Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fota direkt till datorn med capture one?

Produkter
(logga in för att koppla)

starnut

Aktiv medlem
Jag fick för mig att man med Capture One Pro skulle kunna plåta direkt in i datorn?
Men när jag idag försökte konfigurera canon 5D med capture one pro i en stationär mac G5 så funkar det inte alls. När man sätter i sladdarna o slår på kameran så ser man att progammet börjar söka efter kameran men efter ca 20 sekunder får man bara ett felmeddelande.
Gick in i menyn på kameran o ställde in den på Communication/computer istället för det andra alternativet men det funkade inte heller.

Har fått det att funka med canons egna programvara, men det är ganska segt och sen vill jag ju inte behandla mina bilder i den programvaran.

Finns det nån uppgradering som går att ladda ner? Eller nån som har några andra tips?

Tack så länge...
 
Bulla skrev:
Gäller inte den funktionen Phase One bakstycke bara?
Nej, enligt den här sammanställningen är Canon 5D supporterad för arbete "tethered" åtminstone i Capture One Pro v3.7.3 (som är den nuvarande versionen).

Hur det funkar rent praktiskt vet jag inte, har Nikon (och Windows) och tyvärr stöder denna funktion inga Nikonmodeller.

I Windowsversionen går man nog in under File > Preferences > Capture options och i File > Reconnect camera, där man sen gör "browse" till man hittar kameran?

Kan ha fel - har som sagt aldrig gjort detta själv.
 
ANNONS