** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Fokusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

GreenPer

Ny medlem
Hej, jag har fått tag på ett trasigt 300 f/2 8L. AF funkar inte, det hackar fram och tillbaka bara, och MF funkar ju då inte heller. Nån som vet nån som kanske är kunnig när det kommer till de här gamla objektiven och kanske kan ha nån teori om vad som är fel? Det är ju längesedan Canon slutade serva dem. Nån har sagt att en ny focusmotor behövs, men man vet ju aldrig, kanske går det att smörja upp det eller nåt ;)
 
Senast ändrad:
Det låter onekligen som att fokusmotorn behöver bytas. Jag vet att det finns någon verkstad i England som samlat på sig reservdelar till äldre Canon-objektiv och reparerar dem. Men sen är det frågan om det är lönt. Alternativet är kanske att köpa ett annat begagnat exemplar. Själv köpte jag ett yttre hårt slitet 300/2,8L IS för cirka 4000 kr,
 
Hej Magnus, och tack för svar!
Oj, det lät som att du gjorde en bra affär! Men ja, det är ju frågan om det är lönt. Jag gissar att det är The Lens Doctor du åsyftar, och jag har mailat dem men inte fått något svar. Gissar att brexit kan ställa till det lite om man skulle skeppa objektivet dit. Extra kostnader osv...
 
Skumt att mf inte funkar.Hade en gång ett Sigma 300 och af la av.Det gick att köra mf eftersom ett drivande kugghjul gått av. Gick att fixa för en lusentapp med tog bort kugghjulet och körde mf istället.
 
Gissar att brexit kan ställa till det lite om man skulle skeppa objektivet dit. Extra kostnader osv...
Om man skickar något till ett land utanför EU för reparation kan man ansöka om "passiv förädling" hos Tullverket. Då får man betala lägre tull och moms än vid en regelrätt import, och i vissa fall slippa tull och moms helt.
Hur det ser ut på den brittiska sidan vet jag dock ej.

https://www.tullverket.se/foretag/i...passivforadling.4.6ac2c843157b7beb00719d.html
 
Motordriven fokusering, oavsett om den är automatisk eller manuell. För att klargöra helt och hållet.
Så kan inte motorn autofokusera ordentligt går det inte manuellt heller.

Det är annorlunda på min EF 300 mm f/2,8L IS II USM. Där är manuell fokusering möjlig även om objektivets fokusmotor inte vill röra sig ordentligt.
 
ANNONS