Annons

Fota fotboll med 10D imorron

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövet

Aktiv medlem
Ska låna kamera imorron igen för att ta lite foto. Hoppas det inte blir rabalder nu igen för att jag inte vet något, vad ska jag med en sån kamera till osv.

Kl. 13.00 imorron ska jag iväg. Beräknas bli fint väder. Ska ta med stativ, och även testa utan stativ. Objektivet är ett Canon 70-300/4- 5,6. Vilka inställningar ska jag ha?

Har försökt kolla upp lite sedan sist jag lånade kamera.

Slutartid?
1/500 - 1/1600 ?

Iso?
100-200 ?

Bländare ?
Automatisk eller?

Vilken inställning blir det lättast att ta med? Automatiskt på bländare kanske? Är det då Av eller Tv-läget?

Kom gärna med fler tips!
 
Tv 1/500 borde räcka bra! Bländaren går automatik håll bara koll så det är tillräkligt ljust så ska du se att allt löser sig bra!

//Mvh Viktor
 
AV läget skulle jag rekomendera .. sätt bländaren till 5.6

Vad får du för tider då?..

Stega sedan iso tills du får lagom tider..

Du kan lungt använda iso 800 om det skulle behövas. D30 D60 och 10D är näst intill brusfria på dessa isotal

/Adam
 
Du beskriver min taktik ganska bra:)

Även om jag kör med 300D istället. Dock så brukar jag sällan gå över ISO400, men ska prova 800 någon gång.

Dagens fotoskörd (fotboll):
http://seamaster.myftp.org/Lulespelen/Fredagens-matcher/index.html

Där syns också vilka slutartider som det blev.


Min redigering kör jag följande:

Först går jag igenom bilderna med Irfanview och slänger bort de dåliga (dvs: de flesta).

Nästa steg är att kopiera de kvarvarande bilderna så att jag jobbar med kopior istället för originalen (men detta är väl ett självklart steg...)

Sedan så använder jag JPEGCrops för att beskära bilderna snabbt och effektivt.

Efter det så kör jag en egenskapad Photoshop Droplet för att fixa till levels, "resiza" samt optimera för webben.

Sista steget är att köra JAlbum för att publicera bilderna.

Kör hårt!

--jalle

modellbilder.se skrev:
AV läget skulle jag rekomendera .. sätt bländaren till 5.6

Vad får du för tider då?..

Stega sedan iso tills du får lagom tider..

Du kan lungt använda iso 800 om det skulle behövas. D30 D60 och 10D är näst intill brusfria på dessa isotal

/Adam
 
Senast ändrad:
Japp, jag provade senast med att ligga ner på mage:)

JAlbum hittar du på http://jalbum.net och JPEGCrops på http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

Lycka till (och tack för komplimangen)

--jalle


Lövet skrev:
Tack för tipsen!! Ska köra på den föreslagna taktiken!

AV-läget är alltså läget med slutartiderna automatiskt? Ska försöka hinna kolla in detta en stund innan matchen imorron.


Jalle, fina bilder!

Gillar bl.a. denna mycket:
http://seamaster.myftp.org/Lulespelen/Fredagens-matcher/slides/IMG_7829_crop-001.html

Ligger du på marken när du tar vissa av bilderna?
:)))

Vart kan jag ladda hem jpegcrops och jaalbum?
 
Var på matchen igår alltså, verkar ha blivit en del bättre med AV-läget än sportläget. Tack för hjälpen!!

Det kunde väl varit lite mer skärpa på en del av bilderna, men det kanske behövs stativ och ett bättre objektiv för det. Hade med stativ, men det kändes som det var för begränsande när man skulle fota..vad tycker ni andra?

Kan man göra om bilderna till thumbnails i jpegcrops? Vill nog lägga upp dom utan jaalbum.

Jalle, kan man ladda hem din droplet nånstans?
 
Jag ska försöka fixa det. Jag har dessutom gjort en "vattenmärkesdroplet" idag.

Men efter att ha fota 5 matcher idag och ska jobba i morgon så måste jag lägga mig nu:)

Jag återkommer!


--jalle


PS: Grabben vann sin turnering. Först så reducerar det finska laget tll 3-3 med 2 minuter kvar. Men sedan så avgör vårt lag med 10 sekunder kvar att spela.

Jag hade svårt att fota, det var mycket rörelseoskärpa i bilderna:)

--jalle
Lövet skrev:
Var på matchen igår alltså, verkar ha blivit en del bättre med AV-läget än sportläget. Tack för hjälpen!!

Det kunde väl varit lite mer skärpa på en del av bilderna, men det kanske behövs stativ och ett bättre objektiv för det. Hade med stativ, men det kändes som det var för begränsande när man skulle fota..vad tycker ni andra?

Kan man göra om bilderna till thumbnails i jpegcrops? Vill nog lägga upp dom utan jaalbum.

Jalle, kan man ladda hem din droplet nånstans?
 
ANNONS
Götaplatsens Foto