Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Forumet på tomgång

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Ser personligen inget problem i att forumen ofta diskuterar teknikfrågor och gör detta väldigt detaljerat i långa trådar. Finns uppenbarligen ett intresse.
Det jag däremot tycker är störande är att en tråd som skapas för en frågeställning ofta spårar ur till att handla om något helt annat.
Daniel Andersson nämner den problematiken några inlägg uppåt i tråden och det bör inte vara särskilt svårt att komma tillrätta med. Moderatorerna kan i större utsträckning flytta över dessa diskussioner till egna trådar. Om de detaljerade tekniktrådarna hålls renodlade är det ju hur enkelt som helst att undvika dem om man vill.
Idag finns ingen moderator på FS. Blir det för hett med kränkande språk osv kan medlemmar bli avstängda av FS-ledningen men ingen styr upp på det sättet du önskar. Det hamnar på oss medlemmar som deltar vilket fungerar ok men inte mer.
 

netstorm

Aktiv medlem
För min egen del är det bristen på intressanta forumtrådar, något jag ventilerat flera gånger tidigare. För mycket fokus på prylar för min del, samtidigt sim jag saknar diskussioner om bildtänk. Om nu många tycker att det mesta är sagt om prylar, varför slutar man då innan man går vidare mot det mest intressanta; det att tänka i bilder. Bildspråket. Men också diskussioner/tips om framstående fotografer i fotohistorien - för att utveckla det egna tänkandet?
Det blir ju lite vad man själv gör det till. Vill undvika att peka finger men precis som du skriver så har du själv tagit upp Fotosidans innehåll flera gånger och startat minst två trådar om det. Samtidigt har du sedan 2017 startat tre trådar om bilddiskussion. Samtliga fick 40+ svar och den om att fotografera manuellt fick hela 337 svar.

Nu menar jag inte att användarna på något vis ska känna sig tvingade att starta nya trådar men om man känner att det brister så vore det väl en enkel lösning? Att ett ämne drar flera hundra kommentarer tyder ju på att där finns ett intresse.

Själv är jag lite skeptisk till forum överlag. När allt sagts så blir det snabbt rundgång. Branschen har väl stått ganska still sedan Sony lanserade sina spegellösa 2013 och vill man diskutera bildteknik så lämpar sig nog ett samtal bättre.
 

Terje H

Aktiv medlem
Det blir ju lite vad man själv gör det till. Vill undvika att peka finger men precis som du skriver så har du själv tagit upp Fotosidans innehåll flera gånger och startat minst två trådar om det. Samtidigt har du sedan 2017 startat tre trådar om bilddiskussion. Samtliga fick 40+ svar och den om att fotografera manuellt fick hela 337 svar.

Nu menar jag inte att användarna på något vis ska känna sig tvingade att starta nya trådar men om man känner att det brister så vore det väl en enkel lösning? Att ett ämne drar flera hundra kommentarer tyder ju på att där finns ett intresse.

Själv är jag lite skeptisk till forum överlag. När allt sagts så blir det snabbt rundgång. Branschen har väl stått ganska still sedan Sony lanserade sina spegellösa 2013 och vill man diskutera bildteknik så lämpar sig nog ett samtal bättre.
Har inte riktigt koll på vad jag gjort, men du har säkert rätt. Har gjort ett antal försök, utan att det gett några direkta effekter. För det är väl meningen att flera ska kunna ta tag i stafettpinnen.
Fortfarande få jag skrolla rätt mycket för att hitta intressanta forumtrådar, men är det så att de flesta tycker det är mest intressant med pryldiskussioner så är det ju så. Kollektivet har talat, vilket gör att jag lägger mer tid på andra ställen.

Jag har ju inget ansvar för den redaktionella styrningen, så det är andras ansvar att det blivit som det blivit.

Vill inte komma med några större profetior om hur det kommer bli framöver på FS, men för min egen del blir det allt längre mellan besöken.

mvh Terje
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har inte riktigt koll på vad jag gjort, men du har säkert rätt. Har gjort ett antal försök, utan att det gett några direkta effekter. För det är väl meningen att flera ska kunna ta tag i stafettpinnen.
Fortfarande få jag skrolla rätt mycket för att hitta intressanta forumtrådar, men är det så att de flesta tycker det är mest intressant med pryldiskussioner så är det ju så. Kollektivet har talat, vilket gör att jag lägger mer tid på andra ställen.

