Fota av dia i projektor - vilken carousel passar bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Bara en kommentar till alla som ifrågasätter (eller undrar) om det går att få ok kvalitet med att fotografera av diabilder i projektor.

Här är en bild på mig i härlig 70-talsoverall. JPG rakt av från EOS 5DII tagen med makro 100.
Inget gjort med bilden. Det är väl bara att avgöra själv om kvaliteten är ok eller ej. För mig duger den gott. Och som sagt relativt snabbt och enkelt är det.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/373459/3454001.htm
Det är svårt att bedöma kvalitén utan att ha något att jämföra med. Visst borde bilden duga som den är för de närmaste (men för en utomstående blir ju den tekniska kvalitén viktigare om man inte har någon relation till personen på bilden och man kan ha synpunkter på kornighet och ojämn belysning, som å andra sidan kanske redan fanns från början).
Jag antar att det går väldigt snabbt att digitalisera även en större diasamling när man väl ställt upp grejorna. Och det är värt väldigt mycket. Inget hindrar ju att man sedan plockar ur "russinen" i samlingen och låter skanna till ännu högre kvalitet.
 

recman

Aktiv medlem
Det kanske inte finns så många som sitter inne med svar på frågan. Jag tror att jag jag löst det själv med en carousel S-AV 2050. Det finns antagligen fler carousel som har den mekanismen.
Efter att plöjt igenom 6 sidor med högst irrelevanta svar från trollbesläktade medlemmar så är jag fortfarande nyfiken på hur det gått för dig? Har du kommit igång än?

Är nämligen i precis samma situation som du, och tänker precis som du med tidsåtgång osv (vill bara tillägga till herren som trodde att tiden stannar av i samma stund som scannern jobbar på egen hand; så fungerar inte verkligheten, tro mig) :)

Själv testat med en diascanner (i 15k-klassen) som tar hela magasin åt gången. Med "mellan-upplösning" och alla bildfixar-metoder inaktiverade tar ett magasin med 40 bilder ändå strax över timmen. Visst, jag kan dricka the och pilla naveln under tiden men det tar ändå en timme, hur jag än vänder och vrider på tiden. Därför tänker jag i samma banor som du, men har inte påbörjat några tester eller så än. Vore därför intressant att få en rapport om i fall du kommit igång mer?
 

Lasse Åbom

Aktiv medlem
Under tiden vi väntar på TS så kan jag dela med mig lite av mina erfarenheter av att digitalisera diabilder.
Målsättningen är att få bilderna mer lättillgängliga och lite mer plats i skåpet. Dessutom är det lätt att dela med sig till de vänner o bekanta som är med på bilderna. Att rigga projektor och duk samt mörklägga är helt enkelt för mycket och blir inte av. Den tekniska kvalitén vill jag ska vara relativt bra men inga partiella justeringar av bilderna. Det tar för lång tid.

Eftersom mina erfarenheter från scanning av diabilder kommer från en Imacon-scanner (nuv. Hasselblad) så är jag lite bortskämd. Och de resultat jag sett från flatbäddare med dialock i rimlig prisnivå har inte gjort mig så där väldigt imponerad. Har provat att fota av dior, sv/v- och färgnegativ på ljusbord i enstaka ex, och det har fungerat bra. Men insåg att ska jag digitalisera alla ca 2500 bilder så kan jag inte sitta och plocka bild för bild. Det tar för lång tid och jag kommer att tröttna. Såg något om att fota in i en diaprojektor och blev intresserad. Dessutom hade jag alla prylar; Leitz projektor med 150 W lampa, 5DMkIII och 100 mm makro.

Plockade fram projektor och skruvade bort objektivet och stoppade ner en opalvit plastbit från en gammal lampskärm mellan kondensorlinserna och diabilden. Försökte montera bort linserna men lyckades inte på något enkelt sätt så de fick sitta kvar.
Att skapa någon form av automatisk frammatning av bilder och utlösning av kamera duger jag inte till och dessutom varierar exponeringen för mycket. Tycker att det fungerar i stort sett bra!

Problem jag haft (och har) är;

På de sista diabilderna tar magasinet i kameran – backade kameran men upplösningen räcker.

Oskärpa pga dior som buktar sig av värme och ramar som vickar i hållaren – när jag backade kameran så blev skärpedjupet bättre. Ska prova och ställa om AF till avtrycket.

Exponeringen, varierar inom plus/minus två steg – blir det fel så är det bara att ta om.

Blåstick i skuggor, gulstick i högdagrar och dålig svärta – har gjort en förinställning i LR.

Brus/korn – skulle kunna vara bättre, jobbar på det.

