Annons

Capture One hittar inte kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

anders100

Medlem
Hej!

Undrar om här finns någon teknisk och vänlig själ som kan förstå varför Capture One helt plötsligt inte hittar min kamera? Har använt programmet i snart ett år med en 1Dx första modellen. Det har funkat helt perfekt med den kameran hela tiden och hittat den vid varje start. Aldrig minsta strul i just det momentet som jag hade i Lightroom konstant med en annan kamera. I alla fall skulle plåta lite igår och har inte ändrat någon inställning vare sig i kameran eller i programmet. Då ser jag att det inte kommer upp någon kamera. Startar om både kamera och dator ett par gånger men det är stendött.
Vet inte om det kan ha något med mjukvaran att göra? Att den plötsligt blivit utdaterad, men det låter märkligt :) Har inte uppdaterat kameran på hundra år för det har inte funnits behov. Datorn är en MacBook Pro med Mojave och det står på Captures hemsida att det stöds. Tycker Capture Ones är fantastiskt men deras support är fullständigt katastrofal, så undviker gärna kontakt där, men får klart bli så om det inte går att lösa!

Tacksam för alla tips och förslag. /Vh Anders
 

Micromundus

Aktiv medlem
Kolla om du har Google Drive installerat. Min MAC hittade inte heller kameran om du kör Google drive samtidigt. Döda processen "Backup and Sync" och kameran dyker upp direkt. Verkar var någon USB-låsning eller liknande som förhindrar Capture One att hitta kameran.
 

anders100

Medlem
Tack för tipset men betvivlar starkt att det skulle vara det eftersom jag plåtar ofta med den och den har funkat perfekt tills idag. Har inte ändrat eller installerat någon ny programvara. Allt är som vanligt men ändå inte tydligen :) Har en annan Mac med Catalina, testade den nu i kväll och då hittar den kameran direkt. Så knappast att kameran som behöver uppdateras känns det som. Men jag får söka vidare och försöka lista mig fram till vad som hänt.
 

Micromundus

Aktiv medlem
OK, tänkte det kan vara värt att testa. Jag hade problemet när jag körde Mojave och Capture One ver. 10 och 11. Behövde stänga processen varje gång. När jag uppgraderade till Catalina försvann problemet.
 

anders100

Medlem
Ok! Är supertacksam för din hjälp. Har inte uppgraderat till Catalina på den för jag tyckte inte om det precis.. Men kanske lika bra att göra det. Kommer väl inte undan i längden!
Det känns presis som att någon sorts uppdatering har skett och och då tappades min gamla kamera bort. Den är ju från 2012 och har inte uppdaterat den speciellt mycket, så det får bli min gissning. Jäkligt störigt i vilket fall som:confused:
 
ANNONS