Jag har ju inget ansvar för den redaktionella styrningen, så det är andras ansvar att det blivit som det blivit.

Vill inte komma med några större profetior om hur det kommer bli framöver på FS, men för min egen del blir det allt längre mellan besöken.

mvh Terje
Det är väl pengarna som styr också. Pryllanseringar och reklam kring dessa samt recensioner av teknik är väl det som ger de stora intäkterna. De andra verksamheterna är ju sockerbitar som ska dra in folk till reklamen.
 

Makten

Aktiv medlem
Det skulle vara synd om du inte orkar då jag ofta läser vad du skriver med intresse. Dina inlägg (när du fokuserar på foto och inte politik), dina tekniska kunskaper och dina bildexempel har ofta ett djup som inte är så vanligt idag och jag brukar läsa dina bloggar när jag ser dem. De är också ofta bra språkligt och är trevliga även av det skälet. Sedan har jag ju sett själv att en del av dina inlägg faktiskt har fått rätt bra response även om man alltid kunnat hoppas på mer. Tyvärr är nätet fullt med papegoj-inlägg med nära identisk innehåll som ekas i oändlighet och då blir det ännu viktigare med de inlägg som har originalitet och substans och det har ofta dina.

Jag tycker också att det är kul att du (som få gjort) valt Fuji MF istället för småbild och det ger även det en viss egen edge bara det. Jag har alltid gillat extrem teknisk bildkvalitet (inte minst storformat) och det verkar ju du med ha fastnat för.
Jag antar att du syftar på bloggen, och då får jag tacka. Själv menade jag nu bara aktivitet i forumen, där jag dragit ner till nästan noll. Det beror dels på att jag själv inte är särskilt intresserad av tekniken längre då jag (till slut) kommit fram till att jag har det jag vill ha, men det blir också ett moment 22 vad gäller generell aktivitet. Om ingen annan skriver så är det meningslöst att skriva själv om man nu inte vill hålla en monolog.

Kanske är det för att de sociala medierna tagit över, och på sätt och vis innebär det att människor pratar mer även på nätet med folk de redan känner, än som i forum där utbytet sker mellan okända människor. Det är väl både bra och dåligt antar jag. Själv försöker jag bry mig så lite som möjligt om vem som läser och skriver och som ämnen dryftas med. Det intressanta är vad som skrivs.
Kanske det är det bedrövliga svenska debattklimatet som smittat av sig, där man lägger mer vikt vid vem som sagt något än vad som faktiskt sagts? Ett slags ytlighet som blir ganska absurd när den granskas. Kanske är det också därför alla dessa "influencers" får så mycket uppmärksamhet. De kan hälla ur sig vilka dumheter som helst eftersom de redan uppnått idolstatus. Sånt är för mig helt obegripligt.

Edit: Ett annat gissel med sociala medier är dessa förbannade "algoritmer" som framhäver individer som redan har mycket uppmärksamhet. Intressanta inlägg från icke glorifierade människor drunknar eller försvinner när de sorteras bort av mjukvara som skiter fullständigt i innehållet. Det är vedervärdigt. På så vis föredrar jag forum alla gånger. Alla skribenter behandlas lika och har samma möjlighet att synas, och det går lätt att hitta tillbaka till en tråd eller ett inlägg man en gång läst. På Facebook är det borta för alltid om du inte vet vem som skrev det. Bortsorterat, passé, väck, efter att engångssensationen visat sig en endaste liten gång i det aldrig sinande flödet av slumpmässigt dravel.
 
