är vad felet kan bero på, tkr det bör ligga i objektivets elektronik. När jag pratade med en på servicen fick jag bara svaret att det bara är så.

ANNONS
Götaplatsens Foto