Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fokuspunkternas placering på EOS 5D?
- Trådstartare danneman
- Start datum
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Tibor
Aktiv medlem
danneman skrev:
Finns det någon liten bild eller länk till mtrl där man kan se hur fokuspunkterna ligger i sökarbilden så vore det kul att se!
Sökte manual eller broschyr för nedladdning på Canons hemsida men fann bara en lite väl översiktlig PDF med hela systemkamerautbudet.
Det är just fokuspunktena som är 5Ds svaga punkt. Det är samma AF som 20 o 30D och därmed täcker de en liten el av sökaren som ju är ganska rejält större på 5D.
Det är svårt att få en fokuspunkt att sitta "rätt" vid tex porträtt utan man måste "sikta o komponera om" hela tiden. Lite irriterande vid stående format och kort skärpedjup. Har missat "bettet" i skårpan några ggr då avstånde ju faktiskt förändras lite när man "siktar om".
Makten
Aktiv medlem
Re: Re: Fokuspunkternas placering på EOS 5D?
Då skulle ju de yttersta AF-punkterna inte finnas med på 20/30D!
Edit: Bilden är uppenbarligen felaktig om man kollar på den andra: http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS5D/Images/viewfinderdiag.jpg
Den första måste vara från 20/30D.
Detta går inte riktigt ihop med den här bilden: http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS5D/Images/viewfinderdiag2.gifTibor skrev:
Det är samma AF som 20 o 30D och därmed täcker de en liten el av sökaren som ju är ganska rejält större på 5D.
Edit: Bilden är uppenbarligen felaktig om man kollar på den andra: http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS5D/Images/viewfinderdiag.jpg
Tibor
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Fokuspunkternas placering på EOS 5D?
I min 5D sitter AF punkterna som i den andra bilden. Den visar tydligt hur stor del av sökaren som hamnar "utanför" den del som täcks av AF punkterna. Just detta är jag ganska besviken på. Annars är 5D en bra kamera.
Makten skrev:
Detta går inte riktigt ihop med den här bilden: http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS5D/Images/viewfinderdiag2.gif
I min 5D sitter AF punkterna som i den andra bilden. Den visar tydligt hur stor del av sökaren som hamnar "utanför" den del som täcks av AF punkterna. Just detta är jag ganska besviken på. Annars är 5D en bra kamera.
danneman
Aktiv medlem
Tack, här var det snabba svar! 
Verkligen synd att det ej finns punkter längre ut. Har själv anammat det är med att "fokusera o komponera om". Tyvärr missar skärpan rätt betydligt (vilket inses genom enkla geometriska samband) och många porträtt har blivit värdelösa vid f/2.8! Att hela tiden ställa fokus manuellt fungerar inte, efter en längre stunds plåtande blir det alldeles för ansträngt i ögonen. Hade varit trevligt om punkterna fyllde ut bildytan som i den lilla bilden i första svaret. Det förväntade jag mig hos en kamera av den här digniteten.
Vilka modeller har egentligen en riktigt schysst och heltäckande placering av fokuspunkter?
Är det en specifik svaghet just med de digitala eller?
Har även kikat på Nikons D200 men den verkar inte ett dugg bättre.
Samma med mitt nuvarande system Sony/Minolta, väldigt centrerade fokuspunkter både i de analoga och de digitala husen.
Verkligen synd att det ej finns punkter längre ut. Har själv anammat det är med att "fokusera o komponera om". Tyvärr missar skärpan rätt betydligt (vilket inses genom enkla geometriska samband) och många porträtt har blivit värdelösa vid f/2.8! Att hela tiden ställa fokus manuellt fungerar inte, efter en längre stunds plåtande blir det alldeles för ansträngt i ögonen. Hade varit trevligt om punkterna fyllde ut bildytan som i den lilla bilden i första svaret. Det förväntade jag mig hos en kamera av den här digniteten.
Vilka modeller har egentligen en riktigt schysst och heltäckande placering av fokuspunkter?
Har även kikat på Nikons D200 men den verkar inte ett dugg bättre.
Samma med mitt nuvarande system Sony/Minolta, väldigt centrerade fokuspunkter både i de analoga och de digitala husen.
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Re: Tack, här var det snabba svar! 
NEJ!!!! Inte har jag sett en analogare med bättre AF-FP. Men köp en med 45-stk. som du inte kann hålla räda på ;.))danneman skrev:
defiant
Aktiv medlem
Re: Re: Tack, här var det snabba svar! 
har man kört med 45 AF punkter ett tag så vill man inte byte till mindre.. det är lika beroende framkallande som L-Objektiv ... och det är absolut inga problem att hålla reda på dom....
fujicanon skrev:
NEJ!!!! Inte har jag sett en analogare med bättre AF-FP. Men köp en med 45-stk. som du inte kann hålla räda på ;.))
har man kört med 45 AF punkter ett tag så vill man inte byte till mindre.. det är lika beroende framkallande som L-Objektiv ... och det är absolut inga problem att hålla reda på dom....
Tibor
Aktiv medlem
Re: Re: Tack, här var det snabba svar! 
Jämför 5D och 1DMkIIn och 45 punkter i 1D är så oerhört mycket bättre. Inga som helst problem att flytta punkten. Flyttas snabbt o lätt separat i vertikal o horisontell ledd.
Finns också "retur till favorit" på knapp.
Om 45 punkter är för mycket för viss fotosituation kan man reducera antalet mha cust func.
Har man vant sig vid 45 punkter vill man INTE ha färre...

Ursäkta, men har du någon "1d" kamera??fujicanon skrev:
NEJ!!!! Inte har jag sett en analogare med bättre AF-FP. Men köp en med 45-stk. som du inte kann hålla räda på ;.))
Jämför 5D och 1DMkIIn och 45 punkter i 1D är så oerhört mycket bättre. Inga som helst problem att flytta punkten. Flyttas snabbt o lätt separat i vertikal o horisontell ledd.
Finns också "retur till favorit" på knapp.
Om 45 punkter är för mycket för viss fotosituation kan man reducera antalet mha cust func.
Har man vant sig vid 45 punkter vill man INTE ha färre...
Senast ändrad:
Tibor
Aktiv medlem
ekemannen skrev:
Jo, Canon 1D Mk II och 1Ds Mk II har en ordentlig focus (45 punkter)! Lika som min analoga 3:a. Det går knappt att missa focus.
/ Erik
Messerschidt comment: även första generation 1D har 45 punkters AF och snabb som attan.. Fortfarande en mkt trevligt alternativ till 20D/30D trots "bara" 4 Mpix om man värderar snabb o säker AF, 8 bps och "stridsvagn" hållbarhet..
defiant
Aktiv medlem
Tibor skrev:
Messerschidt comment: även första generation 1D har 45 punkters AF och snabb som attan.. Fortfarande en mkt trevligt alternativ till 20D/30D trots "bara" 4 Mpix om man värderar snabb o säker AF, 8 bps och "stridsvagn" hållbarhet..
skall man vara petnoga så har även EOS 1V (analog) samma princip på autofocus med 45 punkter. dock så tror jag att från eos3 fram til 1D MKIII sp har den snabbats på och förbättrats en hel del.
//Jan