Senast ändrad:

Snuddas

Aktiv medlem
Jag får en känsla av att det är väldigt lugnt på fotosidans forum för tillfället.
Kan det vara pandemin?
För egen del går fotointresset på sparlåga då vi skaffat ett renoveringsobjekt på Gotland och det finns mycket annat att göra.
Intressanta diskussioner på fotosidan är sällsynta. Många debattörer verkar ha försvunnit. Det kanske bara är min egen uppfattning. David har säkert statistik.
Jag tror att många uppfattar detta forum som mer eller mindre avgränsat för professionella fotografer med yrkesmässiga diskussioner och utbyte av erfarenheter på ”toppnivå”. Något som är synd, då det i så fall avskräcker många från att skriva inlägg, ställa frågor och ta lärdom. En av forumets viktiga uppgifter borde vara att skapa bredd och öka intresset för hela branschen och inte begränsa den till en nisch för eliten. Det här forumet bör verka som en tummelplats med både breda och spetsiga diskussioner, för alla med ett seriöst intresse för fotograferande i såväl stillbild som filmning. Allt mellan nybörjare och etablerade yrkesfotografer.

För min egen del har jag, som många andra, börjat mitt fotograferande på amatörnivå redan vid ungdomstiden. På den tiden var det lådkamera, mörkrum och kemikalier att arbeta med. Idag är det digitala systemkameror och bildbehandling i datormiljö som gäller. Jag vill påstå att jag fått vara med om en spännande men dyrbar utveckling. Nya prylar kostar rejält med pengar. Och tekniskt sett är det ju en helt annan värld jämfört med tidigare.

Numera betraktas jag som en överårig, erfaren amatör men känner mig ändå ganska novis på teknikområdet. Konsten och motiven som sådana består men tekniken och prylarna förändras och utvecklas hela tiden och det är i den förändringen som jag har nytta av forumet. För min del framstår detta forum som en av de få platser där jag kan få information och tips om kamerornas och de digitala fotolabbens alla möjliga och omöjliga funktioner. Forumet fyller också en bra funktion för att sprida länkar och adresser till andra informationskällor, något som jag använder flitigt.

I ingressen till tråden skriver Ventures att ”Intressanta diskussioner på fotosidan är sällsynta.”

Det kan ju vara sant så som det är sagt men det kan ju också bero på vad som är av intresse och för vem. Det korta sammandrag jag skrivit här ovan gömmer ett helt liv av amatörskap i fotograferande och som fortfarande törstar efter kunskap och forskning. Mot den bakgrunden är nästan alla diskussioner i Fotosidans forum intressanta.

Det viktiga är att inte själva forumet svalnar för att enstaka diskussionsämnen svalnar. Det finns mängder av nya tråder att dra i.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om du menar med tuffare klimat att folk är förminskande, nedlåtande mot osäkra och/eller okunniga som kanske också är ovana med kulturen för att de är nytillkomna och att man är allmänt taskiga och mobbande mot de vars uppfattning man inte delar och att det skullle minska deltagandet, så har väl alla ett gemensamt ansvar att styra upp det.

Jag tror faktiskt du har rätt i dina försök att tala om och kring bilderna och att bloggarna är en mer lämplig arena för det än de allmänna trådarna. Jag tror även att det ligger en del i vad Lars Borg sade i går när han påpekade att vi som var tidigt på Fotosidan kan det här med digitalfototeknik. Vi behöver inte längre Fotosidan för något allmänt tekniksnack längre.

Vi ska precis som när det gäller fotoklubbarna inse att vi kanske är den sista stora utdöende generationen av systemkamerafotografer. Det måste väl vara därför forum som Fotosidan inte får tillräckligt med syretillförsel i form av nya unga generationer. Allt detta har nog tyvärr accentuerats av pandemin som lagt ock på ekonomin. Även där har krafterna verkat mot forum som Fotosidan.

Vi är väl också rimligen i slutet av systemkameraparadigmen. Framtidens massmarknadskameror verkar nog mer byggas kring högupplösande sensorer och smarta fasta linsareangemang som i telefonerna eller möjligen smarta mjukvaralösningar som Sonys Clear Image Zoom.

Jag upptäcker själv att jag tar fler mobilbilder och att t.o.m. kameran i en lågprissegments 5G telefon som min A42 Samsung ger 48 MP och hyfsad bildkvalitet rent tekniskt med JPEG-bilder jag faktiskt tycker är mer färdiga som jag vill ha dem än de jag får ur min tre år gamla A7 III. De bilderna tycker i alla fall jag alltid kräver efterbehandling.