Stående bilder – vänd diat och ta en ny.

Damm och glasade ramar – acceptera eller ta bort, klonar det värsta dammet.

Blekta dior – har jag konstigt nog inga trots att de äldsta bilderna är 50 år!

Läser in bilderna direkt i LR. Live view på skärmen skulle underlätta då kan man se om det är stående bilder eller om exponeringen behöver justeras. Behöver då Canons programvara. Hade den en gång i tiden men den krockade på något sätt med LR som inte funkade. Var ett elände att hitta alla filer när jag skulle slänga ut det.

Bilden är från min första fjällvandring 1967 och filmen är Kodachrome II.
 

Bilagor

Staffanp

Aktiv medlem
Kul att någon mer har vågat testa trots alla domedagsprofeter. ;)

Jag har inte hunnit med något fotorelaterat alls den här hösten, familjen har tagit mer tid än jag trodde. Så snart jag får tid att testa kommer jag att lägga upp bilder och text här i forumet.
 

Alien

Medlem
Hej,

Ursäkta att jag lägger mig i, men en tanke slog mig kring ditt projekt. Jag vet inte ifall detta är praktiskt möjligt, men det kan vara värt en tanke.

För att lösa problemet med att dia't hamnar i olika lägen och kan bukta åt olika håll samt blir varmt bör du kunna använda en dammsugare eller någon form av tryckluft.

Det jag tänker är att du nyttjar suget eller trycket för att växla luft snabbare, suga eller trycka dia't år samma håll hela tiden, och likaså få en eventuell buktning åt samma håll hela tiden. Det kanske inte är den bästa lösningen, men som jag förstår det verkar diabilder ofta bukta lite grann, och det kanske är bättre att kontrollera det i så fall?

Som sagt, bara en tanke och inte så professionellt, men så är det ju lite DIY över det hela redan nu :)
 

recman

Aktiv medlem
Har missat att uppdatera med info kring mitt projekt om detta. Har alltså fotat av ca 6500 diabilder med hjälp av DSLR-kamera (Nikon D7000) och en begagnad enkel projektor. Syftet med min "avfotning" var att få tillgång till alla bilderna digitalt för att enklare kunna komma åt dom så att säga, och då kunna sortera och så vidare. Prio 1 var enkelhet och snabbhet. Att kvalitén blev perfekt var sekundärt, de bilder jag skulle vilja ev framkalla eller av annan anledning ha i så bra kvalité som möjligt skannar jag sedan med flatbäddsscanner.

Det jag gjorde med projektorn var att montera ur de linser och annat krafs som satt framför lampan. Lampan bytte jag även ut mot en svagare, från 150w till 100w. Hade gått fint att få ner till 50w också men 100w gav inte mer värme än att det fungerade fint. Mellan lampan och diabilden satte jag en bit vit plast (urklippt från ett gammalt glasspaket) som diffuser så ljuset blev jämnt och fint.

Sen byggde jag en plattform som kamera och projektor kunde stå på. För att få kameran i rätt höjd satt den på en lös platta som satt med gängstav så den kunde justeras i höjdled enkelt. En macrosläde gjorde att jag kunde finjustera hur nära kameran skulle hamna. På kameran körde jag med ett Tamron 90mm macroobjektiv. Se bifogad bild.

Kameran kopplades sedan till datorn där jag såg liveview-bilden och kunde namnge serierna med bilder (de lagrades direkt till datorn) samt utlösa kameran. Programmet jag körde var ControlMyNikon, men finns många alternativ där ute. Att utlösa kameran kopplade jag till tangent på tangentbordet för enkelhetens skull, sedan var det bara att mata fram bild, utlösa kameran, mata fram bild, utlösa kameran osv osv. Detta har jag sett flera exempel på automatiserade lösningar, men det gav jag mig inte in på.

Efterbearbetningen bestod i att importera till Lightroom välja alla bilder och vända de rätt (uppåner och spegelvänt). Sedan körde jag bara med auto på vitbalans och "tone". Eftersom man inte kan göra detta på en massa bilder samtidigt (då justeras inte tex vitbalansen baserat på varje enskild bild) så körde jag med ett litet macroprogram (gratis) som heter www.mouserecorder.com. Med det programmet skapade jag ett macro som gjorde de nämnda justeringarna och sedan hoppade över till nästa fil. Den sekvensen repeterades sedan för varje bild jag hade (går i programmet sätta hur många repetitioner den skall göra). Då kunde jag lämna datorn och göra annat istället.

