Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fokuspunktskänslighet 350D/20D/5D
- Trådstartare hailstorm
- Start datum
Jonsjoberg
Avslutat medlemskap
Har för mig att för 350D så måste största bländaren vara större (eller lika med, inte riktigt säker) f/8.. så din kombo funkar..
hailstorm
Aktiv medlem
Damocles skrev:
Alla tre kamerorna klarar detsamma, det är först 1D-serien som klarar att bibehålla AF med F/8.
350D/20D/5D kräver att den största bländaren(minsta bländartalet) är F/5.6 eller bättre.
Det var det jag misstänkte... tack för hjälpen.
Följdfråga: Om man då "hackar" sin konverter... hur svårt får afen att träffa rätt?
Damocles
Aktiv medlem
Beror väl lite på. Är det en solig dag så tror jag det kan fungera, men sen kan det vara så att autofokussystemet faktiskt får tokfnatt, beror lite på brännvidden också tror jag. Det är ju trots allt så att AF-systemet splittar bilden like en mätsökare typ, och med för liten bländare kan halva delen utsläckas och då får du nog inga bra resultat.
Jonsjoberg
Avslutat medlemskap
Vad innebär det att "hacka" konverten?
hailstorm
Aktiv medlem
Jonsjoberg skrev:
Vad innebär det att "hacka" konverten?
Det innebär för mig att tejpa över en/flera metallkontakter för att lura kameran att tro att ingen konverter sitter på... på så sätt kan du då få AF iaf.
hailstorm
Aktiv medlem
Bob_Zemco skrev:
Jag brukar köra med övertejpade kontakter när jag använder min 1,4x extender till 300D och Ef 100-400mm. Om det är hyggligt ljus ute så brukar autofokusen fungera ganska okej.
ok... det kan vara bra att veta...
vbg_snake
Aktiv medlem
Tror du menar om du använder konverter..
på D60, 10D, 300D, 350D, 20D så måste du ha bländare 5.6 eller större (mindre nummer) för att bibehålla autofokus.
5D tror jag har F8 också.. är inte 100%.
på 1D, 1Ds, 1DMKII 1DSMKII etc accepterar F8 som högsta bländare.. Man kan tejpa över kontakter och liknande, men det är rätt onödigt. Fungerar inte så värst bra i vilket fall.
Om du kör konverter måste du oavsett alltid blända ner minst 1/3 eller ett helt steg för att få bra resultat på skärpan och kontrasten.
/M
på D60, 10D, 300D, 350D, 20D så måste du ha bländare 5.6 eller större (mindre nummer) för att bibehålla autofokus.
på 1D, 1Ds, 1DMKII 1DSMKII etc accepterar F8 som högsta bländare.. Man kan tejpa över kontakter och liknande, men det är rätt onödigt. Fungerar inte så värst bra i vilket fall.
Om du kör konverter måste du oavsett alltid blända ner minst 1/3 eller ett helt steg för att få bra resultat på skärpan och kontrasten.
/M
Damocles
Aktiv medlem
NEJ.vbg_snake skrev:
/M
Autofokussystemet i 5D är en vidareutvecklaning av det som sitter i 20D, med någon extra och en del färre begränsningar beroende på hur man använder det.
hailstorm
Aktiv medlem
vbg_snake skrev:
Tror du menar om du använder konverter..
var jag oklar?
defiant
Aktiv medlem
Damocles skrev:
NEJ.
Autofokussystemet i 5D är en vidareutvecklaning av det som sitter i 20D, med någon extra och en del färre begränsningar beroende på hur man använder det.
5D har inte stöd för autofocus vid f/8
edit ... hm såg att jag svarade på fel meddelande.. nåja.. nu är vi 2 som säger samma sak...