Jag tror inte på systemkameror för framtiden - i alla fall inte som de ser ut idag och det är nog därför jag ägnar mig allt mindre åt hårdvarutekniken. Det enda som intresserar mig idag är bilderna och den mjukvara som fortfarande är det mest spännande med dagens digitalfotoutveckling. Så framtiden är din Terje! :)

Systemkamerorna har nått vägs ände och snart är kamerorna lika ointressanra som en 386 dator från 90-talet är idag och vem bryr sig idag om hur många Mhz eller OK Ghz eller vad man nu mäter klockfrekvenser i datorer med. På 90-talet var sånt viktigt i datorerna. Vem bryr sig om sånt idag? Det här ör inte ens framtiden utan ren nutid.
Just datorer är ju faktiskt ett exempel på systemtänkande där man kombinerar komponenter efter behov och ekonomi. Centralenhet, skärm(ar), tangentbord, mus, skrivare, scanner, nätverkslagring, osv.
Visst finns det kompakt-modeller i form av laptops och paddor, men än lever systemdatorerna.

En väsentlig skillnad är att datorkomponenter är kompatibla oavsett varumärke. Gränssnitten är standardiserade.
Vad skulle hända i kamerabranschen om de vågade ta det steget? Skulle vi få nya roliga diskussionsämnen på FS att ägna vår fritid åt i så fall?
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag tror att många uppfattar detta forum som mer eller mindre avgränsat för professionella fotografer med yrkesmässiga diskussioner och utbyte av erfarenheter på ”toppnivå”. Något som är synd, då det i så fall avskräcker många från att skriva inlägg, ställa frågor och ta lärdom. En av forumets viktiga uppgifter borde vara att skapa bredd och öka intresset för hela branschen och inte begränsa den till en nisch för eliten.
Mitt intryck av forumet är egentligen precis det motsatta. Som yrkesfotograf själv så är jag förundrad över den extrema fixeringen vid prylarna. Dessutom ibland även en fixering kring vissa tekniska begrepp. För egen del är prylarna inget annat än verktygen jag använder, så jag lägger aldrig någon tid på att diskutera verktygen för verktygens egen skull. Mitt sätt att se, förstås.

Som yrkesfotograf är det mer intressant med diskussioner kring användning av bilder, föreläsningsteknik, planering av fotokurser, planering av projekt, information om intressanta utställningar, samtal med fotografer och deras tänk, personlig bildstil - och mest av allt hur man upprätthåller en hög aktivitet och inspiration.

Forumet lider egentligen av ”fotoklubbssyndromet”; oproportionerlig fokus mot avancerade fotoprylar som skrämmer iväg både nybörjare och aktiva yrkesfotografer.

mvh Terje
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Fotosidans forum blir precis och exakt vad vi medlemmar gör det till.

Ibland är det nybörjare som behöver hjälp. Då svarar vi på frågor, och reder ut ämnet.
Ibland leker vi ordpolis och diskuterar språkens ursprung.
Ibland står vi i varsin ringhörna och kämpar för det egna favoritmärket.
Ibland bara pratar vi utan egentlig riktning.
Ibland gnäller vi på varandra för att vi inte uppför oss som vi borde - eller som någon tycker att vi borde.

Jag själv trivs med alla former av trådar. Jag skriver nog minst några kommentarer i veckan. Vissa trådar tycker jag är tråkiga i starten, men upptäcker att ämnet har vridit efter ett par dagar så att jag har något att tillföra. Andra trådar kommer aldrig till en punkt att de stimulerar mitt deltagande. Och det är tur, för så mycket fritid har jag inte att jag kan delta i allt som skrivs här.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Är sällan här inne längre så jag vet inte om det är som det var innan jag "lämnade", för 1-2 år sedan.
Men då bestod forumet i huvudsak av att nästan varje tråd spårade ur i mer eller mindre off-topic "munhugg" mellan samma 3-4 personer, i ivriga försök att visa sin intellektuella överlägsenhet.
I brist på moderation blev det blev oerhört tröttsamt och ointressant. Det finns ju andra forum för foto.
 