Jag räknade ut att det tog ca 5-6 minuter per magasin (50 foton i varje) att fota av dom. Det enda som tog lite extra tid/arbete var när ett foto var taget i porträttformat, då dessa var tvungna att vändas för att hela bilden skulle komma med i kameran. Efterbearbetningen tog ca 1 minut per magasin + tiden för macrot att köras (ca 6-7 sekunder/foto). Men macrot lät jag gå över en större mängd foton, körde det aldrig med ett magasin åt gånget, det gjorde jag egentligen inte med någon efterbearbetning.

Resultatet blev mycket lyckat tycker jag. Kvalitén kunde absolut blivit lite bättre med skanning men när man vägde ihop tidsåtgång och kvalité så vann den här metoden stort enligt mig.

Jag hade heller aldrig några problem med att diabilderna hamnade olika långt från kameran, när diabilden väl var på plats i projektorn och hölls fast med armen så fanns det inget spelutrymme, så det behöver man antagligen inte oroa sig för.
 

Bilagor

Kul att någon mer har vågat testa trots alla domedagsprofeter. ;)

Jag har inte hunnit med något fotorelaterat alls den här hösten, familjen har tagit mer tid än jag trodde. Så snart jag får tid att testa kommer jag att lägga upp bilder och text här i forumet.
Hej Staffan och övriga intresserade...
Kan du komma med en uppdatering av ditt projekt?
Jag är helt säker på att du är på rätt spår!
Idag har jag sett en demonstration av en automatiserad fotografering av ett helt magasin i en Reflecta projektor. Med timers styrs både projektor och kamera, i visningen användes 4 s mellan varje bild. Kameran en Canon med 100 mm macro, manuel exponering 1/25 s f/8. Manuel fokusering för olika typer av diaramar.
Det finns en demo av konstruktionen på Youtube, tidsintervallet mellan bilderna är 2 s, vilket ger 30 bilder per minut.
https://youtu.be/CBZ_fwL7NUc
 

klockan

Ny medlem
Spegelvänd?

Hej
En kanske dum fråga?
Blir bilden i kameran spegelvänd eller rättvänd när man fotar av från en diaprojektor?
Mvh Staffan M
 

Cica

Medlem
Hej
En kanske dum fråga?
Blir bilden i kameran spegelvänd eller rättvänd när man fotar av från en diaprojektor?
Mvh Staffan M
Utan att vara oförskämd var det faktiskt en ganska dum fråga... ;-)
Det beror på hur du lägger sist i magasinet. Men helt dum är ändå inte frågan för om du sätter i ett magasin för bilderna är satta att bli rätt projicerade på din blir dom spegelvänd när man fotograferar in i projektorn.
Man måste också tänka på att lägga ner alla bilder tagna på bildformat så alla bilder är liggande.
 

klockan

Ny medlem
Utan att vara oförskämd var det faktiskt en ganska dum fråga... ;-)
Det beror på hur du lägger sist i magasinet. Men helt dum är ändå inte frågan för om du sätter i ett magasin för bilderna är satta att bli rätt projicerade på din blir dom spegelvänd när man fotograferar in i projektorn.
Man måste också tänka på att lägga ner alla bilder tagna på bildformat så alla bilder är liggande.


Otydlig fråga från mig kanske
Jag tänkte mest på att TS inte vill lyfta ur diabilderna ur karusellen.
Jag förstår att det går att ändra genom att vända på diabilderna
eller justera i ett bildbehandlingprogram
Undrade mest hur det blir om man inte rör diabilderna alls.
Tack för info.
 

apersson850

Aktiv medlem
Min erfarenhet av det här är att oavsett hur bilderna förvarades före scanningen, så vill man ta ut dem och blåsa dem först. Då kan man passa på att vända dem så det blir rätt, om man nu inte vill låta en dator göra den vändningen. Många program kan ju batch-köra sådana kommandon, så det blir rätt effektivt i en dator.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Min erfarenhet av det här är att oavsett hur bilderna förvarades före scanningen, så vill man ta ut dem och blåsa dem först. Då kan man passa på att vända dem så det blir rätt, om man nu inte vill låta en dator göra den vändningen. Många program kan ju batch-köra sådana kommandon, så det blir rätt effektivt i en dator.
Håller med. Det finns faktiskt inga genvägar. Bort med ramar, tvätta bort ev. ramklister och blåsa och skanna eller reprofota och möjligen sätta in i plastfickor innan repro. Att bara dunka in ett magasin och köra kan i bästa fall spara tid vid första försöket men om man vill ha någon form av kvalitet så tar det faktiskt tid. Har man bråttom riskerar man bara att hamna i besvikelse och landar möjligen i total uppgivenhet inför resultatet och/eller i insikten att det krävs noggrannhet för att det ska bli bra och värt insatsen.

