Annons

Fokuspunktskänslighet 350D/20D/5D

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Ja... egentligen undrar jag hur känsliga fokuspunkterna är dvs lågt Fstop får jag ha och ändå bibehålla AF?

Tänkte då på Sigma 100-300/4 + 1.4TC + 350D.

Har för mig att för 350D så måste största bländaren vara större (eller lika med, inte riktigt säker) f/8.. så din kombo funkar..

Alla tre kamerorna klarar detsamma, det är först 1D-serien som klarar att bibehålla AF med F/8.

350D/20D/5D kräver att den största bländaren(minsta bländartalet) är F/5.6 eller bättre.

Damocles skrev:
Alla tre kamerorna klarar detsamma, det är först 1D-serien som klarar att bibehålla AF med F/8.

350D/20D/5D kräver att den största bländaren(minsta bländartalet) är F/5.6 eller bättre.

Det var det jag misstänkte... tack för hjälpen.
Följdfråga: Om man då "hackar" sin konverter... hur svårt får afen att träffa rätt?

Beror väl lite på. Är det en solig dag så tror jag det kan fungera, men sen kan det vara så att autofokussystemet faktiskt får tokfnatt, beror lite på brännvidden också tror jag. Det är ju trots allt så att AF-systemet splittar bilden like en mätsökare typ, och med för liten bländare kan halva delen utsläckas och då får du nog inga bra resultat.

Jag brukar köra med övertejpade kontakter när jag använder min 1,4x extender till 300D och Ef 100-400mm. Om det är hyggligt ljus ute så brukar autofokusen fungera ganska okej.

Tror du menar om du använder konverter..

på D60, 10D, 300D, 350D, 20D så måste du ha bländare 5.6 eller större (mindre nummer) för att bibehålla autofokus.

5D tror jag har F8 också.. är inte 100%.

på 1D, 1Ds, 1DMKII 1DSMKII etc accepterar F8 som högsta bländare.. Man kan tejpa över kontakter och liknande, men det är rätt onödigt. Fungerar inte så värst bra i vilket fall.

Om du kör konverter måste du oavsett alltid blända ner minst 1/3 eller ett helt steg för att få bra resultat på skärpan och kontrasten.

/M

Damocles skrev:
NEJ.

Autofokussystemet i 5D är en vidareutvecklaning av det som sitter i 20D, med någon extra och en del färre begränsningar beroende på hur man använder det.

5D har inte stöd för autofocus vid f/8

edit ... hm såg att jag svarade på fel meddelande.. nåja.. nu är vi 2 som säger samma sak...

Den fokuserar vidöppet. men det blir för ljussvagt för att kameran skall kunna "förstå" vad som sker. dvs kontraster blir oklara.

45 punkters AF på 1D osv. Jämfört med 9 hos 10D, 20D osv. Sjuk skillnad

Du behöver bara bry dig om den maximala bländaren. Eftersom kameran har öppen bländare tills du trycker av är det det enda som spelar roll.

ANNONS
Götaplatsens Foto