HåG

Aktiv medlem
Jag tycker också att forumet sover lite. Men samtidigt tycker jag att man får svar ofta bra svar när man frågar om något. Tyvärr kanske vi ibland svarar "nybörjare" att de skall satsa på väldigt dyr utrustning, något som är bra om man fastnar i foto intresset men annars blir lite avskräckande.
Jag tycker även det är dåligt med kommentarer på bilder men jag får väl skärpa mig själv innan jag klagar.
 

larsborg

Aktiv medlem
Om du menar med tuffare klimat att folk är förminskande, nedlåtande mot osäkra och/eller okunniga som kanske också är ovana med kulturen för att de är nytillkomna och att man är allmänt taskiga och mobbande mot de vars uppfattning man inte delar och att det skullle minska deltagandet, så har väl alla ett gemensamt ansvar att styra upp det.

Jag tror faktiskt du har rätt i dina försök att tala om och kring bilderna och att bloggarna är en mer lämplig arena för det än de allmänna trådarna. Jag tror även att det ligger en del i vad Lars Borg sade i går när han påpekade att vi som var tidigt på Fotosidan kan det här med digitalfototeknik. Vi behöver inte längre Fotosidan för något allmänt tekniksnack längre.

Vi ska precis som när det gäller fotoklubbarna inse att vi kanske är den sista stora utdöende generationen av systemkamerafotografer. Det måste väl vara därför forum som Fotosidan inte får tillräckligt med syretillförsel i form av nya unga generationer. Allt detta har nog tyvärr accentuerats av pandemin som lagt ock på ekonomin. Även där har krafterna verkat mot forum som Fotosidan.

Vi är väl också rimligen i slutet av systemkameraparadigmen. Framtidens massmarknadskameror verkar nog mer byggas kring högupplösande sensorer och smarta fasta linsareangemang som i telefonerna eller möjligen smarta mjukvaralösningar som Sonys Clear Image Zoom.

Jag upptäcker själv att jag tar fler mobilbilder och att t.o.m. kameran i en lågprissegments 5G telefon som min A42 Samsung ger 48 MP och hyfsad bildkvalitet rent tekniskt med JPEG-bilder jag faktiskt tycker är mer färdiga som jag vill ha dem än de jag får ur min tre år gamla A7 III. De bilderna tycker i alla fall jag alltid kräver efterbehandling.

Jag tror inte på systemkameror för framtiden - i alla fall inte som de ser ut idag och det är nog därför jag ägnar mig allt mindre åt hårdvarutekniken. Det enda som intresserar mig idag är bilderna och den mjukvara som fortfarande är det mest spännande med dagens digitalfotoutveckling. Så framtiden är din Terje! :)

Systemkamerorna har nått vägs ände och snart är kamerorna lika ointressanra som en 386 dator från 90-talet är idag och vem bryr sig idag om hur många Mhz eller OK Ghz eller vad man nu mäter klockfrekvenser i datorer med. På 90-talet var sånt viktigt i datorerna. Vem bryr sig om sånt idag? Det här ör inte ens framtiden utan ren nutid.
Kan bara hålla med Sten-Åke! ;)
Typkameran i framtiden blir säkert en kompakt, smidig, lätt kamera, FF bildsensor, med en högupplöst fast optik.
Vi får se, - mycket nytt kommer inom de närmaste åren.
Mobil kameran har drivit igång, den tekniska utvecklingen, i rasande fart,
- den finns med i fickan, ja, då komma med en systemkamera, som att komma i hatt och käpp. ;)
Kolla in Sony RX1R II, den har det rätta upplägget, 42 Mp FF, 35 mm/2,0, - samt har en Sony CIZ funktion.
CIZ orkar "driva upp" brännvidden max 2x, alltså från 35 mm till 70 mm.
Med ännu flera pixlar än 42 Mp i bildsensorn, högupplöst fast optik och förbättrad CIZ (4x), 35-140 mm, - då kan många fotografer vara nöjda, det räcker för de flesta motiv.
Tekniknördarna kommer att sakna sina ständiga diskussioner, i olika fotoforum, blir tvungna att bilda egna klubbar, för hålla termerna levande,
- sfärisk aberration, kromatisk aberration, distorsion, vinjettering, överstrålning, diffraktion, .... Leica är ändå bäst.
Systemkameror i framtiden, ja, de tappar troligen marknad, blir mest intressanta för speciella motiv, - t.ex. med riktigt långa brännvidder för sportfoto, djurfoto ....
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ni som längtar efter annat att diskutera än senaste kameramodeller. Här är en ny medlem som vill ha tips om hur nå ut med sina bilder:

 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det som talar emot fördjupade diskussioner om bildens innehåll, personlig utveckling, foto-konstnärskap mm, är formatet. Därför vore det kul och höra vilka sajter som det antyds i tråden, funkar bättre än FS? Flera verkar söka sig till andra forum, men vilka?