Slarvar man med rengöring och repro så kommer man bara att inse att man får göra det jobbet i datorn istället i mycket större omfattning än om man varit lite mer noggrann. Gamla projektorer är väl ofta verkliga dammreservoarer så risken är väl att dammet i stor utsträckning hamnar på bilderna genom lampans värme, fläktar och statisk elektricitet eller så.

Jag har dessutom kommit till insikt att DxO Photolab varit enklast att efterbehandla i. Skälet till detta har varit att det programmet har mest avancerade kontrastverktyg av mina RAW-konverterare (Lightroom, Capture One och DxO), för det har varit kontrasten som varit mitt största efterbehandlingsproblem. DxO har "Contrast", Microcontrast och Fine contrast och det är lycka för att ställa Microcontrast helt i botten (-100) har visat sig vara det effektivaste att städa upp fult korniga himlar som annars är väldigt svåra att rå på på ett snyggt sätt. Jag har Contrast på noll och använder bara Fine contrast då den inte påverkar kornet på samma negativa sätt som Microcontrast.

Jag har labbat i flera år med detta nu och det är först nu jag är så pass nöjd med resultatet att jag ens bemödat mig om att lägga upp mina gamla bilder. Jag har backat och gjort om flera gånger i en del fall. En annan sak som visat sig vara av största vikt för mig är dels Capture One (som är helt överlägset när det gäller direkt datorfångst eller "tethering"). Det programmet har även en helt oundgänglig "Focus Mask" som indikerar tydligt hur skärpan hamnar efter inställning av objektiv men inte minst även blixtens styrka påverkar beroende på hur motivet ser ut. Det har varit helt avgörande för mig att jag kunnat använda en radiostyrd blixt och belysa motivet med rät styrka beroende på motivets förutsättningar, underifrån mitt reprostativs bord.

http://www.sten-ake-sandh.fotosidan.se/portfolios.htm

Jag har även insett att det tar alldeles för mycket tid att mickla med RGB, så jag lägger numera bara på en mörkbrun ton istället på mina gamla dian.

Jag har testat det mesta nu från Ohnar slide duplicator (https://www.amazon.co.uk/Ohnar-2-5X-Zoom-Slide-Duplicator/dp/B00A4FBR62), till Epsons 4490 Photo Scanner och till slut i reprofoto med reprostativ och digitalkamera och landat till slut i repro med digitalkamera. Den stora nackdelen med den lösningen är väl att det är väl mycket teknik som ska lira ihop för att det ska funka men uppsidan är en kontroll man annars kommer ha svårt att få. Ohnar gav usel kvalitet och jag lurade mig först med skannern istället då jag trodde att Digital ICE skulle fixa dammet, men med det påslaget tog det bara så plågsamt mycket tid per bild att det blev hopplöst.

Det finns säkert de som tycker sig hittat fungerande genvägar för att lösa dessa problem men jag har faktiskt inte lyckats med det, trots att jag verkligen försökt.

Hade jag kunnat backa bandet idag så hade jag avstått helt från dia och bara använt Tri-X konsekvent. Tri-X är mycket enklare att hantera. Diafilm har besvärande dålig dynamik och dessutom hade min motsvarande 50 eller max 100 ASA/ISO och det gör ju att risken för oskärpa dessutom ökar i jämförelse med Tri-X som i alla fall hade ASA/ISO 400. Idag är det nästan svårt at begripa den hämsko dessa låga ISO-värden gav för fotograferingen och kraven på exponeringen var hög eftersom färgerna stack direkt om man exv. överexponerade. Det är en otrolig skillnad mot digitalt födda bilder. Att man ändå valde dia berodde ju på att det var det enda sättet då man hade att visa bilderna i lite större sällskap.
 
Senast ändrad:

Staffanp

Aktiv medlem
En uppdatering. Jag bytte kamera från APS-C till fullformat och stod helt plötsligt utan macro-objektiv.

Det slog mig även att alla bilder måste vara i liggande format om jag skall fotografera av i en projektor. Det blir för mycket fipplande med att vrida bilder för att det skall vara kul.

Jag riggade upp en diaduplikator och testade på några bilder innan jag sålde min andra kamera och resultatet är helt klart godkänd för mig. En av de stora vinsterna är att jag får in bilderna direkt i Lightroom som RAW och därmed har goda redigeringsmöjligheter.

Jag skall skaffa ett macroobjektiv och göra ett nytt försök under julen. Postar en bild på riggen här när den är klar.