Har också tänkt på när FS redaktion presenterar fotografer, de som vinner priser, unga fotografer osv. Så är det nästan alltid väldigt tyst, eller få kommentar typ "fin fotograf eller fina bilder".
 

Ventures

Aktiv medlem
Det som talar emot fördjupade diskussioner om bildens innehåll, personlig utveckling, foto-konstnärskap mm, är formatet. Därför vore det kul och höra vilka sajter som det antyds i tråden, funkar bättre än FS? Flera verkar söka sig till andra forum, men vilka?

Har också tänkt på när FS redaktion presenterar fotografer, de som vinner priser, unga fotografer osv. Så är det nästan alltid väldigt tyst, eller få kommentar typ "fin fotograf eller fina bilder".
Om jag får tala för mig själv så är dessa fotografer nästan alltid okända för mig då jag alltför sällan hamnar på utställningar. Vad kan man då mer säga än Grattis eller så? "Fin bild" undviker jag helst.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Om jag får tala för mig själv så är dessa fotografer nästan alltid okända för mig då jag alltför sällan hamnar på utställningar. Vad kan man då mer säga än Grattis eller så? "Fin bild" undviker jag helst.
Det visar också hur svårt det är. Precis, vad ska man säga. Ska man diskutera något på djupet som i förlängningen handlar om smak, då blir det svårt. Alla har sina bagage, erfarenheter och syn på saken.

Jag tror mycket på enskilda samtal, det kan vara guld och även föreläsningar, där någon berättar. Men att tugga i grupp tror jag inte ett ögonblick på, det blir bara rundgång o tyckande. Vill man utvecklas ska man söka till andra som håller på med samma sak och skaffa sig buddys.

Därför funkar Youtube så himla bra. Någon har något att berätta,
 

Makten

Aktiv medlem
Jag kan bara svara för mig själv, men jag diskuterar teknik för att jag helt enkelt inte är ett dugg intresserad av att diskutera bilder. Jag vet redan vad jag vill åstadkomma och oftast varför jag inte så ofta når dit, och det är inget jag vill ha nån annans åsikter kring. Det kanske låter von oben eller korkat, men att undersöka och utforska hur man gör och tar bilder som man är nöjd med, är för mig en stor del av nöjet med foto. Det behöver liksom inte diskuteras, åtminstone inte om man inte fotar händelser eller dokumenterar något där etiska regler kan dryftas. Och det gör jag inte.

Har jag däremot utrustning som inte stör mig eller begränsar mig för mycket så slipper jag åtminstone distraheras av den, och det är viktigt för kunna låta bli att tänka på just utrustningen när jag fotograferar.

Jag tror heller inte att man kan lära sig komposition och estetik. Det är något man måste lista ut själv och det finns inga regler. Tror man det så har man missat något fundamentalt. "Reglerna" är bara en beskrivning av vad många människor tycker ser bra ut, men att de gör det sitter i våra gener. Det behövs inga regler. Ser det bra ut så är det bra.

Edit: Däremot inspireras man förstås av andra, och det kan ske genom diskussion. Men det är nog en fråga om personlighet. Jag tittar hellre på det jag vill avbilda än på andras avbildningar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om framtiden innebär mobilkameror så tillhör den inte mig. Har aldrig lockats av automatiker i någon form (vilket jag ofta har återkommit till här på FS, men också i min blogg). Men att fastna i tekniken och inte utvecklas vidare in i bildtänkandet, det är vad jag är kritisk till.
Vi får se vad som sker, oavsett vilket så fotograferar jag med samma energi och entusiasm. Om jag ser till min egen verksamhet så får jag kursdeltagare som börjat med mobil och vill utveckla sig vidare som fotograf, som gått över till systemkamera (antingen digital eller analog) och som nu vill utveckla bildspråket. Dessa är helt ointresserad i prylar, men vill komma igång med att mer kontrollerat utveckla bilden genom att ha flera manuella möjligheter. Det är vad jag ser öka, men det är i min värld - inte på Fotosidan.
Det sade jag inte utan jag menade att när nu nästa steg kanske blir 100 MP och mer så kanske det inte behövs en massa lösa objektiv längre. Det kanske räcker med ett eller ett par som t.o.m. kan ta bilden samtidigt sedan mjukvaruprocessa färdig bild så en kamera står för skärpedjupseffekten och den andra exv. porträttet man tar och sedan beskär man bara och mjukvaran kommer möjligen också. Jag har ju själv levt så länge med min 35:a på min 36MP A7r. Det var väl drygt 5 år sedan den möjligheten öppnade sig. Det funkar inte för allt men med efterbehandling funkar det till förvånansvärt mycket.

Det är bara fantasin som begränsar oss Terje. Men det kanske inte alls kommer vara de traditionella tillverkarna som kommer utveckla nästa generation avancerade kameror. De gamla tillverkarna kommer hamna i samma dilemma som vid övergången till spegellöst. De hade andra marknader att värna och därför tog de steget väldigt sent. Vem trodde Nikon skulle slira som de gjort de senaste åren för fem år sedan bara?

Dagens kameratillverkare kommer inte tycka det är roligt att skrota paradigmet med en massa olika objektiv i en "objektivpark" som ger en idag omhuldad eftermarknad men det kommer kanske inte morgondagens konkurrenter att bry sig ett dyft om.

Det är nog möjligen bara dagens systemkamerafotografer som tror att dagens systemkameraparadigm kommer vara för evigt. Det är ju bara att kolla på hur det ser ut idag i jämförelse med hur det såg ut för 10 år sedan. nacka om "punka" på den marknaden. Det är inte alls säkert att morgondagens fotografer kommer se på sin uppgift på samma sätt som fotografer gör idag eller gjorde under den analoga tiden och delvis fortsätter göra idag. Det är nog bara dagens mest nostangiska systemkamera fotografer som tror att den professionella kameramarknaden kommer se ut som idag för evigt.

Många av oss som växte upp med det analoga fortsätter ju att bete oss ungefär likadant med digitala systemkameror som med de analoga, men fotografer som både du och jag är på utdöende Terje. Det är inte alls vi som sätter agendan idag ens. Redan om 10 år finns inte längre många av de 40-talisterna och 50-talisterna som idag fortfarande håller igång. Jag har exv. väldigt svårt att se att många av de fotoklubbar som idag är svårt systemkameracentrerade kommer överleva de närmaste 10 åren om inget drastiskt händer.

Vill man ha flera manuella möjligheter att skapa bilder, så undrar jag om det verkligen kommer ske i kamerorna. Jag tror nog mer på att det kommer ske i datorprogrammen istället. Det finns massor man kan göra med bilder i RAW-konverterare och andra grafikprogram som inte går att göra i kamerorna idag. Det är många som upptäckt det sedan länge och dessa program blir smartare och snabbare för var dag som går. Det är där man verkligen kan ha full kontroll. Att ta själva bilden kommer för alltfler alltmer handla om att fånga tillräckligt bra data att jobba vidare med sedan i bättre verktyg än våra kameror.

Det finns ju en tråd nu där folk diskuterar stiltjen i Fotosidans möten. Är inte just det ett tidens tecken? Allt färre fotografer är systemkamerafotografer numera och allt färre köper nya systemkameror och utgör ett nutida och framtida underlag för Fotosidan och andra siter av liknande slag. Tillverkarna kämpar med dålig ekonomi och har allt mindre reklampengar att röra sig med. Allt färre finns dessutom att rikta denna reklam till, så möjligen kommer luften fortsätta pysa ur marknaden för systemkamerorna. De tillverkare som fortfarande finns kvar ska slåss om allt mindre pengar. Allt färre lyckas hålla uppe några skalfördelar och all R&D ska slås ut på allt färre sålda produkter.

Det är kanske då det kommer uppstå incitament till förnyelse och ett annat paradigm för de som vågar tänka nytt kring hur avancerade kameror kan byggas och användas. Är verkligen den enda möjliga designparadigmen för avancerade kameror spegellösa systemkameror? Tror vi verkligen på det?
 
Senast ändrad:
ANNONS