Nyckeln för att jag skall kunna göra det här är att jag är nöjd med kvaliteten själv och att det går fort. Jag har småbarn hemma och skall fotografera av ca 2000 bilder. Jag har en plan och tror att den kommer att funka. :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Otydlig fråga från mig kanske
Jag tänkte mest på att TS inte vill lyfta ur diabilderna ur karusellen.
Jag förstår att det går att ändra genom att vända på diabilderna
eller justera i ett bildbehandlingprogram
Undrade mest hur det blir om man inte rör diabilderna alls.
Tack för info.
Jag tror det beror på hur illa ställt det är med bilderna när det gäller damm, mjölkighet som ibland uppstår på glasen i ramarna om sådana finns och Newtonringar. I värsta fall lurar man nog bara sig själv genom att stirra sig blind på själva reproprocessen. Jag upplever inte att det är där det kostar mest tid utan det har det gjort för mig vid efterarbetet i RAW-konverteraren om jag inte gjort förarbetet så bra det bara går. Till slut har jag landat i att tvätta alla bilder i bensin och lägga dem i plastfickor och sedan reprofota dem med digitalkamera. Skanner med Digital ICE och duplikator har jag testat också men jag blev aldrig glad åt de resultaten men det är ju här det skiljer sig åt för det beror ju på vad man tycker är tillräckligt bra. Skanning med Digital ICE tog ju dessutom gräsligt lång tid så bara av det skälet var det inget alternativ för mig.


Det jag undrat mest över är hur man ska få kontroll över dammet i en carusell-projektor. Går det verkligen?

Sedan upptäckte jag att just mina över 40 år gamla bilder ofta tappat den gröna RGB-kanalen. Jag upptäckte att jag höll på att bli tokig av att försöka få till färgerna. Det tog sån tid. Så eftersom det också rörde sig om historiska bilder så konverterade jag dem till en brun ton - andra föredrar kanske svart/vitt.

En annan sak jag konsekvent gjort är att försöka slå sönder det grova Agfa-korn mina bilder haft främst i himlarna. Med DxO Filmpack 5 har jag istället lagt på ett Tri-X emulerat korn. Det har varit ett svårt problem med himlarna och för att dölja imperfektionerna där har jag ofta ökat ljusstyrkan där. Jag använder DxO Photolab främst för att det har tre typer av kontrast och där tar jag helt bort kontrast och microkontrast och istället skruvar jag upp fin kontrast till kanske 60-70. Det var enda sättet att få lite skärpa i bilderna eftersom skärpeverktygen inte biter alls på Agfa-bildernas textur. Så all film är verkligen olika. Mina Tri-X-bilder är mycket enklare och jag önskar att alla tagits med den filmen istället men dia var ju det enda sättet förr att visa bilder för en större publik så det var ju därför vi hamnade här.


https://www.fotosidan.se/blogs/stenisfotoblogg/index.htm

Du kan ju se några exempel på hur mina bilder ser ut efter den resan. Att göra som jag gjort passar säkert långtifrån alla men jag har nog lagt ner ca två års labbande för att komma dit där jag är. Min erfarenhet är att om man slarvar så hamnar man förr eller senare i att göra om allt igen och det är verkligen inte kul.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Problem med bildskalning i portfoliodelen

Ska bara säga att jag har en dialog med Fotosidan just nu (David Elmfeldt). De har ändrat en del i portfoliosystemet de senaste dagarna och bildskalningen är nog inte riktigt hemma ännu. Jag är inte nöjd med hur portfoliolistan visas just nu för egen del (i den är bilderna fortfarande väldigt oskarpa). Dessutom så visas nu enskild bild väldigt förstorad, så att den helt enkelt inte ryms på skärmarna längre. Det var inget problem med det tidigare.

David jobbar enligt uppgift vidare med problemen.
 

Staffanp

Aktiv medlem
Jag skrotade diaduplikatorn då den hade problem de tjockare gepe-ramarna. Bygger en egen rigg i mdf istället. Stabil, tung och lättarbetad är målet.

För er som tycker att jag kunde lagt tiden det tar att bygga på att skanna istället; jag har byggt tillsammans med dottern. Hon bygger en båt och jag en rigg för avfotografering. win win. Att sitta framför en dator är inte kvalitetstid med barnen...

Så här ser det ut just nu. Insidan är en diffusor för ett mjukt ljus, på utsidan fäster jag diat som skall fotograferas. Fler bilder kommer allt eftersom.

KPX25JHQQzW9nC1oEqYwCg.jpg

QKRpzZoxTfiMUqzzFjxlCg.jpg

EDIT: kan man inte rotera bilder på forumet?
 

Lastolite HaloCompact